Data modyfikacji:

Jak wybrać dobry i bezpieczny kask motocyklowy?

Bez względu na to, czy dosiadasz motocykl sportowy z silnikiem o pojemności jednego litra, czy niewielki skuter, zapewnienie sobie bezpieczeństwa to podstawa. Najważniejszym elementem ekwipunku kierowcy jednośladu jest kask. Jakim normom bezpieczeństwa powinien sprostać oraz jakie są różnice pomiędzy popularnymi typami kasków? Podpowiadamy, jak wybrać dobry i bezpieczny kask motocyklowy.

Atesty, normy, certyfikaty

Wśród kasków dostępnych na rynku spotkasz wiele modeli w cenie kilkudziesięciu złotych. Reklamowane są jako kaski idealne do jazdy na skuterze lub motorowerze i często mają fantazyjne grafiki, adresowane głównie do młodszych entuzjastów jednośladów. Praktyka pokazuje jednak, że kaski te nie zapewniają niemal żadnego bezpieczeństwa kierującemu i są jedynie sposobem na uniknięcie mandatu w wysokości 100 zł i 4 punktów karnych. Tanie kaski można bez trudu rozerwać dłońmi, zaś ich skorupy roztrzaskują się na kawałki nawet podczas upadku z niewielkiej wysokości.

Aby mieć pewność, że kask jest bezpieczny i został poddany testom, zaufaj europejskim normom oraz certyfikatom wystawionym przez niezależne ośrodki badawcze. Podstawowa norma obowiązująca w Europie to ECE 22-05, która informuje, że kask (skorupa, zapięcia, wizjer) zostały poddane szeregowi testów w różnych warunkach temperaturowych i wilgotnościowych. Są to zarówno testy uderzeniowe, jak i próby zerwania kasku z głowy manekina, ocena widoczności przez wizjer czy sprawdzenie odporności na promieniowanie UV.

Jeszcze dokładniejsze są testy wykonywane w ośrodkach Snell i SHARP. Organizacje te poddają kaski motocyklowe testom możliwie najwierniej oddającym warunki drogowe, dlatego opinie wydawane przez ośrodki cieszą się ogromną wiarygodnością i trafnością. Jeżeli twój wymarzony kask zyskał dobrą opinię Snell lub SHARP, możesz być pewien, że jest w pełni bezpieczny.

Jaki rodzaj kasku?

Wśród kasków motocyklowych przeznaczonych do jazdy po drogach publicznych wyróżnia się trzy rodzaje:
  • integralne
  • otwarte
  • szczękowe

Kaski integralne

Zwane też pełnymi lub zamkniętymi - zapewniają największą ochronę głowy i twarzy, dlatego są najpopularniejszym wyborem wśród motocyklistów. Wykonuje się je z jednego odlewu zakrywającego całą część twarzy, łącznie ze szczęką.

W przypadku kasków integralnych niezwykle ważny jest wydajny system otworów wentylacyjnych. Odpowiadają one nie tylko za komfort we wnętrzu i usunięcie nadmiaru potu, ale także przeciwdziałają zaparowaniu wizjera. Dla poprawy widoczności często montuje się w nich wizjer z antyfogiem lub pinlockiem, czyli specjalną wkładką zapobiegającą osadzaniu się pary wodnej na wizjerze.

Kaski otwarte (jet, open face)

Już na pierwszy rzut oka różnią się od integralnych. Różnicą jest brak części chroniącej szczękę, stąd też bierze się ich nazwa. Tego rodzaju kaski używane są najczęściej przez kierowców skuterów, chopperów czy motocykli miejskich. Otwarta konstrukcja zapewnia doskonałą przewiewność, co jest wybawieniem upalnym latem.

W ich przypadku problem zaparowanego wizjera jest znacznie mniejszy, zaś stanie na światłach podczas słonecznego dnia nie wiąże się z koniecznością uchylania szybki. Niestety, brak części szczękowej, mimo wielu zalet, ma jedną główną wadę: niższy poziom bezpieczeństwa kasku.

Kaski szczękowe

W pierwszej chwili wydają się kompromisem pomiędzy kaskami integralnymi i otwartymi. Mają bowiem ruchomą część szczękową, którą można unosić niczym przyłbicę. Oznacza to, że w trasie możesz korzystać z zalet kasku w pełni zamkniętego, zaś wjeżdżając do miasta, podnieść szczękę i cieszyć się urokiem kasku otwartego.

Mogłoby się wydawać, że to połączenie idealne, jednak łatwo znaleźć kilka wad. Po pierwsze, kaski szczękowe są zazwyczaj sporo droższe od integralnych czy otwartych. Po drugie zaś, są znacznie cięższe od obu typów.

Jaki rozmiar kasku motocyklowego?

Popularnym błędem w doborze kasku jest wybór nieodpowiedniego rozmiaru. Początkujący motocykliści wybierają najczęściej zbyt duży rozmiar. Taki kask nie dość, że nie zapewnia bezpieczeństwa kierującemu i w razie wypadku może się zsunąć z głowy, to na dodatek sam w sobie stwarza niebezpieczeństwo. Przesuwając się, zsuwając na oczy lub okręcając na głowie rozprasza kierującego i utrudnia mu widoczność.

Jak wybrać odpowiedni rozmiar? W pierwszej kolejności warto zmierzyć obwód głowy i dobrać rozmiar kasku według tabeli producenta. Kask powinien trzymać się na głowie dość ciasno, jednak nie może uwierać. Newralgiczne miejsca to skronie, uszy oraz policzki. Jeżeli twój obwód głowy plasuje się pomiędzy rozmiarami, w większości przypadków korzystniej jest wybrać mniejszy rozmiar. Miękka wyściółka kasku z czasem dopasowuje się do kształtu głowy motocyklisty i staje się wyraźnie luźniejsza.

Dodatkowe funkcje

Jedną z korzystniejszych funkcji dodatkowych montowanych w kaskach jest blenda przeciwsłoneczna. Ułatwia ona jazdę pod słońce i chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV. Zwróć uwagę także na rodzaj zapięcia paska.

Najwygodniejszy system to microlock, jednak najbezpieczniejsze jest nieco bardziej skomplikowane zapięcie DD. Aby utrzymać higienę kasku, należy go regularnie czyścić, dlatego sprawdź, czy jego wyściółka daje się łatwo wypinać. Natomiast jeżeli zamierzasz jeździć z pasażerem, wybierz kask z miejscem na zamontowanie interkomu.
Zakup dobrej jakości kasku to sprawa, od której należy zacząć swoją przygodę z motocyklami. Bez względu na to, czy zamierzasz kupić chopper czy miejski skuter, kup najlepszy kask, na jaki cię stać. Pamiętaj o tym, by kupować wyłącznie kaski nowe. Używany kask, mimo ładnego wyglądu, może mieć mikropęknięcia osłabiające konstrukcję oraz zbitą wyściółkę, dopasowaną do kształtu głowy poprzedniego właściciela.
Autor: Szymon Sonik