Data publikacji:

Ranking najlepszych olejów silnikowych

O konieczności regularnej wymiany oleju silnikowego wie każdy kierowca. To jeden z najważniejszych sposobów na utrzymanie silnika w doskonałym stanie przez setki tysięcy kilometrów. Jaki olej silnikowy wybrać? Prezentujemy ranking olejów silnikowych.

ranking olejów silnikowych

Dlaczego dobry i świeży olej silnikowy jest tak ważny?

Zanim przejdziemy do rankingu olejów silnikowych, zastanowmy się, dlaczego ich wybór ma aż takie znaczenie. Powszechnie wiadomo, że olej silnikowy odpowiada za smarowanie elementów silnika. Zapewnia gładki poślizg m.in. tłokom pracującym w cylindrach, panewkom wału korbowego czy wałkom rozrządu.

Warto jednak wiedzieć, że olej pełni także funkcję czyszczącą oraz ochronną dla silnika. Oczyszcza metalowe elementy z sadzy oraz zapobiega tworzeniu się nagaru i korozji. Służą do tego specjalne dodatki uszlachetniające, które z czasem się degradują. Bez względu na to, jaki olej silnikowy wybierzesz, z czasem straci swoje właściwości, nawet jeśli wciąż ma jasną barwę.

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Wyśrubowane normy ekologiczne zmusiły producentów samochodów do wprowadzenia olejów long life. Według zapewnień można je wymieniać nawet co 20-30 tys. km. Może to mieć jednak zgubne skutki i doprowadzić do szybszego zużycia silnika. Zachęcamy więc do wymiany co 15 lub nawet 10 tys. km. Częsta wymiana oleju jest równie ważna, co wybór dobrej jakości środka smarnego z naszego rankingu olejów silnikowych.

Syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?

Zawsze wybieraj możliwie najlepszy olej silnikowy, czyli olej syntetyczny. Ma on najnowocześniejszą i najtrwalszą bazę, a przy okazji najskuteczniej chroni silnik. Dodatkowo oleje syntetyczne stawiają silnikowi mniejszy opór, więc ułatwiają rozruch, zmniejszają spalanie i niwelują tzw. suchy start.

Zamiana oleju na półsyntetyczny czy mineralny w starych samochodach to mit. Tego rodzaju oleje nie zapewnią lepszej ochrony. Mogą jednak uszczelnić drobne wycieki i poprawić kompresję, co niektórzy zidentyfikują jako poprawę działania silnika. Oleje mineralne i półsyntetyczne są jednak znacznie tańsze, więc mogą znaleźć zastosowanie w mocno eksploatowanych autach.

Specyfikacje olejów silnikowych

Na większości opakowań olejów silnikowych znajdziesz informację, że nadają się do silników benzynowych, wysokoprężnych oraz zasilanych gazem LPG. Nie oznacza to jednak, że taki olej będzie optymalny dla twojego silnika. Konieczne jest bowiem dopasowanie oleju do norm i specyfikacji zalecanych przez producenta samochodu.

Oprócz rodzaju i lepkości oleju weź pod uwagę także klasyfikacje jakościowe, np. ACEA, API, ILSAC, czy normy poszczególnych producentów. Informacje o kompatybilności znajdziesz na opakowaniu oleju. Możesz także skorzystać z wyszukiwarki odpowiedniego produktu na stronie producenta oleju.

Ranking olejów silnikowych – TOP 10

Total Quartz INEO ECS 5W30

Total Quartz INEO ECS 5W30 to wysokiej jakości olej syntetyczny opracowany w technologii Low SAPS. Idealnie nadaje się więc do samochodów wyposażonych w filtr DPF, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Stworzony jest z myślą m.in. o samochodach z grupy PSA, takich jak marki Peugeot, DS czy Citroen.

Motul 8100 X-Clean PLUS 5W30

Oleje marki Motul należą do najbardziej cenionych przez miłośników motoryzacji i mechaników. Jednym z najpopularniejszych produktów jest Motul 8100 X-Clean. Jest to olej syntetyczny stworzony z myślą o najnowszych autach BMW, Mercedesa czy Volkswagena. Nadaje się do silników z turbodoładowaniem oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Castrol EDGE Titanium FST 5W30

Kolejnym olejem syntetycznym w naszym rankingu olejów silnikowych jest Castrol EDGE Titanium FST 5W30. To popularny, łatwo dostępny i chętnie kupowany produkt. Wersja LL stworzona jest z myślą o przedłużonym interwale wymiany.

Total Quartz 9000 Energy 5W40

Total Quartz 9000 Energy to olej o nieco wyższej lepkości letniej niż większość olejów syntetycznych. Z tego względu bardzo dobrze radzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach, np. podczas jazdy sportowej lub autostradowej.Dobrze wycisza pracę hydraulicznego sterowania układem zaworowym.

Motul 8100 X-Cess 5W40

Jest to olej stworzony z myślą o silnikach wysokoprężnych. Wysoka lepkość HTHS pomaga ograniczyć zużycie oleju w wyeksploatowanych silnikach Diesla. Olej spełnia normę ACEA B4 wymagającą bardzo dobrych właściwości czyszczących i rozpuszczających sadzę.

Mobil Super 2000 X1 10W40

Na miejscu szóstym w ranking olejów silnikowych znalazł się pierwszy w zestawieniu olej półsyntetyczny. Mobil Super 2000 X1 10W40 zalecany jest do starszego typu silników wykazujących oznaki zużycia. Podwyższa ochronę elementów przez zużyciem i zapewnia czystość we wnętrzu silnika.

Shell Helix Ultra ECT 5W30

Oleje syntetyczne Shell znane są z doskonałej bazy olejowej powstałej z gazu ziemnego. Charakteryzują ją wyjątkowa czystość oraz stabilność nawet po długim i intensywnym użytkowaniu. Olej Helix Ultra ECT 5W30 w ponadprzeciętny sposób chroni elementy silnika przed sadzą, szlamem i korozją.

Elf Evolution Full-Tech FE 5W30

Syntetyczny olej marki Elf stworzony jest z myślą o najnowocześniejszych jednostkach napędowych. Współpracuje z silnikami o najbardziej rygorystycznych normach emisji spalin. Dzięki technologii low SAPS jest bezpieczny dla katalizatorów i filtrów cząstek stałych.

Vavoline MaxLife 10W40

Olej MaxLife opracowany został z myślą o samochodach z przebiegiem wyższym niż 100 tys. km. Spowalnia proces starzenia starszych silników i przywraca im prawidłową kompresję. Regeneruje także uszczelnienia silnika, minimalizując wycieki oleju.

Liqui Moly Top Tec 4100 5W40

Liqui Moly to kolejna uznana marka na rynku olejów silnikowych i jej miejsce w rankingu jest zdecydowanie niższe niż wynikałoby to z jakości produktu. Olej Liqui Moly Top Tec 4100 5W40 to wysokiej jakości środek smarny do silników o „miękkim biegu”. Zmniejsza zużycie paliwai nadaje się do całorocznego zastosowania.

Autor: Szymon Sonik