Data modyfikacji:

Jaki kompresor do malowania? Wybieramy kompresor do malowania ścian i auta

Malowanie kompresorem jest znacznie tańsze, niż przy użyciu jednorazowych puszek z lakierem. Pomalowanie całego samochodu wymaga wprawy, jednak renowację pojedynczych elementów bez trudu wykonasz na własną rękę.

Jaki kompresor do malowania wybrać? Wyjaśniamy, jaki kompresor do domowego użytku sprawdzi się najlepiej.

mechanik samochodowy malujący auto

Kompresor do malowania – olejowy czy bezolejowy?

Sposób smarowania elementów ciernych kompresora w dużym stopniu wpływa na jakość malowania. Użycie starego, mocno wyeksploatowanego kompresora olejowego nie wchodzi w grę, bowiem liczne nieszczelności szybko zapchałyby pistolet lakierniczy zużytym olejem.

Problemu tego nie mają kompresory bezolejowe, w których poślizg zapewnia elementom ciernym specjalna powłoka pokrywająca metal.

Czy kompresory bezolejowe są więc lepszym wyborem? To zależy od wielkości malowanego elementu. O ile sporadyczne malowanie niewielkich detali lub malowanie aerografem ma sens, używanie kompresora o małej pojemności do pokrywania farbą obszernych ścian mija się z celem.

W takim przypadku lepiej użyć kompresora olejowego o pojemności 50, a nawet 100 litrów, zapewniającego znacznie większą wydajność.

Musisz jednak pamiętać o zastosowaniu filtrów, które zapobiegną dostawaniu się drobinek oleju do farby.

Nie obędzie się też bez regularnej wymiany filtrów oraz serwisowania samego kompresora. W niektórych wypadkach będzie to konieczne nawet co 50 roboczogodzin.

Jaki kompresor do malowania wybrać?

  • Kompresor bezolejowy 24 l – sporadyczne malowanie drobnych elementów, malowanie aerografem, drobne zaprawki lakiernicze.
  • Kompresor olejowy 50 l, wydajność 150 l/min – malowanie większych elementów, np. błotników, malowanie felg, etapowe malowanie ścian.
  • Kompresor olejowy 100 l, wydajność powyżej 300 l/min – malowanie całego samochodu, malowanie ścian, gruntowanie ścian.

Co musisz dokupić? Wybieramy pistolet lakierniczy

Sam kompresor to tylko „napęd” dla pistoletu. Drugim ważnym zakupem jest więc pistolet do malowania, którego jakość jest równie istotna. Powinien rozpylać farbę równomiernie, bez kapania i skokowego wystrzeliwania lakieru.

Dobrej jakości pistolety do malowania wyposażone są w regulację ciśnienia, umożliwiającą dobranie parametrów do konkretnego rodzaju lakieru.

Wydajność pistoletu powinna być taka sama, jak wydajność kompresora. Górny zbiornik ułatwi precyzyjną pracę z niskim ciśnieniem, natomiast dolny, najczęściej większy zbiornik, umożliwi malowanie dużych powierzchni.

Co zamiast kompresora?

Kompresor jest urządzeniem, które przyda ci się w wielu innych sytuacjach, nie tylko podczas malowania. Jeśli jednak kupujesz go jedynie w tym celu, warto rozważyć inne rozwiązania.

Elektryczny pistolet lakierniczy jest bardziej mobilny i nie wymaga dodatkowych akcesoriów. Choć raczej nie nadaje się do malowania całego samochodu, wykonanie drobnych poprawek lakierniczych nie sprawi ci problemu.

Zaletą elektrycznego pistoletu do malowania jest niska cena. Podstawowe modele kupisz już za ok. 150 zł, co nie jest nawet połową ceny najtańszego kompresora.

Tego rodzaju pistolet lakierniczy świetnie nada się m.in. do gruntowania i malowania ścian, zabezpieczania drewnianych elementów lub malowania ogrodzenia. Dostępne są pistolety elektryczne zasilane akumulatorem lub sieciowo.

Bez względu na to, jak często zamierzasz korzystać z kompresorów do malowania, zachęcamy do unikania najtańszych urządzeń. Niektóre z nich zupełnie nie nadają się malowania, a uzyskany efekt pozostawi wiele do życzenia.

Lepiej zainwestować w nieco lepszy model, który posłuży ci także do innych prac, np. piaskowania, pompowania opon, dokręcania śrub itd.

Przeczytaj także:
Autor: Szymon Sonik