Data publikacji:

Oznaczenia na oponach – jak je czytać?

Wybór odpowiedniej opony to niezwykle istotna decyzja. Żeby idealnie dopasować ogumienie do pojazdu, trzeba wiedzieć, jak czytać oznaczenia na oponach. Poznaj najważniejsze oznaczenia na oponach.

oznaczenia na oponach

Najważniejsze oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach na pierwszy rzut oka mogą wydawać się zlepkiem nic nieznaczących liczb i cyfr. Wystarczy jednak rozłożyć je na czynniki pierwsze, żeby otrzymać z tego konkretne informacje.

Oczywiście kupione opony muszą być dopasowane do twojego samochodu. Wszystkie dane dotyczące opon znajdziesz w dokumentach technicznych pojazdu lub na oponach, które obecnie są założone.

Jakie oznaczenia znajdziesz na oponach? Są to m.in. data produkcji opony czy model opony. Sprawdź, co oznaczają i jak czytać oznaczenia na oponach.

Jak czytać istotne oznaczenia na oponach?

Na początek przyjrzyjmy się podstawowym oznaczeniom na oponach, od których zależy, czy opony są zgodne z normami oraz czy będą pasować do samochodu.

Na każdej oponie znajdziesz logo producenta oraz model opony, a także istotny ciąg liczb i znaków. Przykładowo wygląda on w ten sposób: 165 70R 14. W tym przypadku bazuję na oponach firmy Fulda, które aktualnie posiadam. Co oznaczają poszczególne oznaczenia na oponach?

  • 165 oznacza szerokość opony liczoną w milimetrach od jednej ściany bocznej do drugiej. Wartość ta osiągana jest dokładnie po osadzeniu opony na feldze i wypełnieniu jej powietrzem.
  • 70 to wartość wysokości profilu. Liczba wyraża stosunek szerokości opony do jej przekroju. W przypadku tej opisywanej opony wysokość ściany bocznej wynosi 115,50 mm (165 x 70%).
  • R dotyczy konstrukcji opony. Oznacza opony radialne, czyli takie, w których włókna osnowy biegną w poprzek opony. Istnieją jeszcze opony diagonalne (D), ale są to przestarzałe modele, z których raczej nie powinno się już korzystać. Przede wszystkim zakazane jest mieszanie opon radialnych z diagonalnymi.
  • 14 to średnica koła w samochodzie, wyrażana w calach. Źle dobrana opona do felgi uniemożliwi jej montaż. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak dobrać oponę do felgi.

Na niektórych modelach znajdują się jeszcze dwa dodatkowe oznaczenia na oponach, np. 81T. Jeśli ich nie ma, to muszą być na naklejce informacyjnej przyklejanej fabrycznie do opony.

Pierwszy człon dotyczy indeksu nośności (LI – Load Index), natomiast drugi traktuje o indeksie prędkości (SI – Speed Index). Są to również ważne parametry, bo pokazują dokładnie, z jaką maksymalną prędkością można jeździć pojazdem oraz jakie powinno być jego maksymalne obciążenie.

Tabelę indeksów nośności można sprawdzić na oficjalnej stronie firmy Fulda. Tabelka indeksu prędkości – po lewej indeks, po prawej dopuszczalna prędkość w km/h:

  • Q – 160
  • S – 180
  • T – 190
  • H – 210
  • V – 240
  • W – 270
  • Y – 300

Oznaczenia na oponach samochodowych – wiek opony

Na każdej oponie znajduje się oznacznie dotyczące daty produkcji opony. Określana jest ona symbolem DOT (Departament Transportu).

Przykładowy wzór wygląda następująco: A5 0118. Pierwsza część symbolu oznacza fabrykę, w jakiej zostały wyprodukowane opony, 01 określa tydzień roku produkcji (tutaj jest to styczeń), natomiast 18 to 2018 rok.

Dodatkowe oznaczenia na oponach

Jakie jeszcze oznaczenia znajdziesz na oponach? Jedną z dodatkowych informacji występujących na oponach jest to, czy posiadają dętkę czy nie. Czasami opony bezdętkowe oznaczane są skrótem TL, a nieraz jest używany pełen zwrot – Tubeless.

Warto jeszcze pamiętać o oznaczeniach opon zimowych pod postacią symboli M+S, które po rozwinięciu brzmią „mud and snow”, czyli „błoto i śnieg”. Takie opony posiadają dodatkowe właściwości, które sprzyjają jeździe w bardzo złych warunkach pogodowych.

Na zimówkach widnieje też ikona płatka śniegu. Takiego oznaczenia brakuje natomiast na oponach letnich, więc łatwo je rozpoznać.

Jeśli na oponach widnieje oznaczenie literowe TWI (Treadwear Indicator), to znaczy, że znaleźliście wskaźnik zużycia opony. Bieżnik ustawowo może być zużyty maksymalnie do 1,6 mm.

Autor: Łukasz Morawski