Data publikacji:

Kołdra obciążeniowa. Jak dobrać wagę?

O kocach i kołdrach obciążeniowych dla dzieci i dorosłych mówi się ostatnio coraz więcej. Producenci, powołując się na badania, podkreślają ich właściwości terapeutyczne oraz pozytywny wpływ na jakość snu. Przedstawiamy podstawowe informacje na kołdry obciążeniową i podpowiadamy, jak dobrać wagę do kołdry.

kołdra obciążeniowa jak dobrać wagę

Czym jest kołdra obciążeniowa?

Kołdry i koce obciążeniowe przez lata używane były przez profesjonalnych lekarzy i psychologów dziecięcych podczas sesji terapeutycznych najmłodszych pacjentów cierpiących na różnego rodzaju choroby psychiczne oraz zaburzenia neurologiczne. Za sprawą internetu dopiero stosunkowo niedawno zainteresowali się nimi przeciętni konsumenci, co przełożyło się na pojawienie się pierwszych komercyjnych egzemplarzy tych okryć przeznaczonych do zwykłego użytku domowego. Prezentujemy ich zalety oraz podpowiadamy, w jaki sposób dobrać wagę kołdry obciążeniowej do użytkownika.

Przeczytaj także: Jaką kołdrę kupić? Ranking kołder do spania

Kołdry oraz koce obciążeniowe z zewnątrz są kompletnie niepozorne i nie różnią się od swoich zwykłych odpowiedników. Są one jednak wypełnione granulatem z drobnych kuleczek wykonanych z tworzywa sztucznego lub szkła, które odpowiadają za ich zwiększoną wagę. Kulki są na tyle niewielkie, że w dotyku nie różnią się aż tak bardzo od zwykłego puchowego wypełnienia.

Kołdry obciążeniowe dostępne są w wersjach dla dorosłych oraz dla dzieci. Ich poszewki wykonane są z dobrze przepuszczającego powietrze materiału gwarantującego dobre właściwości termiczne, chroniąc użytkownika przed chłodem oraz przegrzaniem.

Zalety kołdry obciążeniowej

Wytwórcy kołder obciążeniowych przedstawiają zazwyczaj bardzo długie listy zalet oraz leczniczych właściwości tych produktów. Wiele z nich nie ma jednak mocnego podparcia w badaniach klinicznych i jest przedmiotem ciągłej debaty specjalistów. Podstawowe pozytywne skutki korzystania z kołder lub koców obciążeniowych są jednak dobrze rozpoznane i akceptowane przez wszystkich lekarzy. Oto najważniejsze z nich:

  • Obniżają ogólny poziom stresu i niepokoju, a także relaksują całe ciało.
  • Ułatwiają zasypianie i pomagają wyeliminować problemy z bezsennością.
  • Uspokajają i pozwalają lepiej spać osobom z autyzmem, a także zespołem Aspergera, ADD oraz ADHD.

Kołdra obciążeniowa. Jak dobrać wagę?

Jaką kołdrę wybrać? W zależności od rozmiarów i rodzaju wypełnienia, kołdry oraz koce obciążeniowe ważą od kilku do nawet ponad dziesięciu kilogramów. Pojawia się więc pytanie, jak dobrać ich wagę do użytkownika? Jeżeli jest ona zbyt wysoka, wszystkie zalety tego typu okrycia są zazwyczaj zniwelowane, przez co zamiast zrelaksowani obudzimy się obolali lub niewyspani.

Dla zasady, ciężar kołdry dla pojedynczej osoby nie powinien przekraczać 10 procent masy jej ciała. W przypadku, gdy ważymy więc np. 70 kg, najbardziej optymalna dla nas jest kołdra o masie 6-7 kg.

Kołdra obciążeniowa a bezpieczeństwo

Zaznaczmy, że ze względu na ryzyko uduszenia, kołderkami obciążeniowymi nie powinno okrywać się małych dzieci poniżej drugiego roku życia. Z tego samego powodu nieco starsze dzieci powinny być również trzymane z daleka od kołder przeznaczonych dla dorosłych. Okrycia tego typu nie zaleca się także osobom, które zmagają się z przewlekłymi chorobami układu oddechowego, takimi jak astma lub bezdech.

Autor: Michał Kułakowski