Data modyfikacji:

Jakie będą najlepsze silniki do LPG?

Silniki wysokoprężne wciąż mają się bardzo dobrze, ale coraz częściej ustępują jednostkom benzynowym wyposażonym w instalację LPG. Eksploatacja auta zasilanego paliwem gazowym bywa równie ekonomiczna, a nawet tańsza od tych napędzanych olejem napędowym. Jednocześnie współczesne konstrukcje benzynowe są mniej awaryjne i kłopotliwe od popularnych diesli. Podpowiadamy, jakie będą najlepsze silniki do LPG.

najlepsze silniki do lpg

Jaki silnik do LPG? Konstrukcja silnika

Zanim jednak zdecydujesz się na zakup samochodu z instalacją LPG lub założenie jej do własnego auta, sprawdź, czy silnik się do tego na daje. Nie wszystkie jednostki dobrze współpracują z gazem i założenie wartej 4-8 tys. zł instalacji może doprowadzić do przedwczesnego zużycia silnika. Jakie są najlepsze silniki do LPG?

W recenzjach samochodów z najlepszymi silnikami benzynowymi często można spotkać zastrzeżenia, czy dany silnik dobrze toleruje instalację gazową, czy może nie jest ona zalecana. Co jednak wpływa na tę kompatybilność i jakie warunki musi spełniać silnik, by instalacja LPG działała prawidło?

Wiele wynika po prostu z doświadczeń użytkowników oraz instalatorów gazu, ale są też obiektywne czynniki wynikające z konstrukcji silnika. Jednostki benzynowe dobrze współpracujące z gazem wyposażone są zazwyczaj w hydrauliczne popychacze zaworowe. Tzw. „szklanki” odpowiadają za automatyczne kasowanie luzu zaworowego i sprawiają, że zawory cały czas dobrze przylegają do gniazd zaworowych, niezależnie od temperatury silnika.

Trzeba bowiem pamiętać, że spalanie autogazu odbywa się wolniej niż spalanie benzyny. Przewlekłość procesu prowadzi do zwiększenia temperatury w komorze spalania, co może prowadzić do uszkodzenia elementów towarzyszących.

Silniki z ręczną regulacją luzu zaworowego narażone są więc na wypalanie gniazd zaworowych, co może prowadzić do pogorszenia kompresji, zwiększenia apetytu na paliwo, spalania oleju, a nawet uszkodzenia głowicy.

Wysoka temperatura w niektórych przypadkach skutkuje także wypaleniem uszczelki pod głowicą. Objawy awarii są ważne do rozpoznania, a sama usterka ciągnie za sobą wysokie koszty naprawy. Materiały oraz konstrukcja silnika benzynowego już na starcie determinują to, jak jednostka będzie współpracowała z LPG.

Nie oznacza to oczywiście, że silniki z ręcznie kasowanym luzem zaworowym nie nadają się do założenia instalacji gazowej. Trzeba jednak pamiętać o regularnych kontrolach płytek dystansowych i regulowaniu śrub ustawienia zaworów.

Wpływ na wypalanie gniazd zaworowych ma również sama instalacja. Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna będzie zbyt uboga, temperatura gazu gwałtownie wzrośnie i doprowadzi do szeregu usterek.

Wtrysk bezpośredni a zasilanie LPG

Oprócz hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, przy ocenie najlepszych silników do LPG, warto przeanalizować także rodzaj wtrysków. Wtrysk bezpośredni paliwa mocno komplikuje sprawę. W takim układzie po zamontowaniu klasycznej instalacji sekwencyjnej wtryski gazowe znalazłyby się w układzie dolotowym, a te benzynowe pozostałyby w komorach spalania.

Podczas pracy na samym gazie niepracujące wtryski benzynowe podlegałyby wysokiej temperaturze, a jednocześnie nie byłyby chłodzone. W krótkim czasie instalacja mogłaby doprowadzić do uszkodzenia wtrysku bezpośredniego.

Aby obsłużyć silniki z wtryskiem bezpośrednim, stosuje się więc instalacje szóstej generacji, w których gaz podawany jest do cylindrów w postaci ciekłej. Odbywa się to przy pomocy tych samych wtryskiwaczy, które służą do wtrysku benzyny. Plusem rozwiązania jest prostota konstrukcji, bo wyeliminowane zostają niektóre podzespoły, np. reduktor i dodatkowe wtryskiwacze gazowe.

Instalacja szóstej generacji jest jednak najdroższa, bo wymaga skomplikowanych przeróbek wysokociśnieniowej pompy wtryskowej oraz montażu dodatkowej pompy paliwa w zbiorniku.

Jaki silnik do LPG wybrać? O czym pamiętać?

Instalacja gazowa pozwala na osiągnięcie dużych oszczędności na paliwie, ale pociąga za sobą dodatkowe wydatki. Paliwo gazowe jest „suche”, dlatego ze względu na oporność mieszanki paliwo-powietrznej wymaga większej energii do zapłonu.

Jakie świece do LPG kupić? Warto wybrać lepszej jakości świece zapłonowe, np. irydowe lub platynowe, oraz częściej wymieniać elementy elektryki. Niektórzy zalecają skrócenie interwału wymiany świec zapłonowych oraz przewodów nawet o połowę.

Popularnym mankamentem niektórych silników benzynowych zasilanych gazem LPG są usterki cewek zapłonowych. Częstszych wizyt w serwisie wymaga też olej silnikowy, który musi odbierać część energii cieplnej z silnika. Wymieniaj go nie rzadziej niż co 10 tys. km, nawet jeśli silnik przystosowany jest do cyklu long life. Na rynku znajdziesz dedykowane oleje do aut zasilanych LPG, zawierające większą ilość neutralizatorów i lepiej pracujące w wysokich temperaturach.

Najlepsze silniki do LPG

Volkswagen 1.6 MPI

Silniki z grupy Volkswagena o oznaczeniu MPI znane są z doskonałej tolerancji instalacji gazowej. Prosta, niewysilona konstrukcja i jednopunktowy wtrysk są w tym przypadku dużym plusem. Oprócz motoru o pojemności 1.6 l, równie dobrze sprawdzą się na gazie silniki 1.0 MPI i 1.4 MPI.

Opel 1.4 Turbo

Jaki silnik do LPG wybrać? Silniki General Motors o mocy 120 lub 140 KM również świetnie współpracują z gazem. To zasługa wzmocnionych gniazd zaworowych z domieszką sodu. Turbodoładowane silniki Opla są oferowane z fabryczną instalacją gazową od 2009 roku.

Fiat 1.4 T-Jet

Jednostki z serii T-Jet także można łatwo „zgazować”. Produkowany od 2006 roku motor montowany był m.in. w Fiacie Grande Punto, Fiacie Bravo, Alfie Romeo MiTo. Odmiana MultiAir ma elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami i nie nadaje się już tak dobrze jak T-Jet.

Citroen i Peugeot 1.6 VTi

Dobrą współpracę z LPG zapewni konstrukcja z grupy PSA. Szesnastozaworowe silniki o pojemności 1.6 i 1.8 l wyposażone są w hydrauliczne popychacze zaworowe i nie wymagają ręcznej regulacji. 120-konny silnik 1.6 VTi montowany był m.in. w Citroenie C3 i C4, Peugocie 207, 208, 308 i 508, a także w należącym do koncernu BMW Mini: Cooper oraz One.

Autor: Szymon Sonik