Data publikacji:

Popularne włoskie samochody

Pod względem popularności włoskie samochody nie mogą konkurować z motoryzacją niemiecką, japońską czy nawet francuską. Włoskie marki aut, takie jak Lamborghini, Maserati czy Ferrari, znane są przede wszystkim z luksusowych lub sportowych modeli, rzadko spotykanych na drogach. Nawet popularny niegdyś w Polsce Fiat nie figuruje na wysokich miejscach w kategoriach sprzedaży. Jakie są obecnie najpopularniejsze włoskie samochody?
włoskie samochody
Niemieckie marki samochodów cieszą się ogromną popularnością w Polsce. Podobnie japońskie auta, które są cenione za niezawodność. Jak się ma sytuacja w wypadku włoskich aut? Czasy, gdy włoskie marki aut miały się w Polsce dobrze, nieco przygasły. Nawet modele produkowane w Tychach nie stanowią już tak licznego przedstawicielstwa na drogach jak dawniej. O ile jeszcze kilkanaście lat temu niemal na każdym kroku można było spotkać Fiata 126p, Seicento, Cinquecento czy, nieco później, Pandę, dziś to raczej sporadyczny widok. Jakie włoskie auta są dziś najpopularniejsze? Oto garść modeli, które sprzedają się całkiem dobrze lub wciąż mają mocną pozycje na rynku aut używanych.

Fiat Panda

Produkowany w Tychach Fiat Panda swego czasu był w Polsce modelem wyjątkowo popularnym. Nieduża, tania i praktyczna druga generacja miejskiego auta, zaprezentowana w 2003 roku, cieszyła się w Polsce dużym wzięciem. Najmocniejszy dostępny silnik oferował zaledwie 100 KM i 136 Nm, ale od modelu plasującego się w segmencie A oczekiwano raczej niewielkiego spalania i łatwego parkowania w miejskim gąszczu. Następca modelu, czyli Fiat Panda trzeciej generacji produkowany jest już we Włoszech. Tam też bije rekordy popularności oraz sprzedaży. W 2021 roku był najchętniej kupowanym modelem i sprzedał się w liczbie 112 298 egzemplarzy, deklasując całą resztę stawki.

Fiat 500

Drugim najchętniej kupowany modelem we Włoszech w 2021 roku był Fiat 500, czyli mniejszy brat Pandy. Nawiązuje on do legendarnego Fiata 500 produkowanego w latach 1957-1975, przez co utrzymany jest w stylistyce retro. Trzydrzwiowy hatchback dostępny jest również w wersji elektrycznej, hybrydowej oraz usportowionej, dostępnej pod nazwą Abarth 500. Co ciekawe, pod maską niewielkiego Fiata może znaleźć się dwucylindrowy silnik 0.9 TwinAir Turbo, którego dźwięk do złudzenia przypomina brzmienie silnika Malucha.

Fiat 500X

Fiat 500X to crossover nawiązujący luźno do modelu 500. W rzeczywistości jest to znacznie większy i bardziej przestronny model, mający niewiele wspólnego – poza stylistyką – z mniejszym bratem. Ciekawy stylistycznie Fiat 500X produkowany jest od 2014 roku, a w 2018 roku przeszedł facelifting. Do wyboru potencjalni nabywcy mają pięć silników benzynowych o mocy od 110 do 170 KM oraz cztery warianty wysokoprężne o mocy od 120 do 150 KM.

Fiat Tipo

Zaprezentowany w 2015 roku Fiat Tipo zastąpił w gamie włoskiej marki aż trzy modele: Bravo, Linea i Stilo MultiWagon. Plasujący się w segmencie kompaktów model dostępny jest wszak w trzech wersjach nadwoziowych: 5-drzwiowym hatchbacku, 4-drzwiowym sedanie i 5-drzwiowym kombi. Ze względu na wyjątkowo atrakcyjną cenę model ten dobrze przyjął się w Polsce. Ciekawostką jest fakt, że w rankingu opublikowanym przez GTÜ Fiat Tipo został liderem niezawodności w kategorii 1-3 letnich aut kompaktowych.

Lancia Ypsilon

Mało popularna w Polsce, chętnie kupowana we Włoszech. Lancia Ypsilon to trzeci najchętniej kupowany na półwyspie Apenińskim model, za Fiatem Pandą i Fiatem 500, a zarazem jedyny produkowany obecnie model Lancii. Co ciekawe, przedstawiciel tej zasłużonej włoskiej marki motoryzacyjnej  od 2017 roku sprzedawany jest wyłącznie we Włoszech. Tym bardziej zaskakujący może być fakt, że Lancia Ypsilon produkowana jest w… Tychach. Produkcję przeniesiono do Polski w zamian za trzecią generację Pandy.

Alfa Romeo MiTo

Gdy mówimy o włoskiej motoryzacji, nie możemy zapomnieć o Alfie Romeo. To jedna z czołowych włoskich marek, znana tyleż ze sportowych wrażeń, co kapryśnej mechaniki aut. Po latach dużej posuchy w gamie sprzedażowej dziś Alfa Romeo powróciła do flagowych modeli, takich jak Stelvio, czy Giulia. Zakończono jednak produkcję mniejszych modeli, które przez lata były jedynymi przedstawicielami marki: MiTo i Giulietta. Produkowany w latach 2008-2018 model MiTo wciąż cieszy się sporym powodzeniem na rynku aut używanych i może być nieco bardziej luksusową alternatywą dla swojego bliźniaczego modeli – Fiata Punto – z którym dzieli wiele podzespołów. 

Alfa Romeo 159

Patrząc na Alfę Romeo 159 aż trudno uwierzyć, że to model zaprezentowany w 2005 roku, którego produkcja zakończyła się już 6 lat później. Czterodrzwiowy sedan segmentu D do dziś zachwyca swoją stylistyką i to zarówno karoserii jak i wnętrza. Projekt Giorgietto Giugiaro ani trochę się nie zestarzał i prezentuje to, co we włoskiej motoryzacji najważniejsze – emocje i piękno. Mimo sportowych konotacji marki, największą popularnością cieszyła się wysokoprężna wersja silnikowa. Silniki JTDm cechują się wysoką kulturą pracy i trwałością, dlatego są chętnie poszukiwane na rynku aut używanych. Największe wrażenia zapewnia jednak rzadko spotykana jednostka sześciocylindrowa 3.2 JTS, generująca 260 KM.

Iveco Daily i Fiat Ducato

Wśród najpopularniejszych włoskich samochodów nie mogłoby braknąć oczywiście Iveco Daily oraz Fiata Ducato. Oba włoskie auta dostawcze znalazły się w 2021 roku na podium najchętniej kupowanych modeli, odpowiednio na drugim i trzecim miejscu. Według danych instytutu Samar, liczba zarejestrowanych aut marki Iveco wyniosła 6673. Fiatów Ducato sprzedano natomiast w 2021 roku nieco mniej: 5252 szt. Zarówno Daily jak i Ducato cenione są za niezawodność oraz rozbudowaną ofertę zabudowy. W dobie popularności vanlife’u stanowią także najpopularniejszą bazę do budowy własnego kampera.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik