Data publikacji:

Ławka treningowa do ćwiczeń do domu: jaką wybrać?

Kolejki do ławki poziomej mogą skutecznie zniechęcić do wizyt na osiedlowej siłowni. Wydając niewiele gotówki, możesz stworzyć domową siłownię nawet we własnym salonie. Podpowiadamy, jaką ławkę treningową wybrać.
ławka treningowa

Czy warto kupić ławkę treningową do domu?

W domowej siłowni ławka treningowa nie jest niezbędna. Wiele ćwiczeń można wykonać na macie treningowej lub stojąc. Nie zmienia to faktu, że ławeczka treningowa jest niezwykle użyteczna i umożliwi ci wykonanie wielu ćwiczeń leżąc. Możesz na niej wykonywać np.:
  • wyciskanie hantli
  • wyciskanie sztangi leżąc
  • rozpiętki
  • wymach obciążeniem za głowę
  • francuskie wyciskanie
  • pompki szwedzkie
Regulowana ławka treningowa ułatwi ci także wykonywanie ćwiczeń siedząc, gdzie konieczne jest ustawienie oparcia pod konkretnym kątem.
Jednocześnie ławka ze stojakami zajmie mniej miejsca niż atlas treningowy i jest zdecydowanie bardziej poręczna. O różnicy w cenie i jakości ćwiczeń nawet nie wspominamy. 

Sprawdź, jak wygląda trening TRX dla początkujących.

Ławka do brzuszków

Trudno zrozumieć istnienie ławeczki do brzuszków. Nie dość, że brzuszki same w sobie są mało skuteczne, to na dodatek można je wykonać na podłodze. Czy ławka do brzuszków jest więc bezużyteczna? Skądże!

Możesz jej użyć w roli substytutu ławki skośnej lub płaskiej. Choć nie jest tak wygodna, jak pełnoprawna ławka treningowa, może być naprawdę użyteczna. Ławkę do brzuszków kupisz już za kilkadziesiąt złotych, więc to niewielki wydatek.

Jaką ławkę treningową wybrać?

Decydując się na dobrą ławkę treningową do domowej siłowni, warto wziąć pod uwagę nie tylko cenę. Ławka powinna być przede wszystkim stabilna, bo w wielu ćwiczeniach (np. wyciskaniu sztangi leżąc) będziesz trzymać ciężką sztangę tuż nad własnym nosem.

Zwróć uwagę na rozstaw podnóżek oraz sposób montażu siedziska i oparcia do konstrukcji. Wiele tanich ławek regulowanych opiera się na wąskich profilach i trzpieniach, co powoduje bujanie się konstrukcji na boki.

Najbardziej stabilne są ławki bez regulacji, jednak okupione jest to mniejszą użytecznością. Podniesienie oparcia i siedziska da znacznie większe możliwości. W dobrej jakości ławkach treningowych konstrukcja jest na tyle stabilna, że nie trzeba z tych zalet rezygnować.

Tutaj warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób reguluje się kątem ławki. Celowanie wąskim trzpieniem w otwory  na metalowych profilach jest denerwujące, dlatego wybierz model z metalową podporą lub automatycznie zaklikującym się systemem. Nie zapomnij o sprawdzeniu dopuszczalnego obciążenia ławki. Te najtańsze ledwo zniosą sam ciężar ciała.

Ławka treningowa ze stojakami

Sporą popularnością cieszą się ławki treningowe ze zintegrowanymi stojakami na sztangę. Stojaki są dzięki temu stabilne i nie przewrócisz ich przypadkowo, odkładając sztangę.

Wiele konstrukcji można złożyć, dzięki czemu oszczędzisz miejsce w domowej siłowni. Wadą takiego rozwiązania jest to, że użycie zintegrowanych stojaków do wykonania przysiadów lub wyciskania żołnierskiego może być utrudnione.

Zwróć też uwagę, jak szeroko rozstawione są uchwyty na sztangę. Wąskie ustawienie utrudni nakładanie obciążeń i może doprowadzić do przeciążenia jednej strony sztangi.

Ławka do ćwiczeń składana

Jeżeli zamierzasz ćwiczyć w mieszkaniu i nie masz do dyspozycji pomieszczenia, które można przerobić na siłownię, warto kupić składana ławkę do ćwiczeń.

Dzięki szybkozłączkom w mgnieniu oka złożysz konstrukcję do kompaktowych rozmiarów i schowasz ławkę np. w szafie lub pod łóżkiem. Ławka do ćwiczeń składana będzie też łatwiejsza w transporcie.

Dodatkowe akcesoria do ławki treningowej

Zamierzasz w przyszłości rozbudować siłownię o dodatkowy sprzęt? Upewnij się, czy wybrana przez ciebie ławka treningowa umożliwia dołączenie akcesoriów.

Najpopularniejsze z nich to modlitewnik do ćwiczenia bicepsów, dźwignia do treningu mięśni nóg oraz wyciąg górny. Ten ostatni posłuży ci do ćwiczenia m.in. pleców, tricepsów i brzucha.