Nawet na najbardziej zadbanym lakierze z czasem pojawiają się rysy. Niektóre z nich są dziełem przypadku, inne powstają przez lata nieprawidłowej pielęgnacji, a kolejne są efektem złośliwości innych osób. Jak usunąć rysy z samochodowu? Przedstawiamy rodzaje rys oraz sposoby na usuwanie rys z lakieru.
Dlaczego lakier kilku- i kilkunastoletnich samochodów zazwyczaj wygląda źle? To efekt nieprawidłowego mycia auta, nieostrożnego odśnieżania, utleniania przez słońce i wielu innych czynników. Skutkiem są niewidoczne na pierwszy rzut oka koliste mikrorysy, które dojrzysz w świetle słonecznym lub po oświetleniu lakieru latarką.
Jak usunąć rysy z auta i uzyskać efekt lustra? Niezbędna jest korekta lakieru. Ręczne polerowanie byłoby wyjątkowo żmudne, dlatego najlepiej użyć maszyny polerskiej. Najtańsze modele polerek, np. K2 Masner, dostępne są już za ok. 250 zł.
Pamiętaj, że polerki samochodowe muszą mieć regulację obrotów w zakresie ok. 800-3500 obr./min., funkcję łagodnego startu oraz stabilizację obrotów nawet przy dużym docisku. Do usuwania rys z lakieru nie należy używać wiertarek czy szlifierek kątowych – łatwo uszkodzić lakier.
Jaka będzie najlepsza pasta do usuwania rys na lakierze? Użyj profesjonalnych past uznanych producentów, np. Menzerna, Sonax, Mothers, Meguiar’s, CarPro, Rupes, Koch Chemie, Autoglym czy Polytop. Mocno zarysowany lakier może wymagać trzyetapowej korekty przy użyciu trzech past o różnym poziomie gradacji: cutting, polish i finish. Często trzy uzupełniające się pasty dostępne są w zestawach.
Przeczytaj także: Rozpuszczalnik. Do czego używać? Jak stosować?
Jeśli chcesz uzyskać jak najlepszy efekt za jednym razem, wybierz pastę typu one step polish. Jest kompromisem pomiędzy siłą „cięcia” a wykończeniem. Popularne pasty tego rodzaju to m.in. Menzerna 3w1, Sonax Profiline Cut & Finish, Meguiar's Ultimate Compound, ADBL AIO czy Koch Chemie Micro Cut & Finish 2.02.
Otarcia parkingowe lub zarysowania spowodowane gałęziami krzewów mogą na pierwszy rzut oka wyglądać bardzo niepokojąco. Liczne białe rysy wcale nie muszą jednak oznaczać, że przebiłeś się do podkładu. Być może wypełnione są zdartym lakierem bezbarwnym.
Jak sprawdzić, czy rysy na aucie da się spolerować? Najprostszym sposobem jest zalanie ich wodą. Jeśli rysa znika pod taflą wody, jest duża szansa, że obejdzie się bez ponownego lakierowania lub wykonywania zaprawek.
Do usuwania tego typu rys z lakieru potrzebna jest mocno ścierna pasta oraz twardy pad gąbkowy lub nawet futro polerskie. Pamiętaj, by nie przegrzać lakieru i nie zebrać zbyt grubej warstwy lakieru bezbarwnego.
Jeśli masz taką możliwość, sprawdź grubość powłoki miernikiem lakieru. Warstwa klaru ma zazwyczaj ok. 30-60 mikronów. Gdy pozbędziesz się grubych rys, wykończ powierzchnię pastą polishową oraz finishową.
Karoserie współczesnych samochodów pokryte są trzema warstwami: podkładem, bazą (kolorem właściwym) i klarem (lakierem bezbarwnym). Nawet najlepsza pasta do usuwania rys na lakierze nie pomoże, jeśli zarysowanie sięga do podkładu. Wówczas konieczne jest zrobienie zaprawki, czyli uzupełnienie rysy lakierem w kolorze karoserii oraz lakierem bezbarwnym.
Jak dobrać kolor lakieru do konkretnego samochodu? Możesz wybrać go na podstawie numeru katalogowego danego koloru lub skorzystać z komputerowego doboru barwy. To drugie rozwiązanie ma tę zaletę, że uwzględni zmianę barwy następującą po latach użytkowania samochodu.
Lakier do zaprawek otrzymasz w niewielkim słoiczku, przypominającym lakier do paznokci. W zestawie znajdzie się również niewielki pędzelek do punktowego nałożenia lakieru. Po zaschnięciu zaprawki należy ją spolerować na równi z resztą elementu.
Czy da się usunąć rysy domowym sposobem, bez użycia polerki samochodowej? Jak najbardziej! Niestety, nie obejdzie się bez polerowania. Usuwanie rys z lakieru za pomocą WD40 lub z użyciem specjalnej kredki to bujda. Wszystkie te preparaty jedynie wypełniają zarysowania i zostaną wypłukane przy pierwszym myciu auta lub większym deszczu.
Jeśli zależy ci na realnym efekcie, spoleruj uszkodzony fragment za pomocą papieru wodnego 5000 lub 6000. W ten sposób usuniesz nawet całkiem głębokie, mocno widoczne rysy. Po wstępnym matowieniu użyj lekkościernej pasty do ręcznego polerowania. Zamiast maszyny polerskiej, użyj niewielkiej gąbki, np. Flexipads Tri-color, Sonax do nakładania wosku czy zwykłego pada polerskiego. Ręczne polerowanie wymaga czasu, ale schludny efekt jest możliwy.
Jak pozbyć się domowym sposobem kolistych, drobnych zarysowań? Ręczne polerowanie całej karoserii byłoby wyjątkowo uciążliwe, więc warto skorzystać z innego rozwiązania. Jeśli nie możesz pozbyć się mikrorys, warto je w jak najlepszy sposób ukryć. Zrobią to środki typu glaze (politura), która nadadzą lakierowi szklisty połysk i głęboki kolor.
Aplikacja politur jest bardzo prosta i nie wymaga użycia maszyny polerskiej. Aby jeszcze mocniej zintensyfikować efekt oraz zabezpieczyć lakier, warto nałożyć dodatkowo wosk naturalny na bazie carnauby lub wosk syntetyczny (sealant). Jeszcze większą trwałością cieszą się powłoki ceramiczne, które najlepiej chronią lakier przez zarysowaniami, utlenieniem i wżerami.
Przeczytaj także:
Autor: Szymon Sonik