Data modyfikacji:

Uszkodzony wysprzęglik. Objawy i przyczyny awarii

Problemy ze sprzęgłem zazwyczaj oznaczają spore wydatki. Wczesne wykrycie problemów może jednak zaoszczędzić sporą ilość gotówki w kieszeni. Jednym z elementów, które mogą sprawić ci niemiłą niespodziankę, jest hydrauliczny wysprzęglik, który czasem ulega rozszczelnieniu. Jakie są objawy uszkodzonego wysprzęglika i kiedy należy go wymienić?

Za co odpowiada wysprzęglik i jak działa?

Zastąpienie mechanicznego sprzęgła układem hydraulicznym ułatwiło kierowcom jazdę samochodem. Zamiast linek sterujących siłownikiem i łożyskiem oporowym wykorzystano wysprzęglik hydrauliczny sprzęgła, który jest prostszy oraz mniej awaryjny. Poprawie uległo również samo operowanie pedałem sprzęgła, które teraz wymaga znacznie mniej siły.

Czym właściwie jest wysprzęglik sprzęgła? Jest to element umożliwiający rozłączenie sprzęgła oraz koła zamachowego, a przez to i zmianę biegów. Napędzany jest układem hydraulicznym i odpowiada za odciągnięcie tarczy sprzęgła za pomocą sprężyny talerzowej. Współpracuje więc z dociskiem sprzęgła, a jego ruch przypomina pracę tłoka.

O odpowiednią pracę wysprzęglika dba pompa sprzęgła, odpowiedzialna za utrzymanie optymalnego ciśnienia w układzie hydraulicznym. Oczywiście tak jak każda część samochodowa wysprzęglik może dawać objawy zużycia i awarii. Jak je rozpoznać?

Uszkodzony wysprzęglik – objawy

Jakie są objawy uszkodzonego wysprzęglika? Niedomaganie elementu zauważysz najczęściej podczas próby wrzucenia biegu pierwszego lub wstecznego. Działający nieprawidłowo tłok utrudni wrzucenie tychże biegów i wymusi ponowne wciśnięcie sprzęgła. Zapowietrzenie układu hydraulicznego lub uszkodzenie tłoka wysprzęglika może także objawić się problemami ze zmianą innych biegów. Zazwyczaj towarzyszy temu nieprawidłowe działanie pedału sprzęgła.

Uszkodzony wysprzęglik czasem wymaga ponownego wciśnięcia sprzęgła, niczym pompki materaca. Zauważany jest także powolny powrót pedału do pozycji wyjściowej po odpuszczeniu sprzęgła. W przypadku całkowitego rozszczelnienia instalacji może dojść nawet do całkowitego opadnięcia pedału sprzęgła. Takie problemy z wysprzęglikiem mogą być objawami awarii.

Kiedy wymiana wysprzęglika?

Wysprzęglik wymieniany jest najczęściej wraz z całym kompletem sprzęgła. Żywotność wszystkich podzespołów określa się na ok. 100-150 tys. km. Może jednak zdarzyć się sytuacja, w której wysprzęglik wymusi wcześniejszą interwencję. Najczęstszą przyczyną jest rozszczelnienie tłoka i wyciek płynu hydraulicznego. To groźna sytuacja, może bowiem doprowadzić do zanieczyszczenia płynem innych elementów sprzęgła, np. tarczy ciernej.

Jeszcze niebezpieczniej wygląda sytuacja w samochodach, w których zarówno sprzęgło, jak i hamulec zasilane są tą samą instalacją hydraulicznych. W takich autach po nadmiernym wycieku płynu można tracić nie tylko sprzęgło, ale i hamulce. Jeśli więc wykryjesz objawy uszkodzonego wysprzęglika, a w twoim samochodzie hydraulika układu hamulcowego i przeniesienia napędu jest scalona, jak najszybciej udaj się do warsztatu.

Objawy awarii wysprzęglika możesz zaobserwować także, spoglądając pod samochód. W momencie wycieku może pojawić się w okolicy sprzęgła plama płynu hydraulicznego. Płyn hydrauliczny powinien mieć jasny kolor, a ciemna barwa świadczy o jego zużyciu. Konsystencją przypomina olej, więc łatwo odróżnisz go od wody wyciekającej spod parownika (to naturalne zjawisko podczas pracy klimatyzacji).

Zapowietrzony wysprzęglik: objawy. Jak odpowietrzyć wysprzęglik?

W niektórych przypadkach nieprawidłowe działanie wysprzęglika nie wynika z jego awarii. Przyczyną może być zapowietrzenie układu hydraulicznego. Powietrze może dostać się do układu hydraulicznego podczas wymiany sprzęgła, pompy sprzęgła lub na skutek rozszczelnienia. Czasem dochodzi do niego przez nieprawidłowe zamontowanie wysprzęglika, pompy lub przewodów hydraulicznych.

Przed oddaniem samochodu do naprawy warto więc sprawdzić stan płynu hydraulicznego i odpowietrzyć układ. Robi się to podobnie, jak w przypadku hamulców hydraulicznych. Pamiętaj także o tym, że płyn hydrauliczny wymaga wymiany co ok. 60 tys. km.

uszkodzony wysprzęglik
Autor: Szymon Sonik