Jaki olej silnikowy do samochodu wybrać? Czy stosować olej 5w30 czy 5w40 i jakie są między nimi różnice? Czy można zmienić olej syntetyczny 5w40 na półsytentyczny 10w40? Na te wszystkie pytania odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.
Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny, dzięki któremu silnik samochodu (zasilany benzyną, gazem albo olejem napędowym) może pracować we właściwy sposób. Olej silnikowy pełni szereg funkcji. Najważniejsze z nich to:
Olej silnikowy może zapewniać wszystkie te funkcje tylko wtedy, gdy jest odpowiednio dobrany do silnika. Producent silnika już na etapie projektowania silnika ustala parametry oleju silnikowego, jaki powinien zostać zastosowany w danej jednostce napędowej. Stosowanie innego oleju silnikowego niż zalecany przez producenta wiąże się z przyspieszonym zużyciem silnika, a także możliwością występowania kosztownych awarii (np. uszkodzenia panewek).
Producent samochodu określa, jaki olej należy stosować w danym modelu samochodu. Informacje o tym znajdują się w instrukcji samochodu. Wystarczy oznaczenie, według normy SAE.
Producent określa, że np. w danym aucie powinno się stosować olej syntetyczny o specyfikacji SAE 5w30 czy 5w40. Może zalecać stosowanie oleju silnikowego określonego producenta albo własnej produkcji. Jednak nie jest to ważne. Najważniejsze jest, aby zastosować olej o określonej przez producenta specyfikacji. Producent określa ponadto ilość oleju, jaka powinna być zastosowana, i interwał wymian.
Zobacz nasz ranking olejów silnikowych
Olej 5w30 czy 5w40? Czy można stosować zamiennie te oleje syntetyczne? Czym się różni olej 5w30 od 5w40? Różnice pomiędzy obydwoma olejami są minimalne.
Jaki olej silnikowy wybrać? Zastosowanie zamiennie oleju 5w40 czy 5w30 nie powinno mieć negatywnych konsekwencji dla silnika samochodu. Warto zwrócić uwagę na olej Motul 5w40.
W sytuacjach krytycznych, kiedy w silniku brakuje oleju, jak najbardziej można to robić. Oleje 5w30 czy 5w40 produkowane są w oparciu o bazę syntetyczną. Ich zmieszanie zatem nie powinno mieć negatywnych konsekwencji.
Oleje konkretnych producentów zawierają różne dodatki. Mogą też różnić się jakością (np. olej markowy i olej bezmarkowy). Zmieszanie olejów 5w30 i 5w40 jednego producenta nie powinno mieć żadnych negatywnych konsekwencji. W przypadku zmieszania olejów dwóch producentów może wystąpić wytrącanie albo pojawienie się pianki. Zdarza się to jednak bardzo rzadko. Po zmieszaniu warto sprawdzać stan oleju.
Częstym błędem popełnianym przez kierowców jest zmiana oleju syntetycznego na półsyntetyczny. Najczęściej w starszych samochodach, gdzie zmienia się olej syntetyczny 5w40 albo syntetyczny 5w30 na półsyntetyczny 10w40.
Dlaczego kierowcy to robią?
Olej silnikowy ma kluczowe znaczenie dla stanu silnika i poziomu awaryjności. Warto stosować olej o parametrach zalecanych przez producenta samochodu. Dobrze wymieniać go jak najczęściej (najlepiej raz na rok lub co 15 tys. kilometrów przebiegu) i utrzymywać jego właściwy poziom (konieczne są regularne kontrole poziomu oleju).