Data publikacji:

Jaki olej do silnika z przebiegiem 200 tysięcy kilometrów? 

Podstawą eksploatacji samochodów zarówno osobowych, jak i ciężarowych jest regularna kontrola i wymiana oleju silnikowego oraz filtrów. Najlepiej sugerować się zaleceniami producenta, co do częstotliwości i rodzaju stosowanego oleju. Jednak wiele osób przegapia ten moment i nie jest w tym regularna. Szczególnie w samochodach używanych, które zmieniają właściciela już któryś raz, gdzie przebieg jest powyżej 200 tysięcy kilometrów. Jaki olej stosować w samochodach z wysokim przebiegiem? 

Jaki olej silnikowy? 

Na rynku istnieją trzy najczęściej spotykane rodzaje olejów: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne, które różnią się od siebie ze względu na odmienny sposób produkcji. Które oleje są lepsze? Po jaki olej z rankingu olejów silnikowych sięgnąć? Zdecydowana większość zdań przemawia za syntetycznymi egzemplarzami. Zapewniają one większą ochronę elementów silnika i lepsze chłodzenie. Posiadają też lepsze właściwości rozszczepiania cząstek stałych, dzięki czemu zanieczyszczenia są lepiej wychwytywane przez filtry. Niebywałą zaletą olejów syntetycznych jest ich niska lepkość, dzięki czemu mogą świetnie pracować i usprawniają pracę silnika w niższych temperaturach. 
Jeżeli wiemy już, jakie oleje silnikowe są dostępne do naszego silnika, pojawia się pytanie – jak często je wymieniać oraz ile oleju do silnika nalać? Najlepiej sugerować się zaleceniami producenta danego pojazdu. Jeżeli olej wymieniany był zgodnie z nimi, to nie powinno być problemu z silnikiem nawet przy większych przebiegach. Normy producentów najczęściej wyznaczają okres 30 tysięcy kilometrów, jednak granica ta coraz bardziej się zaciera i ogólnie przyjmuje się nawet zasadę 15–20 tysięcy kilometrów.
Dobrym nawykiem jest kontrolowanie poziomu oleju w silniku co 1000–1500 kilometrów. Regularność tej czynności pozwala na bieżąco śledzić ilość i właściwości naszego oleju silnikowego, co pozwoli wcześnie wykryć niebezpieczne usterki. Aby sprawdzić poziom oleju w silniku, należy oczyścić bagnet pomiarowy i ponownie zanurzyć go w zbiorniku. Po tej czynności trzeba go wyjąć i przeczytać na skali ilość oleju, która powinna oscylować między minimum a maksimum. 

Jaki olej silnikowy do samochodów z przebiegiem powyżej 200 tysięcy kilometrów? 

Jednym z największych dylematów jest dobór oleju silnikowego do samochodów z większym przebiegiem. Problem nasila się, gdy nieznana nam jest dokładna historia pojazdu. Najlepszym wyznacznikiem będzie stan techniczny silnika w naszym samochodzie.  
Większe przebiegi, czyli te powyżej 200 tysięcy kilometrów, sugerują, aby stosować olej syntetyczny, najlepiej o klasie lepkości 5W40 (zobacz nasz ranking olejów 5W40) lub 10W40. Wśród mechaników krąży przekonanie, że przy takim przebiegu najlepiej stosować oleje półsyntetyczne. Nie ma w tym nic złego, a zmiana oleju nie wpłynie negatywnie na nasz silnik. Jednak jeżeli samochód nie bierze oleju, a cały czas eksploatowany był olej syntetyczny, to nie warto tego zmieniać.  
Wystrzegać się jednak należy dolewania oleju syntetycznego do półsyntetycznego. Oleje syntetyczne są rzadsze, a takie pomieszanie olejów skutkować może rozszczelnieniem się silnika, co prowadzi do bardzo groźnych uszkodzeń, a w ostateczności do unieruchomienia. Najlepiej trzymać się zaleceń producenta, sugerując się poznanymi tu poradami. Istnieje wiele rodzajów olejów syntetycznych o klasie lepkości 5W40. Jest on bardzo popularny i często spotykany, dlatego odnalezienie tego właściwego nie będzie stanowić problemu. 
Zdjęcie: twenty20photos / Envato Elements