Popularny smar miedziany jest niezwykle ceniony i używany przez mechaników oraz majsterkowiczów na całym świecie. Znajdzie on zastosowanie zarówno na pasach produkcyjnych hal fabrycznych, jak i przy naprawie roweru. Wymieniamy kluczowe wady i zalety smarów miedzianych, a także ich zastosowanie.
Rożnego rodzaju smarów używamy w codziennym życiu od setek, a nawet tysięcy lat. Wykorzystuje się je do konserwacji skomplikowanych maszyn, a także prostych przekładni czy systemów kół zębatych. Podstawowym zadaniem tych substancji jest zminimalizowanie nadmiernego tarcia pomiędzy poruszającymi się obiektami, których powierzchnie stykają się bezpośrednio ze sobą.
To jednak nie wszystko. Pełnią one bowiem również niezastąpioną funkcję ochronną, broniąc elementy urządzeń przed niepożądanymi uszkodzeniami wywołanymi nadmiernym zużyciem składających się z nich materiałów, a także wpływem, jaki ma na nie zbyt wysoka lub niska temperatura albo podwyższona wilgotność.
Proste smary składają się w dużej mierze jedynie z naturalnych składników, takich jak oleje roślinne. Specjalistyczne smary syntetyczne, które znajdziemy chociażby w silnikach rakiet, odznaczają się niezwykle skomplikowanymi formułami przygotowanymi przez setki specjalistów. Omawiane tu smary miedziane należą w dużej mierze do tej pierwszej kategorii, a ich głównym składnikiem są drobinki miedzi nadające substancji charakterystyczny metaliczo-pomarańczowy połysk.
Miedź to jeden z najważniejszych metali w historii ludzkości. Wydobywa się go i obrabia nieprzerwanie od czasów antycznych, w których stanowił podstawę używanych wówczas na szeroką skalę stopów brązu. Do jego zalet należy duża odporność na wysokie wysokie temperatury, ulega bowiem topnieniu dopiero w atmosferze ponad 1000 stopni Celsjusza.
Jest również niesamowicie dobrym przewodnikiem, dlatego stosuje się go we wszelkiego rodzaju kablach oraz przewodach elektrycznych i telekomunikacyjnych. Miedź charakteryzuje się również stosunkowo dużą niewrażliwością na wilgoć oraz wodę, z tego też powodu przez setki lat używano jej do krycia dachów.
Smar miedziany otrzymujemy, mieszając drobinki metalu w olejach i rozpuszczalnikach regulujących gęstość substancji. Najczęściej występuje on w postaci spreju albo gęstej pasty, którą rozprowadzamy ręcznie po wybranej powierzchni. Pasty sprzedawane są w plastikowych pojemnika, wiaderkach, jak również w tubkach.
Podobnie jak metal wchodzący w jego skład, smar miedziany charakteryzuje się wysoką odpornością termiczną i zachowuje swoje cechy w temperaturze nawet powyżej 1000 stopni Celsjusza. Dzięki właściwościom przewodzącym zabezpiecza otwarte połączenia elektryczne, nie zakłócając przy tym przepływu prądu.
Smarowi nie straszna słodka i słona woda, nadmierna wilgoć, zanieczyszczenia chemiczne oraz kontakt z substancjami żrącymi. Nie można też zapominać o tym, że na piątkę chroni wszystkie powierzchnie przed przetarciem i zużyciem, zapewniając dodatkowo przez długi czas idealny ślizg.
Oto najpowszechniejsze zastosowania smaru miedzianego. Do czego go użyjemy?
We wszelkiego typu samochodach oraz ciężarówkach smar miedziany stosujemy do zabezpieczania układów hamulcowych, a także gwintów świec zapłonowych, w przypadku których zapobiega on ponadto ich zapiekaniu się. Smarem pokryjemy również części akumulatora, takie jak np. klemy. Poza tym przyda się on w przypadku wszelkiego rodzaju śrub i nakrętek, chroniąc je przed rdzą i zanieczyszczeniami.
Smar miedziany nadaje się jak najbardziej do konserwacji łańcuchów rowerowych oraz innych części mechanicznych pojazdu.
Poza zabezpieczaniem elementów połączeń elektrycznych, śrub i gwintów, smar miedziany ma zastosowanie w ochronie przed uszkodzeniem łożysk i powierzchni tnących w maszynach przemysłowych, które narażone są na ogromne przeciążenia.
W zaciszu domowym smar wykorzystamy zazwyczaj przy naprawie kłódek i zamków, a także zabezpieczaniu rożnych metalowych urządzeń przed korozją, takich jak np. kosiarki spalinowe i elektryczne.