Data publikacji:

Jakie świece do LPG?

Wyższe spalanie, niższa moc silnika, przerywana praca, dławienie na niskich obrotach – jeśli te objawy występują w twoim samochodzie, zacznij od przeglądu świec. Zużyte świece zapłonowe mogą wyrządzić wiele problemów, dlatego warto wymienić je zanim praca silnika stanie się nie do zniesienia. Jest to ważne zwłaszcza w autach zasilanych gazem, które wymagają dobrej jakości świec zapłonowych. Sprawdź, jakie świece do LPG wybrać.

świeca lpg

Świece zapłonowe do LPG – co musisz o nich wiedzieć?

Choć gaz jest znacznie czystszym i bardziej ekologicznym paliwem niż benzyna, stwarza trudniejsze warunki pracy dla świec zapłonowych. Mieszanka paliwowo-powietrzna gazu LPG spala się w wyższej temperaturze, a sam jej zapłon jest utrudniony. Wynika to z większej rezystancji mieszanki, dlatego świece zapłonowe do LPG muszą zapewnić dużą energię zapłonu. Dodatkowo spalanie paliw gazowych przebiega wolniej, a więc świece podlegają wysokiej temperaturze przez dłuższy czas.

Z powyższych względów specjaliści od instalacji gazowych zalecają częstszą wymianę świec zapłonowych. Najczęstszym zaleceniem jest skrócenie dystansu pomiędzy wymianami o połowę względem tego, co zaleca producent auta. Należy pamiętać też o regularnej kontroli instalacji gazowej. Jazda na zbyt ubogiej mieszance wiąże się nie tylko z szybszym zużyciem świec, ale i innych elementów silnika, np. zaworów lub tłoków.

Przeczytaj również: Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Po czym rozpoznasz zużyte świece zapłonowe?

Pierwsze objawy mogą nie rzucić się w oczy, a będzie to pogorszona dynamika silnika i nieco wyższe spalanie. Znacznie wyraźniejszym symptomem jest nierówna praca silnika, przerywanie lub duszenie się jednostki na niskich obrotach.

Więcej o stanie świec dowiesz się po ich wykręceniu. Jak sprawdzić świece zapłonowe? Prawidłowo działająca świeca powinna mieć delikatny, popielaty lub bladobrązowy nalot.

Czym wyróżniają się świece zapłonowe do LPG?

Na sklepowych półkach bez trudu znajdziesz świece dedykowane silnikom zasilanym LPG. Czy rzeczywiście różnią się od zwykłych świec? A może jest to jedynie zabieg marketingowy, zachęcający do wydania większej sumy pieniędzy?

Jak się okazuje, różnice w budowie świec zapłonowych do LPG są spore. Dotyczą zarówno budowy świec, jak i materiałów, z których są wykonane. Ma to na celu skompensowanie trudnych warunków, a więc dużej temperatury oraz wysokiej rezystancji, mocno obciążającej układ wysokiego napięcia. Typowe cechy świec przeznaczonych do silnika zasilanego LPG to:

  • Mniejsza odległość pomiędzy elektrodą główną oraz boczną (masową) – ułatwia to przeskok iskry, zmniejsza opór elektryczny i zapewnia pełne spalenie mieszanki paliwowo-powietrznej.
  • Mniejsza średnica elektrody środkowej – cieńsza elektroda świecy zapłonowej stawia mniejszy opór, a zatem nie obciąża tak mocno układu zapłonowego jak klasyczna świeca. Do zapłonu mieszanki wystarczy niższe napięcie.
  • Dłuższe stożki izolatorów – przyspieszają samooczyszczenie świec oraz zwiększają trwałość elektrody środkowej.
  • Wyższa odporność na elektroerozję – zastosowanie lepszych materiałów elektrod, np. z platyny, irydu lub itru, zwiększa odporność świecy, co wyraźnie przekłada się na jej żywotność.
  • Pojemność cieplna – świece zapłonowe dzielą się na „zimne” oraz „ciepłe”. Dobierane są względem warunków, w których muszą pracować. Świece do silników zasilanych gazem muszą poradzić sobie w wysokiej temperaturze.

Co ile kilometrów zmieniać świece do LPG?

Świece zapłonowe należą do części eksploatacyjnych, a zatem należy je regularnie wymieniać. Ich stan wpływa mocno nie tylko na prawidłowe działanie układu zapłonowego, ale i całego silnika.

Niedokładne spalanie paliwa może przyczynić się do odkładania nagaru w silniku, podparcia zaworów czy wzrostu temperatury w komorze spalania. Takie mankamenty mogą skutkować drogimi w naprawie usterkami, np. wypaleniem gniazd zaworowych lub uszkodzeniem uszczelki pod głowicą.

Jak często wymieniać świece zapłonowe do LPG? Odpowiedni interwał znajdziesz w książce serwisowej swojego samochodu, ale dotyczy on pracy na benzynie. W takim przypadku, stosując zwykłą świecę, należy skrócić ten przebieg o połowę. Możesz także posłużyć się wskazaniami producentów świec, którzy określają przybliżoną trwałość swoich produktów.

Zwykłe świece zapłonowe (niklowo-litowe) wytrzymują ok. 30 tys. km na zasilaniu benzynowym, czyli w przypadku paliwa LPG należy wymienić je już po ok. 15-20 tys. km. Znacznie wyższą trwałością cechują się świece irydowe, które są w stanie wytrzymać nawet dwukrotnie dłuższy przebieg. Prawdziwym długodystansowcem są jednak świece platynowe. Według deklaracji producentów mogą wytrzymać nawet 100 tys. km.

Autor: Szymon Sonik