Łącznik stabilizatora to część układu zawieszenia, która ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego w razie uszkodzenia należy zareagować jak najszybciej. Łącznik stabilizatora – objawy awarii – jak kierowca może je rozpoznać? Podpowiadamy, jak sprawdzić, że trzeba wymienić łącznik stabilizatora oraz czy wymiana łącznika stabilizatora jest droga i skomplikowana.
Łącznik stabilizatora to niepozorna część układu zawieszenia, która równocześnie pełni bardzo ważną funkcję i ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wymiana łączników stabilizatora czeka niemalże każdego kierowcę. Dlaczego? Bo to części układu zawieszenia, które najczęściej ulegają awariom albo zużyciu eksploatacyjnemu. Dzieje się tak dlatego, że jest to element delikatny i podatny na uszkodzenia w określonych sytuacjach. Kiedy wymieniać łącznik stabilizatora? Charakterystyczne objawy będą dla ciebie podpowiedzią.
W zawieszeniach samochodowych stosuje się stabilizatory. To bardzo proste elementy, mające postać metalowego pręta. Pręt ten ma odpowiedni kształt i odpowiednią długość, dopasowaną do określonego modelu samochodu.
Jaką funkcję pełni stabilizator? Stosuje się go po to, aby połączyć ze sobą zawieszenie kół na jednej osi. W jakim celu się to robi?
Wiemy już, jaką funkcję pełni stabilizator. Ale sam stabilizator nie mógłby działać, gdyby nie łączniki stabilizatora. Sprawdźmy, jak działa łącznik stabilizatora i jakie są objawy zużycia.
Przeczytaj także: Uszkodzony wysprzęglik. Objawy i przyczyny awarii
Spójrzmy na koła przedniej osi. Koła prowadzone są przez wahacze i amortyzowane przez amortyzatory oraz sprężyny. W trakcie jazdy koła poruszają się w górę i w dół, na skutek pracy zawieszenia. Nie można ich zatem połączyć w sztywny sposób, jest to bowiem po prostu niemożliwe.
Połączenie stabilizatora z elementami zawieszenia (np. wahaczami albo kolumnami resorującym MacPhersona) musi być mocne, ale równocześnie elastyczne, aby zapewnić możliwość ruchu. Dlatego stabilizator jest połączony z elementami zawieszenia za pomocą łączników stabilizatora.
Łącznik stabilizatora to również pręt metalowy, najczęściej krótki, mający na końcach przeguby kulowe (z metalu, rzadziej z tworzywa), w gumowych osłonach. Przeguby są mocowane do elementów zawieszenia (wahaczy albo kolumn resorujących) za pomocą śrub i nakrętek.
Jak kierowca może rozpoznać, że uszkodzeniu uległ łącznik stabilizatora? Pierwsze objawy to:
Jak sprawdzić, czy łączniki stabilizatora są uszkodzone? Najlepiej pojechać na stację kontroli pojazdów. Można też unieść auto i zdemontować koło.
W najgorszym przypadku może zdarzyć się urwany łącznik stabilizatora. Objawy takiej awarii to wyjątkowo silne stuki w trakcie jazdy. Do urwania łącznika stabilizatora dojdzie wtedy, gdy metalowy przegub kulowy zostanie wyrwany z gumowej osłony. Może się tak zdarzyć po wjechaniu w bardzo dużą dziurę na drodze.
Awaria łącznika stabilizatora powinna zostać wychwycona przez diagnostę w trakcie corocznego przeglądu technicznego na Stacji Kontroli Pojazdów. Uszkodzony łącznik stabilizatora może być podstawą do tego, aby auto nie przeszło przeglądu.
Łącznik stabilizatora to na szczęście najtańsza część zamienna wchodząca w skład zawieszenia samochodu. Zazwyczaj łącznik stabilizatora kosztuje od 30 do 50 złotych.
O czym trzeba pamiętać? Wymienia się obydwa łączniki, na jednej osi pojazdu. Nawet wtedy, gdy doszło do awarii jednego. Dlatego łączniki stabilizatora są sprzedawane w zestawach po dwie sztuki.
Montaż nowych łączników stabilizatora to czynność prosta. Dobry mechanik poradzi sobie z wymianą łączników stabilizatora na jednej osi w pół godziny. Jak wymienia się łącznik stabilizatora w samochodzie osobowym?
Zaleca się, aby po wymianie łączników stabilizatora (jak i po każdej innej ingerencji w zawieszenie samochodu) ustawić geometrię zawieszenia. Najtańsze, bezmarkowe zamienniki nie są trwałe, dlatego zawsze warto wybierać części lepszej jakości (np. zamienniki średniej jakości). Łącznik stabilizatora średniej jakości powinien pracować bezawaryjnie przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu.