Data publikacji:

Jaki box dachowy wybrać?

Mimo dużej przestronności współczesnych samochodów, w wielu przypadkach bagażnik może okazać się zbyt mały. Gdy wybierasz się się na wakacje lub ferie z rodziną, z pewnością przyda się dodatkowa przestrzeń bagażowa. Najprostszym sposobem na powiększenie jej jest zakup boxu dachowego. Zobacz, na co zwracać uwagę, wybierając dany model.

Pojemność boxu dachowego


Pojemność dostępnych na rynku boxów dachowych waha się od ok. 300 do 600 litrów. Można spotkać zarówno bagażniki płaskie i szerokie, jak i nieco wyższe, a wąskie. Kształt bagażnika warto dobrać pod kątem planowanego ładunku oraz oporów aerodynamicznych. Niskie bagażniki zazwyczaj lepiej radzą sobie z oporem powietrza, co może przełożyć się na spalanie samochodu. 

Pod uwagę trzeba też wziąć ładowność boxu dachowego. Zazwyczaj nie przekracza ona 75 kg, więc duża pojemność kufra dachowego i tak może okazać się niepotrzebna. Dodatkowo warto zadbać o równomierne rozłożenie ładunku. Najcięższa jego część powinna znajdować się na środku, pomiędzy belkami bagażnika bazowego. Dzięki temu nie dojdzie do nadmiernych naprężeń w niepodpartych częściach kompozytowego kufra.

Wybierając box dachowy do samochodu sprawdź, czy ma on punkty montażowe, do których przytroczysz ładunek. Pozostawienie luźnego ładunku mogłoby skutkować w czasie hamowania nawet zerwaniem boxu dachowego. Jeśli chcesz wykorzystać pojemność bagażnika dachowego w najlepszy sposób, wybierz model z dedykowanym zestawem toreb podróżnych. Wówczas masz pewność, że ładunek zmieści się w kufrze i wykorzystasz jego pojemność do maksimum.

Wymiary bagażnika dachowego

Box dachowy wykorzystywany jest często do przewozu nart i desek snowboardowych. Większość producentów informuje, jak wiele sprzętu narciarskiego można przewieźć w danym bagażniku dachowym. Wymiary bagażnika należy jednak dobrać nie tylko do długości czy liczby nart, ale i wymiarów samochodu.

Montując zbyt długi bagażnik możesz mieć problem z otworzeniem klapy bagażnika lub obserwacją sygnalizacji świetlnej. Z drugiej zaś strony zbyt szeroki bagażnik może uniemożliwić ci zamontowanie rowerowego bagażnika dachowego lub uchwytów na narty. Przed wyjazdem na ferie, poczytaj więcej o tym, 
jak zapakować auto na zimową podróż.

Jak zamontować box dachowy?

Aby zamontować box dachowy, bagażnik rowerowy lub uchwyty na narty, musisz mieć bazowy bagażnik dachowy. Są to dwie poprzeczne belki przymocowane do relingów, gniazd (fixpointów) lub rantu dachu. Kupując box dachowy wraz z bagażnikiem dachowym, masz możliwość dopasowania systemu mocowania.

Jednym z najbardziej estetycznych jest mocowanie w rowkach typu T. To przy okazji bardzo sztywny system mocowania, więc nie musisz się martwić trzaskami lub przesuwaniem się boxu podczas jazdy. Innym wygodnym systemem montażu jest system łapek sterowanych pokrętłami. Umożliwia on założenie lub zdjęcie boxu bez użycia narzędzi, co podnosi wygodę użytkowania. Najprostszym systemem mocowania stosowanym w budżetowych konstrukcjach są zaś obejmy o kształcie litery U, którymi przykręca się box do belek dachowych.

Sposób otwierania boxu dachowego

O wygodę korzystania z boxu dachowego. dba przede wszystkim system otwierania. Dobrej jakości bagażniki dachowe mają dostęp z dwóch stron. Jest to szczególnie ważne w szerokich boxach dachowych, które łatwiej załadować z obu stron samochodu. Zwróć też uwagę na obecność i jakość siłowników podtrzymujących klapę. Choć nie zaleca się przewozić w boxie dachowym cennych rzeczy, warto sprawdzić, czy dany model ma systemy antykradzieżowe. To przede wszystkim centralny zamek z kilkoma ryglami, utrudniający podważenie elastycznej pokrywy.

Wybierając bagażnik dachowy nie można zapomnieć o bezpieczeństwie użytkowania. To element wystawiony bezpośrednio na działanie wiatru, który podlega dużym obciążeniom, więc jego jakość jest kluczowa. Zerwanie się lub pęknięcie boxu dachowego przy dużej prędkości mogłoby spowodować groźną sytuację drogową, dlatego wybierz kufer wyłącznie spośród asortymentu zaufanych marek: Thule, Inter Pack, Taurus, Mont Blanc czy Neumann.

Autor: Szymon Sonik