Data publikacji:

Jaką bramę garażową wybrać? Rodzaje bram garażowych

Garaż chroni samochód przed warunkami atmosferycznymi, zapewnia dodatkową przestrzeń gospodarczą, a zimą wybawia od żmudnego odśnieżania auta. O wygodzie korzystania z garażu w dużym stopniu decyduje rodzaj bramy garażowej. Zobacz, jaka brama garażowa będzie najlepsza.

jaka brama garażowa

Jaka brama garażowa do garażu?

Bramę garażową warto zaplanować już na etapie projektu garażu. Wykorzystując kilka ogólnych zasad, nie zamkniesz przed sobą możliwości w doborze konkretnego rodzaju bramy garażowej. Na co zwracać uwagę podczas wyboru bramy garażowej?

  • Szerokość wjazdu – standardowa szerokość bramy wjazdowej to 2,4-2,5 metra. Musisz jednak pamiętać, że jest to minimalna szerokość otworu w przypadku wjazdu na wprost. Jeśli musisz manewrować przed garażem, zdecyduj się na szerszą bramę garażową.
  • Wysokość bramy – standardowe 2 metry wysokości to rozsądne minimum, jednak wyłącznie w przypadku niskich aut osobowych. W dobie popularności SUV-ów lepszym wyborem jest brama o wysokości 2,4 metra. Zwłaszcza wtedy, gdy zamierzasz korzystać z boxu dachowego (zobacz, jaki box dachowy wybrać).
  • Izolacja garażu – jeśli garaż jest ogrzewany lub usytuowany w bryle domu, warto wybrać bramę z izolacją cieplną oraz akustyczną.
  • Długość garażu – do zamontowania automatyki długość garażu musi wynosić minimum 3,3 m.
  • Wysokość nadproża – nadproże powinno mieć wysokość minimum 21 cm. W innym przypadku może być konieczne zastosowanie niestandardowego prowadzenia.
  • Szerokość węgarków – węgarki to element konstrukcyjny zmniejszający światło wjazdu od strony zewnętrznej. Tworzą wnękę pozwalającą zamontować prowadnice bramy garażowej. Węgarki powinny mieć minimum 10 cm szerokości.
  • Wymiary samochodu – projektując garaż i bramę wjazdową, warto wziąć pod uwagę wielkość samochodu, jednak z dużym zapasem. Wprawdzie małe auta miejskie nie zajmują wiele miejsca, ale lepiej pozostawić sobie pole do manewru, gdybyś chciał zmienić samochód na większy. Dolicz także miejsce na akcesoria garażowe, szafki, rowery czy narzędzia.

Brama garażowa dwuskrzydłowa

Najtańszym rodzajem bramy garażowej jest dwuskrzydłowa brama rozwierana. Do jej zalet należy również niezwykła łatwość montażu, gdyż wystarczy zamontować ościeże z zawiasami.

Bramy dwuskrzydłowe obsługiwane są ręcznie, a ewentualne dołożenie automatyki jest kłopotliwe. Zazwyczaj nie mają ocieplenia i wykorzystywane są w garażach wolnostojących. Drzwi bram rozwieranych wykonywane są z blachy falistej lub z drewna. W drugim przypadku często oferowane są w ciekawych, designerskich formach, co świetnie wpływa na wygląd budynku.

Niestety bramy garażowe otwierane na boki mają swoje wady. Przede wszystkim zabierają sporo miejsca przed garażem, więc można je zastosować jedynie na sporych podwórkach z wygodnym dojazdem. Kłopotliwe jest również korzystanie z bramy garażowej zimą. Aby ją otworzyć, trzeba usunąć sprzed garażu śnieg.

Brama garażowa uchylna

Uchylne bramy garażowe cieszyły się niegdyś dużą popularnością. Są stosunkowo wygodne w użytkowaniu, gdyż podniesienie całego skrzydła trwa dosłownie chwilę. Pomagają w tym sprężyny montowane w prowadnicach.

Ceny bram uchylnych nie należą do najwyższych, a biorąc pod uwagę fakt, że można je zamontować w garażach z niskim nadprożem, wciąż mają wielu zwolenników. Zazwyczaj nie są ocieplone, co wymuszone jest niejako przez niską wagę bramy. Ich szerokość nie przekracza z reguły 3 m, więc nie sprawdzą się w dwustanowiskowych garażach z pojedynczym, szerokim wjazdem.

Pamiętaj też o tym, że brama uchylna wysuwa się w czasie podnoszenia przed garaż nawet na ok. 1,5 metra. Wbrew pozorom łatwo się zapomnieć i uszkodzić stojący na podjeździe samochód.

Brama garażowa segmentowa

Najpopularniejszym obecnie rodzajem bram garażowych są bramy segmentowe. Wykonane są z izolowanych paneli, połączonych ze sobą zawiasami. Dzięki nim brama nie wyjeżdża przed bryłę budynku i można ją zastosować na niewielkich działkach i krótkich podjazdach.

Świetnie sprawdzi się w sytuacjach, gdzie garaż zlokalizowany jest bezpośrednio przy chodniku. Segmentowe bramy garażowe mogą mieć dużą szerokość, więc często stosowane są w garażach dwustanowiskowych.

Bramy segmentowe, ze względu na dobrą izolację akustyczną i cieplną, są doskonałym wyborem w przypadku ogrzewanego garażu ulokowanego w bryle domu. Świetnie współgrają z automatyką, a dodatkowo można je podnieść na dowolną wysokość, np. by przewietrzyć garaż.

Choć dominują bramy segmentowe sufitowe, można spotkać również modele, w których segmenty chowają się na bocznej ścianie. Ten rodzaj ma jednak wadę w postaci nieczystości zbierających się w dolnej prowadnicy.

Brama garażowa rolowana

Najwygodniejszym, najdoskonalszym, ale i najdroższym typem bram garażowych jest brama rolowana. Składa się z wielu wąskich paneli wypełnionych pianką poliuretanową, zapewniających jej doskonałe właściwości izolacyjne.

Nad bramą segmentową góruje tym, że poszczególnie panele nie układają się pod sufitem, a zwijane są na rolkę zlokalizowaną przy nadprożu. Dzięki temu brama garażowa rolowana nie zajmuje cennego miejsca w garażu ani nie wystaje przed budynek. Kupując bramę rolowaną, wybierz model renomowanych marek, gdyż najtańsze produkty mogą być awaryjne.

Jakie są wady rolowanych bram garażowych? Dla wielu przeszkodą może być stosunkowo wysoka cena. Niektórzy zwracają również uwagę na niską prędkość otwierania niektórych bram. Nie zmienia to jednak faktu, że w wielu przypadkach zalety bram rolowanych zdecydowanie przyćmiewają te nieliczne minusy.

Jaka brama garażowa będzie najlepsza dla ciebie? To pytanie, na które musisz odpowiedzieć sobie osobiście. Pamiętaj, by przed wyborem zajrzeć do projektu garażu!

Autor: Szymon Sonik