Data modyfikacji:

Webasto. Co to jest i jak działa?

Zima może być szczególnie uciążliwa dla kierowców. Masz dosyć skrobania zamarzniętych szyb każdego rana? Obawiasz się, jak będą wyglądały rozruch i praca zimnego silnika i jak niska temperatura wpłynie na dłuższą metę na jego funkcjonowanie? A może po prostu nie lubisz siedzieć w zimnym wnętrzu, które rozgrzeje się dopiero po kilkunastu minutach jazdy? Wszystkie te problemy może rozwiązać montaż ogrzewania postojowego Webasto. Przeczytaj, jak działa Webasto i kiedy warto je kupić.

zamrożony zamek

Webasto – co to jest? Zastosowania Webasto

Webasto to ogrzewanie postojowe, które działa jako niezależny układ w samochodzie dzięki energii pobieranej z akumulatora i paliwa, przy wykorzystaniu własnych komponentów, układu wentylacji i chłodzenia. To sprawia, że może działać bez wspomagania jednostką napędową auta.

Pierwotnie ogrzewanie postojowe montowano przede wszystkim w pojazdach dostawczych i kempingowych, w przypadku których niskie temperatury potrafiły być najbardziej dokuczliwe. W ostatnich latach firma Webasto (od której pochodzi nazwa systemu, chociaż podobne rozwiązania oferują także inne firmy, na przykład Eberspächer). Spopularyzowała montaż ogrzewania postojowego także wśród samochodów osobowych. Popularnym rodzajem ogrzewania postojowego jest Webasto mokre, czyli wodne ogrzewanie postojowe.

Jak działa Webasto? Wady i zalety Webasto do auta

Webasto oferuje stosunkowo niedrogie układy do zamontowania w samochodzie, które pozwalają bardzo szybko nagrzać do pożądanej temperatury wnętrze pojazdu (ok. 20-25°C) i silnik (60°C). Odbywa się to poprzez spalanie paliwa pobranego ze zbiornika. Uzyskane w ten sposób ciepło jest następnie przekazywane do płynu chłodniczego, a następnie rozprowadzane do silnika i wnętrza pojazdu. Dzięki temu możemy się cieszyć przyjemną temperaturą w samochodzie, a także wyeliminować problemy z rozruchem i koniecznością użycia urządzenia rozruchowego booster czy pracą zimnego silnika, a nawet konieczność skrobania oblodzonych szyb w zimie.

Oczywistym minusem Webasto jest fakt, że jego montaż i używanie oznaczają dodatkowe koszty. Zwykle musimy jednorazowo liczyć się z wydatkiem powyżej dwóch tysięcy złotych, do tego należy doliczyć koszty zużycia paliwa, które będą przekładały się na nieco wyższe koszty eksploatacji samochodu. Wydajność ogrzewania zależy oczywiście od rodzaju urządzenia. W przypadku typowego systemu o mocy cieplnej 4-5 kW musimy liczyć się ze spalaniem około 0,2 litra paliwa, co pozwoli na nagrzanie zarówno wnętrza pojazdu, jak i silnika do optymalnych temperatur. Oczywiście jest to częściowo rekompensowane mniejszym zużyciem paliwa w pierwszej fazie podróży.

Należy również pamiętać o tym, że montaż wodnego ogrzewania postojowego nie sprawi, że zimą będziemy mogli spać w samochodzie - tego rodzaju rozwiązania nie służą do długiego ogrzewania wnętrza pojazdu - byłoby to zbyt obciążające dla akumulatora, ponadto urządzenie pracuje dosyć głośno i nie pozwala na regulację temperatury. Zwykle producenci automatycznie ograniczają czas pracy ogrzewania postojowego do 1-2 godzin, co jest wystarczające. W pojazdach, w których konieczne może być spanie (na przykład kamperach czy samochodach dostawczych) zwykle montuje się ogrzewanie powietrzne.

Montaż Webasto. Czy jest możliwy w każdym samochodzie?

Wielu kierowców zadaje pytanie, czy w każdym samochodzie możliwe jest zamontowanie Webasto. Obecnie zdecydowana większość samochodów osobowych umożliwia zamontowanie ogrzewania postojowego. W nielicznych przypadkach mogą występować problemy związane z działaniem elektroniki pojazdu (błędny odczyt temperatury i zalecenie wizyty w serwisie) lub z uruchomieniem nadmuchu fabrycznej nagrzewnicy. Z tego powodu zawsze warto korzystać z oryginalnych instrukcji montażowych, a w razie wątpliwości odwiedzić autoryzowany serwis.

Autorka: Anna Michalska