Data publikacji:

Szpachla samochodowa: co to jest, jaką wybrać i czym nakładać? Poradnik

Porysowany lakier, korozja związana z warunkami atmosferycznymi, wgnieciona lub stłuczona karoseria – takie przypadki to codzienność każdego posiadacza samochodu. Jeśli ubytek jest nieduży, możesz to zniwelować samemu przy pomocy szpachli samochodowej, jednak w większości przypadków trzeba będzie oddać pojazd do lakiernika. Jeśli próbujemy na własną rękę zaszpachlować uszkodzony element – jaką szpachlę wybrać i jak się za to zabrać?
Szpachla samochodowa: co to jest, jaką wybrać i czym nakładać?

Szpachle uniwersalne

Szpachla uniwersalna to podstawowy i najczęściej wybierany środek do łatania zmian zachodzących w karoserii pojazdu. Rodzaje uniwersalnych szpachli mogą się jednak trochę od siebie różnić. Między innymi pod względem dostosowania mieszanki do rodzaju powierzchni. Rzadsza i bardziej elastyczna szpachla będzie dobra do dłuższej obróbki, natomiast twarda do mniejszych ubytków. Szpachle uniwersalne cieszą się dość dobrą opinią, jednak jeśli umiemy skategoryzować nasz ubytek, lepiej wybrać dobraną do potrzeby.

Szpachla samochodowa na rdzę

Jest kilka największych wrogów blachy samochodowej. Biorąc pod uwagę formy od nas niezależne, są to warunki atmosferyczne – najbardziej szkodliwe dla karoserii to piasek, sól oraz woda. Aby uniknąć korozji spowodowanej pogodą, najlepiej jest garażować pojazd i na bieżąco kontrolować zmiany, które na nim zachodzą, żeby zareagować jak najszybciej.
Jeśli na karoserii wystąpią głębokie wżery czy dziury, niestety, ale prawdopodobnie dana część będzie do całkowitej wymiany. Na występującą korozję samochodową najlepsza jest szpachla z włóknem szklanym.

Szpachla samochodowa z włóknem szklanym

Dlaczego najlepsza na rdzę jest szpachla z włóknem szklanym? Odpowiedź jest dość prosta – jest doskonała przy większych wahaniach temperatur, odporna na działania pogodowe, a do tego nie kurczy się. Szpachla z włóknem szklanym będzie dobrym rozwiązaniem także do pokrycia części spawanych. Jeśli nie wiemy, jak stosować szpachlę samochodową z włóknem szklanym, warto wiedzieć, żeby przy nanoszeniu produktu nie nakładać bardzo grubych warstw; lepiej dać kilka cieńszych, aby przyczepność była lepsza, a co za tym idzie, późniejsza odporność kładzionej szpachlówki.

Szpachle samochodowe – inne rodzaje

Na rynku oprócz szpachli z włóknem szklanym dostępnych jest kilka innych. Między innymi z dodatkiem pyłu aluminiowego, która charakteryzuje się wysoką elastycznością. Ten typ szpachla doskonale sprawdza się w miejscach, w których występuje wysoka temperatura (takich jak maska, czy przy silniku).
Kolejna szpachla służy do nakładania na materiały syntetyczne, czyli fragmenty samochodu, które wykonane są na przykład z plastiku, jak zderzak.
Jaką szpachlę dającą dodatkowe utwardzenie stosuje się tak zwaną szpachlę wykończeniową. Kładzie się ją na sam koniec, pokrywając inną, wcześniej położoną szpachlę.
Na sklepowych półkach można trafić na szpachlę natryskową – spisuje się ona przy miejscach, które trudno jest mechanicznie zaszpachlować. Jak sama nazwa mówi, jej konsystencja jest dość rzadka i rozprowadzana jest przy użyciu pistoletu.

Jak długo schnie szpachla samochodowa?

Szpachle dzielą się na gotowe do użycia i dwuskładnikowe (zawierają masę szpachlową oraz utwardzacz). Pierwsze stosowane są głównie przez lakierników i mechaników samochodowych lub osoby, które się na tym znają, gdyż gotowa szpachla schnie dość szybko i trzeba ją nakładać bardzo pewnie i z odpowiednią starannością. Po upływie kilku minut pozostawiona szpachla jest zaschnięta i niezdatna do użytku.
Z kolei drugi rodzaj szpachli (dwuskładnikowej), dzięki dostosowaniu i wymierzeniu odpowiednich proporcji utwardzacza oraz masy, można spokojnie użyć we własnym garażu i zaszpachlować wymagające elementy. Oczywiście po wcześniejszym przeczytaniu instrukcji.

Jak wytrzymała jest szpachla samochodowa?

Jeśli szpachla została nałożona dokładnie i starannie, a samochód będzie garażowany lub przynajmniej osłonięty, to z powodzeniem można liczyć na kilka lat wytrzymałości. Gdy szpachla została źle położona, będzie to widać od razu, ponieważ zacznie pękać, a rdza będzie wychodzić po niecałym roku od jej nałożenia.

Czy szpachla samochodowa nadaje się do drewna?

Ponieważ szpachle samochodowe cechują się doskonałą przyczepnością, niektóre z nich nadają się również do drewna i innych surowców. W takim wypadku zaleca się stosowanie białej lub bezbarwnej, uniwersalnej szpachli. Oprócz szpachli samochodowych istnieją również specjalne szpachle do drewna.

Jak nakładać szpachlę samochodową?

Jeśli zmiana jest niewielka, można poradzić sobie z nią samemu; jeśli jest nieco większa – można oddać do lakiernika, który zrobi to samo co my, ale za sporą sumę. Poniżej przedstawimy krótki poradnik na temat tego, jak nakładać szpachlę.
Po pierwsze, należy wybrać szpachlę odpowiednią do powierzchni. Jeśli wybierzemy szpachlę dwuskładnikową, należy dokładnie sprawdzić na instrukcji, jakie mają być idealne proporcje mieszanki i utwardzacza. Najlepiej odmierzyć je przy pomocy wagi. Jeśli szpachla została dobrze przygotowana, to będzie elastyczna po upływie około 5 minut od połączenia składników ze sobą.
Przed rozpoczęciem nakładania szpachli należy dokładnie oczyścić i przygotować miejsce, na które będzie nakładana.
Tak jak w przypadku szpachlówki z włóknem szklanym, jak i każdej innej, należy nakładać cienkie warstwy. Jeśli potrzebujemy zamaskować głębszy ubytek, dajemy więcej warstw masy, ale wciąż muszą być one cienkie.
Zdjęcie: thananit_s / Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!