Data modyfikacji:

Przegub wewnętrzny. Objawy awarii. Kiedy wymiana?

Przeguby napędowe w pojeździe to elementy, które wpływają nie tylko na komfort czy bezpieczeństwo jazdy, ale odpowiadają za ogólną mobilność samochodu. Na układ przegubowy składają się przeguby zewnętrzny i wewnętrzny. W sytuacji, gdy dochodzi do zużycia się przegubów, poruszanie się pojazdem może okazać się niemożliwe. Warto mieć świadomość, jakie symptomy i objawy mogą sugerować kierowcy potencjalne awarie układu przegubowego.
przegub wewnetrzny objawy

Przegub napędowy – rodzaje

Przeguby napędowe odpowiedzialne są za przeniesienie napędu generowanego w skrzyni biegów na koła pojazdu. Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje przegubów: nierównobieżne i równobieżne. Te pierwsze potocznie nazywane są „prostymi”. Umożliwiają przenoszenie momentu obrotowego pod określonym kątem.

Przeguby równobieżne to układ homokinetyczny, który nie generuje zmian prędkości obrotowych między wałami osi. Niezależnie od rodzaju i specyfikacji, w użytkowaniu obowiązuje jedna złota zasada. Im częściej pojazd poddawany jest skrętom stopniowym, jak i dynamicznym, tym szybciej zużywają się elementy przegubowe.

Mylnie postrzega się, że przeguby zużywają się tylko podczas dynamicznej, agresywnej jazdy. Łagodna, miejska podróż też wpływa na żywotność układu przegubowego. Każdy wykonany skręt czy każde pokonane skrzyżowanie to obciążenie dla przegubów w naszym pojeździe.

Przegub wewnętrzny – przyczyny awarii

Zastanawiając się nad potencjalnymi powodami uszkodzeń, warto mieć na uwadze, że przegub to jeden z elementów pojazdu, który zużywa się z powodu użytkowania samochodu. Nie jest możliwym jeździć autem bez mimowolnego zużywania się elementów przegubowych. Każdy wykonany skręt, zawracanie, parkowanie to dodatkowy element, który wpływa na ich żywotność.

Nie należy się jednak tym nadmiernie przejmować, przeguby są dość wytrzymałe i przystosowane do tego typu manewrów. Jedynie sytuacja, w której przegląd stanu technicznego przegubów dawno nie był przeprowadzany, może skutkować tym, że nagły manewr skrętu kół skończy się awarią. Na czas żywotności i pojawiania się awarii mają jednak wpływ poszczególne zachowania. Dla przykładu, dynamiczny start pojazdu, np. spod sygnalizacji świetlnej, to poważne obciążenie dla układu przegubowego, tym bardziej że często, nawet nieświadomie, oś kół jest delikatnie skręcona.

Jednak nie tylko styl jazdy przekłada się na stan przegubów. Bardzo dużą rolę w żywotności układu przegubowego odgrywa również ogumienie. Nie chodzi tutaj o użytkowanie tylko wysokiej jakości materiałów.

Najważniejsza jest przyczepność do podłoża. Dla przykładu, samochody sportowe nie przylegają do drogi tak jak samochody osobowe przeznaczone do codziennej eksploatacji, co przekłada się na przenoszenie napędu na koła, a jak wspomnieliśmy wyżej, ma to ogromny wpływ na zużywanie się przegubów.

Przegub wewnętrzny – objawy uszkodzenia

Objawów informujących o zużyciu przegubu nie należy ignorować. Nie sprowadza się to tylko do kosztów naprawy awarii. Uszkodzony przegub znacznie utrudni możliwości skrętne pojazdu, co w konsekwencji doprowadzić może do kolizji czy wypadku. Ważne jest, aby każde podejrzenie uszkodzenia przegubów konsultować z mechanikami. Najpopularniejsze objawy, które powinny zapalić lampkę ostrzegawczą w głowie kierowcy, to:

  • charakterystyczne odgłosy stukania w kołach podczas ruszania pojazdem;
  • nietypowe dźwięki dochodzące z okolic kół podczas przyspieszania, szczególnie kiedy koła są skręcone;
  • utrudnienia w kierowaniu pojazdem, szczególnie gdy ograniczenia w ruchu dotyczą jednej strony.

Awarie przegubów są jednymi z najbardziej niebezpiecznych uszkodzeń w samochodzie. Swoje konsekwencje mają nie tylko w utrudnionym poruszaniu się pojazdu, ale rzutują również na komfort, a w szczególności na bezpieczeństwo podróżujących.

Autor: Przemysław Mańka