Właściwe korzystanie z oświetlenia podczas jazdy to jedna z najistotniejszych kwestii wpływających na bezpieczeństwo na drodze. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy nie działa czujnik stopu? Najczęściej usterka jest łatwa do usunięcia i możesz to zrobić samodzielnie, bez konieczności oddawania samochodu do serwisu. Przeczytaj, w jaki sposób sprawdzić, czy jest uszkodzony czujnik stopu i wymienić go na nowy.
Zwykle łatwo zorientujesz się, czy czujnik stopu jest uszkodzony: usterka będzie objawiać się brakiem reakcji po naciśnięciu hamulca lub wręcz przeciwnie – ciągłym świeceniem świateł. W większości produkowanych obecnie samochodów o problemie sygnalizuje dodatkowo specjalna kontrolka – w zależności od modelu będzie to na przykład kontrolka ESO, EOC lub świec żarowych. Jeżeli masz wątpliwości, ostatecznie rozwieje je wykonanie testu za pomocą testera diagnostycznego, który podłącza się do gniazda OBD. Taki tester to wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, a z całą pewnością urządzenie przyda Ci się również w przyszłości.
Jeżeli czujnik stopu nie działa prawidłowo, w pierwszej kolejności sprawdź, czy problemem nie jest przepalona żarówka lub bezpiecznik. Inną częstą przyczyną usterki jest niestabilny montaż – może się zdarzyć, że osoba, która w przeszłości wymieniała czujnik, nie zamontowała go w dobrej pozycji. W takiej sytuacji wystarczy to poprawić. Jest on umiejscowiony przy pedale hamulca. Posiada pionowy trzpień, który zmienia swoją pozycję, gdy hamujesz. Upewnij się, że czujnik jest mocno zamontowany w pozycji wyjściowej.
Często powodem problemu są zaśniedziałe styki – zabrudzenia uniemożliwiają prawidłowe przewodzenie sygnałów elektrycznych. Oczyść dokładnie wszystkie styki (zarówno w czujniku, jak i w kostce połączeniowej) i sprawdź, czy oświetlenie działa już poprawnie.
Jeżeli powyższe kroki nie pomogą, konieczna będzie wymiana czujnika stopu na nowy. Nie powinno to wiązać się z dużymi kosztami. Oryginalny czujnik to koszt kilkudziesięciu złotych, a dla wielu modeli znajdziesz tanie zamienniki już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak przy tym uwagę, czy kupujesz odpowiednią część – niektóre samochody z danego rocznika występują w kilku wersjach. Istotna będzie ilość pinów w czujniku.
Wymiana czujnika stopu zwykle jest prosta i nie ma potrzeby, by w tym celu jechać do serwisu. Koszty robocizny mogą być wysokie i w takim wypadku za usługę zapłacisz kilkukrotnie więcej niż za samą część. Wymieniając czujnik ruchu stosuj się do instrukcji producenta. Zwykle zajmuje to zaledwie kilka minut.
Połóż się na dywaniku pod deską rozdzielczą, wypnij kostkę od włącznika stopu i wypnij go z tulei. W starych modelach zdejmij złączkę i wyciągnij stary czujnik wykręcając go w lewo. Wyciągnij regulację na nowym czujniku i umieść go w otworze lekko go przekręcając – sam dopasuje się do pedała. Przekręcaj powoli aż usłyszysz lekkie pyknięcie. W nowszych modelach długość jest już dopasowana fabrycznie, niepotrzebna jest więc regulacja. W obydwu przypadkach włożenie czujnika będzie łatwiejsze, jeżeli najpierw trafisz w wycięcie zatrzasku od góry, a następnie w dwa od dołu. Zwróć uwagę na to, czy wszystkie dobrze weszły i dopiero potem ostatecznie dokręć czujnik.
Pamiętaj! Uszkodzenie czujnika stopu jak również inne problemy z oświetleniem należy usunąć niezwłocznie po tym, jak tylko je zauważysz. Co prawda, ta awaria nie umożliwia poruszania się samochodem, ale ogranicza bezpieczeństwo na drodze i może narazić Cię na surowe kary.