Data modyfikacji:

Jakie będą najlepsze polerki samochodowe? Ranking polecanych urządzeń

Czysty i zadbany samochód to wizytówka użytkownika – bez względu na płeć. Jeśli jesteś miłośnikiem detailingu i chcesz przywrócić lakierowi idealny stan, nie obędzie się bez polerowania. Ceny maszyn polerskich, zwanych też polerkami samochodowymi, zaczynają się od ok. 200 zł. Jaką polerkę samochodową wybrać? Zobacz ranking polecanych urządzeń.

polerka samochodowa

Dlaczego warto kupić polerkę samochodową z rankingu?

Wystarczy jedna wizyta na myjni automatycznej (szczotkowej), by na lakierze pojawiły się tysiące drobnych rys. Zarysowania powstają też podczas nieprawidłowego mycia ręcznego, odśnieżania, a także w trakcie jazdy. Dodajmy do tego działanie słońca, wiatru oraz brudu drogowego, a dopełnimy obraz zniszczeń. Drobne rysy mogą być niewidoczne na pierwszy rzut oka, ale w świetle latarki dostrzeżesz je bezproblemowo. To właśnie one odpowiadają za zmatowienie lakieru.

Dlatego od czasu do czasu konieczne jest usuwanie rys z lakieru. Najskuteczniejszym sposobem odświeżenia lakieru jest polerowanie. Można to oczywiście zrobić ręcznie, ale to zadanie na kilka długich dni. Zdecydowanie bardziej polecamy użycie maszyny polerskiej.

Podstawową polerkę samochodową dla amatora kupisz już za ok. 250 zł i posłuży ci ona do wielu zabiegów kosmetycznych. Nie tylko wypolerujesz lakier. Pomoże ci także w usuwaniu rys z szyb. Dodatkowo możesz przy jej użyciu oczyścić lakier przed woskowaniem czy nałożyć wosk.

Polerka samochodowa – jaka moc urządzenia?

Podstawowe polerki samochodowe można kupić już za ok. 100 zł. Takie urządzenie nie będzie jednak zbyt wygodne w użyciu. Problemem jest niska moc urządzenia, która nie poradzi sobie z oporem pasty polerskiej. Przy pracy na niskich obrotach dysk słabej maszyny polerskiej będzie się zatrzymywał lub zwalniał, co utrudni lub nawet uniemożliwi ci pracę.

Duża moc jest szczególnie ważna w przypadku samochodów o stosunkowo twardym lakierze, np. BMW czy Volkswagen. Wymagają one sporego docisku pada polerskiego do lakieru, z którym poradzi sobie tylko mocna polerka samochodowa z rankingu. Minimalna moc rotacyjnej maszyny polerskiej to ok. 800 W.

Rotacyjna czy mimośrodowa – jaką polerkę samochodową wybrać?

Wyróżnia się dwa podstawowe typy polerek samochodowych – rotacyjną i mimośrodową (dual action). Ta pierwsza ma zdecydowanie prostszą konstrukcję, zapewnia bowiem jedynie obrotowy ruch talerza. Ma dużą skuteczność polerowania i nadaje się do usuwania głębokich rys, ale wymaga wprawy.

Z tego względu jako polerkę samochodową dla amatora zaleca się zakup maszyny dual action. Nazwa ta wywodzi się od podwójnego ruchu dysku. Oprócz ruchu obrotowego występuje tu ruch oscylacyjny. Dzięki temu pad polerski lepiej rozprowadza temperaturę i skuteczniej zaciera mikrorysy. Ryzyko uszkodzenia lakieru maszyną mimośrodową jest znacznie mniejsze niż w przypadku polerki rotacyjnej.

Zalety i wady rotacyjnej maszyny polerskiej

+ Duża siła cięcia
+ Wysoka moc maszyny polerskiej
+ Możliwość wypolerowania szyb
+ Niska cena

- Ryzyko przegrzania lakieru
- Mniejsza stabilność
- Gorzej sprawdza się w aplikacji wosków i polerowania pastą „one step”
- Niektóre modele są bardzo ciężkie i nieporęczne

Zalety i wady mimośrodowej maszyny polerskiej


+ Łatwe polerowanie niewymagające wprawy
+ Lekkie i dobrze wyważone urządzenie
+ Minimalne ryzyko uszkodzenia lakieru
+ Brak hologramów i innych defektów wynikających ze sposobu polerowania
+ Doskonale nadaje się do aplikacji wosku i polerowania jednoetapowego

- Gorsze zbieranie lakieru
- Dłuższe polerowanie
- Spory hałas
- Wysokie drgania polerki

Ważne parametry polerki do auta

  • Łagodny start – zapobiega rozchlapywaniu pasty polerskiej i zdecydowanie ułatwia pracę.
  • Stabilizacja obrotów – dzięki stabilizacji obroty maszyny pozostaną niezmienne bez względu na docisk pada polerskiego. W tanich polerkach po zbyt dużym dociśnięciu urządzenia dysk zwolni lub całkowicie się zatrzyma.
  • Wygodna regulacja obrotów – pokrętło regulacji obrotów powinno być w intuicyjnym i dobrze widocznym miejscu. W innym wypadku zmiana prędkości obrotowej talerza będzie niekomfortowa.
  • Ergonomiczna głowica – choć do każdej polerki samochodowej dołączany jest dodatkowy uchwyt, większość osób i tak z niego korzysta. Z tego względu spore znaczenie ma wyprofilowanie głowicy narzędzia. Głowica ze specjalną wypustką ułatwiającą prowadzenie maszyny polerskiej zdecydowanie ułatwi pracę.
  • Wielkość dysku polerskiego – choć w przypadku maszyn rotacyjnych dysk polerski można łatwo wymienić, warto od razu wybrać urządzenie z docelową wielkością. Jest to jeszcze ważniejsze w przypadku polerek dual action, w których wymiana dysku często nie jest możliwa. Najbardziej uniwersalny dysk to ten o średnicy 125 mm. Padem polerskim o tej wielkości z łatwością wypolerujesz zarówno duże obszary, jak i niewielkie elementy, np. lusterka, słupki czy przestrzeń wokół klamek. Niektóre niedrogie polerki wyposażone są w duże dyski o średnicy 150, 180, a nawet 220 cm. O ile dobrze nadadzą się do polerowania maski czy dachu, wypolerowanie detali będzie niemożliwe.
  • Minimalne obroty – zakres obrotów polerki rotacyjnej to ok. 600-3000 obr./min, natomiast mimośrodowej – ok. 2000-6000 obr./min. Maszyna polerska musi mieć regulację obrotów, najlepiej płynną.

Polerki samochodowe – ranking TOP 5

1. ADBL Roller D09125-01

2. Tectake K7243

3. ADBL Roller DA09125-01

4. Evoxa Hfc15

5. Tornador Ph-15

Autor: Szymon Sonik