Data modyfikacji:

Zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą: jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Fala masowych kradzieży aut lat 90. już dawno minęła, ale w dalszym ciągu jest to w Polsce spory problem. W 2018 roku łupem złodziei padło 9215 samochodów. Standardowe zabezpieczenia, montowane przez producentów aut, nie są dla złodziei żadną przeszkodą. Jak zabezpieczyć samochód przed kradzieżą? Prezentujemy kilka systemów, które pozwolą ci spać spokojnie.
zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą

Sposoby na zabezpieczenie umowy przed kradzieżą

Blokada skrzyni biegów

Zabezpieczenia mechaniczne w postaci blokady na kierownicę lub pedały niemal odeszły już do lamusa. Są niewygodne, łatwe do sforsowania, a na dodatek łatwo nimi uszkodzić wspomniane elementy.

Na placu boju pozostała blokada skrzyni biegów, która w dalszym ciągu ma wielu zwolenników i stanowi spore wyzwanie dla złodziei.

Można spotkać trzy rodzaje blokad skrzyni biegów: zewnętrzną, wewnętrzną i elektromechaniczną. Pierwszą z nich lepiej sobie odpuścić, bowiem jest najłatwiejsza do obejścia. Znacznie wyższe bezpieczeństwo zapewnia wewnętrzna blokada skrzyni biegów, montowana w tunelu środkowym.

Jest przy tym niewidoczna, więc nie zaburzy wyglądu kokpitu. Jedyną widoczną częścią jest otwór na rygiel, którym blokuje się położenie skrzyni biegów w jednej pozycji.

Ciekawą opcją są nowsze blokady elektromechaniczne. W tym przypadku rygla nie trzeba instalować ręcznie, gdyż zrobi to za ciebie układ elektroniczny. Po naciśnięciu przycisku na pilocie blokada uzbroi się radiowo. To wygodne i niewymagające ekwilibrystyki rozwiązanie.

Autoalarm

Jeżeli twój samochód nie ma fabrycznego autoalarmu, nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować go samemu. Co więcej, dzięki temu możesz skorzystać z bardziej zaawansowanego rozwiązania.

Nowoczesne autoalarmy generują zmienny kod, znacznie trudniejszy do sforsowania przez złodzieja. Mogą również reagować na drobny, ale nienaturalny ruch karoserii, który zostanie uznany przez system za próbę kradzieży.

W droższych alarmach samochodowych znajdziesz funkcję powiadomień SMS-owych, które poinformują cię o wykryciu niepokojącego incydentu.

Wyłącznik zapłonu

Włamanie się do wnętrza auta to dla złodzieja tylko połowa sukcesu. Stąd też należy zrobić wszystko, by uniemożliwić mu uruchomienie silnika. Fabryczny immobiliser można oszukać za pomocą komputera wpiętego do gniazda OBD2, które znajduje się w każdym współczesnym aucie.

Większą przeszkodą jest wyłącznik zapłonu montowany opcjonalnie. Odcina on zasilanie kluczowych dla pracy silnika obwodów: pompy paliwa, rozrusznika czy zapłonu.

Przycisk ukryty jest w miejscu znanym tylko kierowcy, np. pod tapicerką, pod fotelem, w zagłębieniach kokpitu czy pod miechem skrzyni biegów. Znalezienie go przez złodzieja zajmie sporo czasu.

Lokalizator GPS

Co zrobić, gdy złodziej sforsuje wszystkie zabezpieczenia lub ukradnie samochód lawetą? W tym przypadku do gry wkracza lokalizator GPS. To niewielkie urządzenie montowane w trudno dostępnym miejscu, pozwalające monitorować pozycję auta po kradzieży.

Tańsze urządzenia łatwo zagłuszyć, dlatego najkorzystniej zainwestować w droższy system z blokadą antyzagłuszeniową. Tego rodzaju lokalizatory mają również wbudowany mikrofon pozwalający podsłuchać rozmowy we wnętrzu auta.

Wraz z lokalizatorem GPS warto wykupić usługę monitorowania sygnału przez specjalistyczne firmy. Po rozpoznaniu alarmu grupy poszukiwawcze natychmiast rozpoczną namierzanie samochodu, a niektóre z firm korzystają wówczas nawet z samolotów. Sygnał dobrej jakości lokalizatora sprosta nawet podziemnemu parkingowi czy grubemu, betonowemu garażowi.

Każdy z powyższych systemów ma swoje wady i zalety. Które zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą wybrać? Najlepiej zastosować kilka z nich jednocześnie. Zwłaszcza w przypadku aut szczególnie podatnych na kradzieże, np. Audi, Volkswagen czy Mazda 6.

Autor: Szymon Sonik