Data publikacji:

Montaż bramy segmentowej: poradnik

Brama segmentowa (określana również jako brama panelowa) to obecnie najpopularniejszy typ bram garażowych. Składa się ona z kilku połączonych ze sobą i dobrze uszczelnionych paneli, które przy zamykaniu poruszają się po umieszczonych na górze prowadnicach i rolkach. Taka konstrukcja pozwala na poprawę bezpieczeństwa i izolacji cieplnej budynku, a przy tym jest bardzo estetyczna. Sprawdza się również w różnego rodzaju magazynach, warsztatach i budynkach gospodarczych. Aby jednak brama dobrze spełniała swoją rolę, konieczny jest jej prawidłowy montaż. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę podczas montażu bramy segmentowej.

montaż bramy segmentowej

Instrukcja montażu bramy segmentowej

Montaż bramy garażowej segmentowej, a w szczególności z napędem, powinien odbywać się zawsze z udziałem doświadczonej ekipy monterskiej. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usługi montażu oferowanej przez producenta bramy. Co prawda, możliwe jest zamówienie elementów bramy i zamontowanie jej samodzielnie z pomocą dołączonej do zestawu instrukcji, jednak dla osoby niedoświadczonej w tym zakresie będzie to trudne.

Producenci bram zwykle rekomendują, by powierzyć to zadanie specjalistom. Najłatwiejszy jest oczywiście montaż bramy ręcznej. Obecnie zdecydowana większość osób decyduje się jednak na wybór bramy automatycznej - w takim wypadku należy mieć świadomość, że w celu podpięcia napięcia elektrycznego należy zatrudnić fachowca posiadającego uprawnienia SEP - tylko on jest do tego uprawniony.

Na co zwrócić uwagę przy montażu bramy segmentowej?

Przygotuj pomieszczenie i sprawdź kompletność zestawu

Chociaż montażu bramy segmentowej dokonują zwykle wykwalifikowani specjaliści, po stronie inwestora leży również kilka zadań do wykonania. Przede wszystkim powinien on sprawdzić kompletność i jakość elementów zestawu, a także odpowiednie przygotowanie miejsca, gdzie zostanie zamontowana. Zwykle jeżeli wybieramy bramę ręczną producent powinien dostarczyć trzy opakowania, a w przypadku automatycznej - pięć.

Oczywiście zawsze bardzo istotne jest dopasowanie wysokości bramy do wymiarów otworu garażowego. Z tego powodu zawsze przed zamówieniem bramy należy dokładnie je wymierzyć (z uwzględnieniem wysokości posadzki), a po otrzymaniu elementów - sprawdzić informacje podane na tabliczce na opakowaniu. To pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek już w trakcie pracy.

Przeczytaj także, jakie rodzaje bram garażowych warto wybrać

Należy pamiętać o tym, by w miarę możliwości decydować się na montaż bramy dopiero w momencie, gdy garaż (lub inne pomieszczenie) będzie już wykończony. Zbyt wczesne zamontowanie bramy w budynku w stanie surowym może utrudnić zakończenie prac budowlanych. Co gorsza, w ich trakcie może dojść do zabrudzenia lub uszkodzenia poszczególnych elementów - to sprawi, że już w momencie, gdy budynek zostanie oddany do użytku, brama będzie wyglądała na starą i zniszczoną lub nie będzie funkcjonowała w sposób prawidłowy. Na czas remontu możesz zasłonić otwór w ścianie np. płytą OSB.

Sprawdź wytrzymałość konstrukcji

Przed montażem bramy należy również dokładnie sprawdzić wytrzymałość konstrukcji, na której będzie zamontowana. W tym kontekście szczególnie istotne jest nadproże, czyli miejsce, gdzie zostanie umieszczona górna część bramy. Zwykle powinno się ono znajdować na wysokości około 350 cm. Kątowniki wraz z prowadnicami pionowymi montuje się przy przestrzeniach bocznych, które określane są jako węgarki. Węgarki powinny mieć co najmniej 110 cm.

Brama tego typu najczęściej jest montowana tuż za otworem wjazdowym - to sprawia, że może być ona od niego trochę większa. Możliwy jest również montaż bramy segmentowej w świetle otworu, choć jest to nieco rzadziej spotykane rozwiązanie. W tym wypadku to otwór powinien być większy o około 2-3 cm. Wolne przestrzenie mogą zostać uzupełnione za pomocą pianki uszczelniającej.

Montaż bramy panelowej - najczęściej popełniane błędy

Do montażu bramy warto dokładnie się przygotować. Także gdy powierzamy to zadanie specjalistom, dobrym pomysłem będzie przeczytanie instrukcji producenta, by móc kontrolować przebieg prac. To może pozwolić na uniknięcie często spotykanych błędów, takich jak opisane poniżej.

1. Niewłaściwy rozmiar otworu wjazdowego - jeżeli pomiaru dokonamy niedokładnie lub pominiemy niektóre z wymiarów, może skończyć się to zamówieniem bramy, która nie będzie do końca dopasowana. Gdy otwór jest zbyt duży, często nadal możliwe jest zamontowanie bramy, jednak mogą pojawić się problemy z jej funkcjonalnością, na przykład zacinanie się przy otwieraniu czy problemy z napędem. Montaż bramy segmentowej w zbyt małym otworze nie jest możliwy.

2. Montaż bramy segmentowej w niewykończonym jeszcze budynku - zamontowanie bramy, gdy prace remontowe jeszcze trwają, może je znacznie utrudnić. Jednocześnie ryzykujesz w ten sposób zabrudzenie lub uszkodzenie bramy. Pył i kurz powstałe podczas remontu mogą dostać się do silnika, powodując jego głośną pracę, a nawet poważniejszą awarię.

3. Źle zamontowane prowadnice - prawidłowe funkcjonowanie mechanizmu otwierającego nie jest możliwe, jeżeli prowadnice nie zostaną bardzo starannie wypoziomowane. Zwykle w bramach segmentowych stosuje się stalowe ocynkowane prowadnice, które powinny zostać zamontowane równolegle względem siebie. Bardzo ważne jest ich równe rozmieszczenie i mocne, stabilne przymocowanie do ściany. W przeciwnym razie w najgorszym przypadku brama może wypaść z otworu.

4. Problemy z montażem sprężyny w bramie segmentowej - to układ sprężyn w każdej bramie powoduje, że możemy otwierać ją lekko, nie wkładając w to znacznej siły. Źle zamontowana sprężyna sprawi, że nie będzie to możliwe, w dodatku może skręcać się, falować lub pękać. W takim wypadku należy wymienić ją na nową.

5. Zbyt mało miejsca pod sufitem - konieczne jest sprawdzenie, czy ilość miejsca pod sufitem pozwala na bezpieczne prowadzenie bramy po prowadnicach oraz zamontowanie gniazdka elektrycznego, które umożliwi podłączenie napędu.

Autorka: Anna Michalska