Czysty i zadbany samochód to wizytówka użytkownika – bez względu na płeć. Jeśli jesteś miłośnikiem detailingu i chcesz przywrócić lakierowi idealny stan, nie obędzie się bez polerowania. Ceny maszyn polerskich, zwanych też polerkami samochodowymi, zaczynają się od ok. 200 zł. Jaką polerkę samochodową wybrać? Zobacz ranking polecanych urządzeń.
Wystarczy jedna wizyta na myjni automatycznej (szczotkowej), by na lakierze pojawiły się tysiące drobnych rys. Zarysowania powstają też podczas nieprawidłowego mycia ręcznego, odśnieżania, a także w trakcie jazdy. Dodajmy do tego działanie słońca, wiatru oraz brudu drogowego, a dopełnimy obraz zniszczeń. Drobne rysy mogą być niewidoczne na pierwszy rzut oka, ale w świetle latarki dostrzeżesz je bezproblemowo. To właśnie one odpowiadają za zmatowienie lakieru.
Dlatego od czasu do czasu konieczne jest usuwanie rys z lakieru. Najskuteczniejszym sposobem odświeżenia lakieru jest polerowanie. Można to oczywiście zrobić ręcznie, ale to zadanie na kilka długich dni. Zdecydowanie bardziej polecamy użycie maszyny polerskiej.
Podstawową polerkę samochodową dla amatora kupisz już za ok. 250 zł i posłuży ci ona do wielu zabiegów kosmetycznych. Nie tylko wypolerujesz lakier. Pomoże ci także w usuwaniu rys z szyb. Dodatkowo możesz przy jej użyciu oczyścić lakier przed woskowaniem czy nałożyć wosk.
Podstawowe polerki samochodowe można kupić już za ok. 100 zł. Takie urządzenie nie będzie jednak zbyt wygodne w użyciu. Problemem jest niska moc urządzenia, która nie poradzi sobie z oporem pasty polerskiej. Przy pracy na niskich obrotach dysk słabej maszyny polerskiej będzie się zatrzymywał lub zwalniał, co utrudni lub nawet uniemożliwi ci pracę.
Duża moc jest szczególnie ważna w przypadku samochodów o stosunkowo twardym lakierze, np. BMW czy Volkswagen. Wymagają one sporego docisku pada polerskiego do lakieru, z którym poradzi sobie tylko mocna polerka samochodowa z rankingu. Minimalna moc rotacyjnej maszyny polerskiej to ok. 800 W.
Wyróżnia się dwa podstawowe typy polerek samochodowych – rotacyjną i mimośrodową (dual action). Ta pierwsza ma zdecydowanie prostszą konstrukcję, zapewnia bowiem jedynie obrotowy ruch talerza. Ma dużą skuteczność polerowania i nadaje się do usuwania głębokich rys, ale wymaga wprawy.
Z tego względu jako polerkę samochodową dla amatora zaleca się zakup maszyny dual action. Nazwa ta wywodzi się od podwójnego ruchu dysku. Oprócz ruchu obrotowego występuje tu ruch oscylacyjny. Dzięki temu pad polerski lepiej rozprowadza temperaturę i skuteczniej zaciera mikrorysy. Ryzyko uszkodzenia lakieru maszyną mimośrodową jest znacznie mniejsze niż w przypadku polerki rotacyjnej.