Data modyfikacji:

Ile wlać oleju do silnika?

Olej silnikowy ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy silnika. Opowiada nie tylko za smarowanie elementów metalowych, ale i za utrzymywanie jednostki w czystości, odbieranie ciepła silnika czy zapobieganie rozwojowi korozji. Z tego względu niezwykle ważna jest regularna wymiana oleju oraz utrzymywanie stałego poziomu. Sprawdź, ile litrów oleju należy wlać do silnika.

ile oleju do silnika

Ile oleju wchodzi do silnika?

Pojemność magistrali olejowej nie jest stała i uzależniona jest od wielkości silnika. Chodzi nie tylko o pojemność skokową jednostki napędowej, ale też o rodzaj konstrukcji oraz liczbę cylindrów.

Stosunkowo długie silniki rzędowe z sześcioma cylindrami mogą mieścić podobną ilość oleju, co ośmiocylindrowe silniki w układzie V o kompaktowej budowie. Z tego względu niektóre jednostki będą wymagały niewiele ponad 3 litry oleju, a inne nawet 10 litrów. Szczegółowe wartości dotyczące twojego modelu samochodu oraz wersji silnikowej znajdziesz w instrukcji obsługi. Dzięki temu będziesz wiedział, ile oleju wlać do silnika.

Przykładowe ilości oleju w silnikach:

  • Volkswagen Passat B5 1.9 TDI – 3,6 l,
  • Opel Astra H 1.8 16V – 4,25 l,
  • BMW e87 116i – 4,25 l,
  • Mazda 6 III 2,5 Skyactive-g 2,5 – 5,4 l
  • Ford Mustang GT 5.0 V8 – 7,6 l

Ile oleju wlać do silnika, gdy miarka wskazuje minimum?

Jeżeli poziom oleju na bagnecie osiągnie wartość oznaczoną kreską MIN, najwyższy czas uzupełnić olej. Jaki olej silnikowy wlać? Ten sam, który znajduje się już w silniku.

Ile wlać oleju do silnika? Wartość pomiędzy kreską (lub kropką) MIN i MAX wynosi 1 litr, dlatego możesz w takim przypadku wlać całą litrową butelkę oleju. Tuż po dolewce bagnet nie będzie jednak wskazywał wartości maksymalnej. Zanim świeży olej spłynie na dno misy olejowej, minie trochę czasu. Poziom oleju sprawdzaj minimum 30 minut po zakończeniu jazdy.

Co się stanie, jeśli wlejesz zbyt dużo oleju do silnika?

Zbyt niski poziom oleju grozi zatarciem silnika. Zbyt duża ilość oleju również jest szkodliwa. W niektórych przypadkach może generować wysokie ciśnienie w układzie, co grozi uszkodzeniem gumowych uszczelek czy odmy. Filtr oleju również może ulec zniszczeniu. Mowa oczywiście o mocnym przepełnieniu misy olejowej, przekroczenie limitu o 100-200 ml czy nawet o 500 ml nie powinno bowiem spowodować żadnych problemów.

Mimo to staraj się zawsze wlewać świeży olej w taki sposób, by nie przekroczyć wartości oznaczonej na bagnecie jako maksimum. Uzupełniaj olej niewielkimi dawkami i każdorazowo sprawdzaj poziom na bagnecie. Większość dużych opakowań olejów ma specjalną podziałkę, która ułatwia dawkowanie.

Jaki pobór oleju mieści się w normie?

Spalanie niewielkiej ilości oleju w trakcie eksploatacji silnika jest naturalnym zjawiskiem, które nie powinno dziwić. Mimo skutecznego działania uszczelniaczy zaworowych oraz pierścieni tłokowych, drobna powłoka oleju, tzw. film olejowy, może spalać się w komorze spalania wraz z mieszanką paliwo-powietrzną.

Jakie ubytki mieszczą się w normie? Producenci samochodów wskazują najczęściej, że silnik może zużyć około 1 litr oleju na 1000 km. Taka wartość w normalnych warunkach jest jednak sporo przesadzona i najczęściej wskazuje na usterkę lub nadmierne wyeksploatowanie silnika.

W rzeczywistości pobór oleju silnikowego nie powinien przekraczać 100 ml/1000 km. Zwiększenie poboru może mieć miejsce podczas dynamicznej, sportowej jazdy, ciągnięcia ciężkiej przyczepy lub jazdy w terenie górskim, gdy silnik jest mocniej obciążony. Warto jednak kontrolować poziom oleju na bagnecie przynajmniej co 1000 km, zanim na desce rozdzielczej pojawi się ikonka niskiego ciśnienia.

Autor: Szymon Sonik