Data modyfikacji:

Jaka lampka rowerowa sprawdzi się najlepiej?

Dobra lampka rowerowa to gadżet, o którym zapomina się bardzo często. Trzeba jednak wiedzieć, że nawet niewielkie źródło światła może zadecydować o bezpieczeństwie na drodze. Co więcej, przyda się nie tylko po zmroku. Jaką lampkę rowerową wybrać oraz dlaczego musisz ją mieć?

Czy lampka rowerowa jest naprawdę konieczna?

Według przepisów, każdy używany i nowy rower musi być wyposażony w:
  1. co najmniej jeden sprawny hamulec
  2. dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
  3. kierunkowskazy, jeżeli konstrukcja roweru uniemożliwia sygnalizowanie skrętu ręką
  4. co najmniej jedno światło tylne, odblaskowe
  5. co najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym lub migającym trybem
  6. co najmniej jedno światło przednie (ciągłe lub migające), o barwie białej lub żółtej

Oznacza to, że brak światła rowerowego może skutkować mandatem w wysokości 50 zł. Co ciekawe, lampka rowerowa nie musi być zamontowana na stałe. W dobrych warunkach pogodowych wystarczy mieć ją przy sobie, np. w torebce rowerowej lub w kieszeni. 
Tutaj jednak najlepiej kierować się nie tylko względami prawnymi, ale przede wszystkim własnym bezpieczeństwem. Lampka rowerowa przydaje się nie tylko po zmroku, ale i w czasie dnia. Dzięki niej będziesz widoczny m.in. w tunelu, zacienionych miejscach oraz w pochmurne dni. W tej roli sprawdzi się nawet niewielka i oszczędna lampka sygnalizacyjna o niedużej mocy.

Lampka rowerowa akumulatorowa czy na baterie?

Lampka na baterie

Najtańsze lampki rowerowe zasilane są wymiennymi bateriami i wcale nie jest to gorsze rozwiązanie. W przypadku wyładowania możesz je bardzo szybko wymienić, nie tracąc oświetlenia. To ważne szczególnie w dłuższych wyprawach, gdy nie zawsze jest okazja na doładowanie akumulatorów. Dodatkowo zwykłe baterie alkaliczne można zastąpić akumulatorkami wielorazowego użytku, które doładujesz w domu za pomocą specjalnej ładowarki. Przed zakupem sprawdź, jakiego rodzaju bateriami zasilana jest lampka. Baterie AAA są większe od baterii guzikowych, ale zdecydowanie tańsze i dostępne w wielu miejscach.

Lampka z akumulatorem

Kiedy lepiej sprawdzą się akumulatory? Przede wszystkim w przypadku częstego korzystania z lampki. Jeśli poruszasz się na rowerze codziennie i cały czas korzystasz z lampek, wybór lampki z wbudowanym akumulatorem to spora oszczędność na bateriach. Dodatkowo dochodzi do tego wygoda korzystania. Lampkę z akumulatorem doładujesz za pomocą kabla USB. Możesz podłączyć ją do gniazdka, portu laptopa lub powerbanku. To zdecydowanie wygodniejsze niż każdorazowe wyjmowanie akumulatorów i ładowanie ich w ładowarce.

Moc lampki rowerowej przedniej

Podstawowe lampki rowerowe służą nie tyle do oświetlania drogi, co sygnalizacji twojej pozycji na drodze. Choć zapewniają bezpieczeństwo w pogorszonych warunkach drogowych, nie pomogą ci w jeździe po nieoświetlonej drodze lub ścieżce rowerowej. Minimalna moc strumienia świetlnego, która umożliwi doświetlenie trasy, to ok. 100 lumenów. Do dynamicznej jazdy w lesie warto jednak wybrać mocniejszą lampkę przednią, np. 300-500 lumenów. Pamiętaj jednak, aby nie korzystać z maksymalnej mocy na drodze lub ścieżce rowerowej — będziesz oślepiać jadących z naprzeciwka. Aby tego uniknąć, najlepiej sprawdzi się lampka rowerowa przednia ze zwierciadłem odcinającym światło.

Jak zamontować lampkę?

Przed zakupem przedniej lampki rowerowej sprawdź, czy jest dostosowana do twojej kierownicy. Kierownice w rowerach szosowych są sporo szersze od tych w rowerach miejskich lub MTB. W uchwytach ze sztywną obejmą znajdziesz najczęściej dodatkowe podkładki do różnych średnic. Lampki o niewielkich wymiarach montowane są często na rozciągliwe, gumowe uchwyty, obsługujące różne typy kierownic. Czasem jednak nadmierne rozciągnięcie obejmy może pogarszać wodoodporność lampki.
Podczas zakupu oświetlenia rowerowego wybierz nie tylko tylną lampkę, ale i przednią. Lampka rowerowa przednia jest nieco droższa, ale zdecydowanie warta zakupu. Docenisz ją już podczas pierwszej jazdy po zmroku. Pamiętaj, aby nie sugerować się wyłącznie rozmiarem lampki. Duże lampki przednie nie zawsze mogą poszczycić się dużą mocą i jakością.