Data publikacji:

Jakie są rodzaje kierownic rowerowych? Jaką kierownicę do roweru wybrać?

Rower zapewnia trzy punkty podparcia – siodełko, pedały i kierownicę. Od wygody tego ostatniego zależy, czy dłonie nie będą drętwieć podczas jazdy, a także czy pozycja na kierownicy będzie komfortowa. Jakie są rodzaje kierownic rowerowych i która kierownica do roweru sprawdzi się najlepiej w twoim przypadku?
rodzaje kierownic rowerowych
Kierownice rowerowe dobierane są najczęściej do konkretnego zastosowania i nic dziwnego, że w rowerach górskich stosuje się inne modele niż w rowerach miejskich czy szosowych. Warto jednak wiedzieć, jakie są plusy i minusy poszczególnych kierownic, by dobrać je do własnych preferencji. Bóle dłoni, karku czy pleców bardzo często spowodowane są wyborem niedopasowanej kierownicy lub też jej nieprawidłowym ustawieniem.

Rodzaje kierownic rowerowych

Typów kierownic rowerowych jest wiele, ale w dużym uproszeniu można je podzielić na kierownice proste oraz gięte. Te pierwsze stosowane są zazwyczaj w rowerach górskich, crossowych czy miejskich i zapewniają tylko jeden rodzaj chwytu. Kierownice gięte, czyli odpowiednio wyprofilowane, z jednej strony umożliwiają wygodniejsze chwycenie kierownicy, bez nadwyrężania nadgarstków, z drugiej zaś mogą udostępniać kilka różnych chwytów. Szczególnym typem kierownicy jest baranek, czyli kierownica roweru szosowego. Zamiast gripów elementem absorbującym drgania jest owijka, a klasyczne klamkomanetki (lub oddzielne klamki hamulców i manetki biegów) zastępowane są klamkomanetkami szosowymi. Z tego względu założenie baranka do roweru górskiego, lub odwrotnie, wymaga również wymiany osprzętu.

Rozmiary kierownic rowerowych

Średnice kierownic rowerowych są ujednolicone i stosowane są właściwie tylko dwie – 25,4 mm oraz 31,8 mm. Dzięki tym standardom można łatwo dobrać pozostałe elementy, tj. mostek, manetki, uchwyt do telefonu lub licznika, dzwonek. Nieco mniejszą średnicę ma część na chwyty – 22,2 mm.
Jeśli zaś chodzi o szerokość kierownic, waha się ona od około 40 cm do ponad 70 cm. Wąskie kierownice rowerowe (40–44 cm) stosowane są w rowerach szosowych i ostrych kołach. W pierwszym przypadku pomaga to zachować jak najlepszą aerodynamikę, natomiast w drugim – zwinność w ruchu miejskim. Nieco szersze kierownice (50–60 cm) stosuje się w rowerach górskich, crossowych i holenderskich. Kierownice o większej szerokości można spotkać rowerach zjazdowych oraz freeride. Szeroki chwyt zapewnia precyzję oraz stabilność.

Kierownica do roweru MTB

Kolarstwo górskie nieodłącznie kojarzy się z prostymi kierownicami. Dawniej były to modele stosunkowo wąskie, ale współczesne rowery MTB wyróżniają się szerokimi kierownicami. Kierownice całkiem proste lub o delikatnym wygięciu (2–5 stopni) charakteryzują się dużą wytrzymałością oraz niską wagą. Szerszy rozstaw dłoni ułatwia prowadzenie przedniego koła w trudnym terenie.

Kierownica do roweru miejskiego

Rowery miejskie nastawione są na komfort, dlatego ma to swoje odbicie w kierownicy. Chwyty nie znajdują się więc prostopadle względem osi roweru, a pod kątem. Spore wygięcie chwytów sprawia, że ułożenie nadgarstków jest bardziej naturalne i nie sprawia dyskomfortu podczas codziennych dojazdów do szkoły lub pracy. Waga kierownic miejskich ma drugorzędne znaczenie, dlatego wykonuje się je często ze stali.

Kierownica do roweru trekkingowego

Kierownica rowerowa turystyczna jest nieco bardziej skomplikowana. Musi zapewniać wygodne oparcia na długich dystansach, dlatego wielu rowerzystów decyduje się na wybór modelu wielopozycyjnego. Alternatywą dla mocno powyginanej kierownicy trekkingowej jest kierownica prosta, ale wyposażona w rogi oraz ergonomiczne chwyty z dużą powierzchnią styku. Kierownice trekkingowe mogą być również wyposażone w dodatkowe pałąki umożliwiające montaż akcesoriów, np. licznika, nawigacji, lampki czy torby rowerowej.

Kierownica do roweru szosowego

Rowery szosowe nieodłącznie kojarzone są z barankiem, czyli charakterystycznie wyprofilowaną kierownicą, przypominającą rogi barana. Ten kształt nie jest przypadkowy. Chwyt poziomy pionizuje pozycję za kierownicą i przydaje się na podjazdach, chwyt w pozycji górnej zapewnia dobry dostęp do klamkomanetek, natomiast chwyt dolny umożliwia przyjęcie najbardziej aerodynamicznej pozycji, np. podczas zjazdu z góry. Na większej części kierownicy znajduje się elastyczna owijka, więc znalezienie odpowiedniego chwytu nie stanowi dużego problemu. Kluczowe jest jednak poprawne ustawienie kierownicy i pozycji klamkomanetek – w rowerze szosowym na dłoniach spoczywa spora część masy ciała rowerzysty. Kierownice typu baranek stosowane są również w rowerach gravelowych, jednak są nieco szersze i mają tzw. flarę, czyli rozszerzenie dolnego chwytu.

Wysoka kierownica do roweru

Jak podwyższyć kierownicę w rowerze? Można oczywiście podnieść kierownicę, ale w niewielkim zakresie. Jeśli zależy ci na większym wyprostowaniu sylwetki, można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszy z nich to wybór kierownicy o wyższym profilu, której chwyty znajdują się wyżej od mostka. Z drugiej strony można wymienić sam mostek, decydując się na model o wyższym wznosie. W rowerach holenderskich często stosuje się także regulowany mostek, ze zmiennym kątem ustawienia. Takie rozwiązanie spotykane jest również w rowerach trekkingowych.

Kierownica – z jakiego materiału?

Najpopularniejszym materiałem, z którego produkowane są kierownice rowerowe, jest stop aluminium: 6061, 2014, 7075, 5086 czy 7000. Kierownice stalowe stosowane są głównie w tanich rowerach, BMX-ach oraz rowerach miejskich. W sportowych rowerach, zarówno górskich, jak i szosowych, wykorzystuje się natomiast kierownice z włókna szklanego. Charakteryzują się one nie tylko niską wagą i dużą wytrzymałością, ale także dobrym pochłanianiem drgań. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w rowerach szosowych, które nie mają systemu amortyzacji.
Zdjęcie: ADDICTIVE_STOCK/Envato Elements
Autor: Szymon Sonik