Data modyfikacji:

Jak zmienić dętkę w rowerze?

Większość rowerzystów ma przy sobie zapasową dętkę lub zestaw do załatania dziury. W teorii wymiana dętki jest bardzo prosta, jednak po złapaniu gumy może się okazać, że spotka cię kilka problemów. Jak zmienić dętkę w rowerze, by uniknąć najpopularniejszych błędów?

Wymiana dętki w rowerze krok po kroku

Nawet najlepszy rower miejski czy szosowy może złapać gumę. Wtedy musisz wziąć sprawy w swoje ręce. Podpowiadamy, jak zrobić to szybko i sprawnie.

1. Zdejmij koło

Nieocenione w nowoczesnych rowerach są szybkozamykacze, dzięki którym zdejmiesz koło bez użycia narzędzi. W innym przypadku potrzebujesz klucza 15 mm. Klucz ten, w zminiaturyzowanej wersji, jest często dołączony do zestawu łatek. Jest on jednak niewygodny w użyciu i odkręcenie nim zapieczonej śruby może okazać się drogą przez mękę.

Aby zdjąć koło, spuść powietrze do końca i rozepnij hamulce. O ile wyjęcie przedniego koła jest bardzo łatwe, nieco więcej problemów przysporzy tylne. W rowerze z zewnętrzną przerzutką wystarczy zrzucić łańcuch na najmniejsze kółko zębate, a następnie wysunąć piastę koła z uchwytów ramy. Jeżeli masz rower miejski z przerzutką w piaście, zdjęcie koła wymagałoby rozpięcia przerzutki. W takim przypadku łatwiejszym sposobem może okazać się jedynie poluzowanie koła, aby móc przełożyć dętkę przez piastę.

2. Ostrożnie zsuń oponę

By wyjąć uszkodzoną dętkę, nie trzeba zdejmować całej opony. Wystarczy wysunąć jej jedną krawędź. Ustaw koło wentylem do dołu i podważ oponę za pomocą łyżki. Gdy uda ci się wywinąć rant opony, zahacz łyżkę o szprychę i dalszą część pracy kontynuuj drugą łyżką. Opony z drutami w rantach mogą wymagać sporo siły i zdejmuje się je znacznie ciężej od opon zwijanych. W niektórych przypadkach potrzebne będą trzy łyżki, dlatego warto mieć ze sobą cały zestaw. Do ściągania opony nie używaj śrubokrętu lub narzędzia typu multitool – możesz uszkodzić oponę lub obręcz koła.

3. Sprawdź miejsce uszkodzenia

Co należy zrobić po wyjęciu starej dętki? Jeśli sądzisz, że należy założyć nową, możesz popełnić spory błąd. Zanim włożysz do opony nową dętkę, sprawdź, czy w oponie nie znajduje się przyczyna pęknięcia starej dętki, czyli kawałek szkła, gwóźdź czy kolec rośliny. Czasem drzazga może być niewidoczna z zewnątrz, więc obejrzyj wnętrze opony. Ułatwisz sobie to zadanie, gdy odnajdziesz miejsce uszkodzenia na dętce, a następnie zlokalizujesz to miejsce na oponie względem otworu na wentyl.

4. Załóż nową dętkę

Po upewnieniu się, że nowa dętka nie spotka żadnego zadzioru, można nałożyć ją na obręcz. Wpuść do niej odrobinę powietrza, by nabrała kształtu, a następnie wsuń ją powoli do opony. Zacznij od wentyla, a następnie wciśnij dalszą część dętki, aż wskoczy na swoje miejsce. Zanim jednak zaczniesz zakładać oponę, sprawdź, czy dętka leży równo w oponie i nie zawinęła się na feldze. Źle założoną dętkę bardzo łatwo przytrzasnąć i przebić.

5. Nasuń oponę na obręcz

Używając łyżek do opon, nasuń oponę na felgę. Uważaj, by nie uszczypać dętki. Początkowo opona będzie wskakiwać bez oporu, jednak założenie ostatnich kilkunastu centymetrów rantu może wymagać siły. W tym momencie wciśnij rant za pomocą łyżki, upewniając się zawczasu, że opierasz krawędź łyżki o obręcz, a nie o podwiniętą dętkę. Najłatwiej zrobić to, przytrzymując ręką dętkę w oponie i wpychając drugą ręką krawędź opony. 

Oponę załóż w taki sposób, aby wentyl wypadał w charakterystycznym miejscu, np. w pobliżu logo na oponie. Dzięki temu łatwiej odnajdziesz wentyl w celu napompowania opony i bez trudu zlokalizujesz miejsce przebicia.

Upewnij się, że opona została osadzona prawidłowo

Mogłoby się wydawać, że po założeniu opony cały proces wymiany dętki został niemal zakończony. Nic bardziej mylnego. Teraz czeka cię kluczowy moment, który może zaważyć o powodzeniu misji. 

Przed napompowaniem dętki ułóż ją dłońmi w taki sposób, aby w całości znalazła się w oponie. Odchylając oponę na boki, możesz sprawdzić, czy nie wystaje spod niej kawałek dętki. Jeśli wszystko jest w porządku, załóż koło na rower i dopompuj odrobinę dętkę. Obróć następnie uniesione w górze koło, by upewnić się, że nie występuje żadne „bicie” opony. Jeśli to zauważysz, wyrównaj osadzenie opony. Po wszystkim napompuj dętkę do wartości wskazanej na boku opony. Gotowe!
Autor: Szymon Sonik