Data publikacji:

Holowanie auta. Przepisy, porady

Nie każdą usterkę samochodu można naprawić na miejscu. W wielu przypadkach ratunkiem jest holowanie auta. Linę holowniczą można dostać niemal na każdej stacji benzynowej. Jak bezpiecznie holować samochód? Wyjaśniamy, jakie przepisy obowiązują w trakcie holowania oraz na co należy uważać.

holowanie samochodu

Holowanie auta – przepisy

Zasady obowiązujące podczas holowania ujęte są w przepisach kodeksu drogowego. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że zabronione jest holowanie samochodu z niesprawnym układem kierowniczym, hamulcowym i zawieszeniem. Jeśli jednak samochód holowany jest na sztywnym holu, dopuszczalne jest działanie hamulców na jednej osi. Maksymalna długość sztywnego holu to 3 m, natomiast luźna lina holownicza powinna mieć od 4 do 6 m.

Samochód holowany powinien być odpowiednio oznaczony. Po lewej stronie, w widocznym miejscu, powinien znaleźć się trójkąt ostrzegawczy, będący obowiązkowym wyposażeniem auta w Polsce. Zamocowanie trójkąta na zewnątrz pojazdu bywa trudne, dlatego warto wesprzeć się taśmą klejącą oraz opaskami samozaciskowymi. W warunkach niedostatecznej widoczności należy włączyć światła pozycyjne. Lina holownicza powinna mieć biało-czerwone oznaczenie, ewentualnie czerwoną lub żółtą chorągiewkę przewieszoną w połowie długości. Uchwyty liny muszą być skonstruowane w taki sposób, by niemożliwe było samoczynne wypięcie się liny. 

Podczas holowania należy także przestrzegać ograniczenia prędkości. W terenie zabudowanym obowiązuje maksymalna prędkość 30 km/h. Poza terenem zabudowanym można holować auto z prędkością 60 km/h. Należy przy tym pamiętać, że oba auta muszą sygnalizować zamiar manewrów, dlatego błędem jest włączenie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Osoba siedząca w holowanym samochodzie musi mieć prawo jazdy.

Jak holować auto?

Zanim podepniesz linę holowniczą do obu aut, zadbaj o odpowiednie oznaczenie holowanego pojazdu. Trójkąt ostrzegawczy powinien znaleźć się na zewnątrz pojazdu, więc umieszczenie go na podszybiu nie wchodzi w grę. Samochody oczywiście nie mają fabrycznych mocowań na trójkąt, więc musisz wykorzystać inne elementy konstrukcyjne auta, np. tylną klapę, wycieraczkę czy spojler. Syntetyczną linę holowniczą podepnij do ucha holowniczego wkręcanego w miejsce znajdujące się pod zaślepką. Ucho powinno znaleźć się na wyposażeniu samochodu i najczęściej umieszczane jest przez producenta w okolicach koła zapasowego. Upewnij się, że w twoim samochodzie jest na miejscu – auta używane bardzo często są pod tym względem wybrakowane. W samochodzie holującym można przymocować linę holowniczą do haka, ale tylko pod warunkiem, że uchwyt liny zostanie zabezpieczony przed spadnięciem. 

Samo holowanie samochodu wymaga współpracy obu kierowców. Najlepiej więc zachować cały czas kontakt, np. przez radio CB lub zestaw głośnomówiący w telefonie. Podczas jazdy lina musi być cały czas napięta, a odpowiada za to kierowca samochodu holowanego. Musi on cały czas delikatnie wyhamowywać samochód, a podczas dojazdu do skrzyżowania hamować mocniej kierowca auta holującego. Zapobiega to szarpnięciom liny czy owinięciu się jej wokół zawieszenia. Z powyższych względów za kierownicą samochodu holowanego powinien usiąść bardziej doświadczony kierowca.

Wybierając trasę przejazdu, warto wybrać mniej uczęszczane drogi o minimalnej liczbie skrzyżowań. Tandem składający się z auta holującego i holowanego powinien znaleźć się na prawym pasie drogi wielopasmowej. Manewry muszą być natomiast sygnalizowane przez oba pojazdy w tym samym momencie. Szczególną uwagę należy zachować na skrzyżowaniach i pasach. Piesi i inni kierujący mogą nie zauważyć liny, dlatego trzeba unikać stawania na pasach, drogach rowerowych czy skrzyżowaniach, jeśli w bezpiecznym miejscu nie zmieszczą się oba pojazdy.

Holowanie auta na autostradzie

Holowanie samochodu na autostradzie jest zabronione. Zgodnie z pkt. 2 ust. 5 art. 31 Kodeksu Drogowego mogą to robić jedynie specjalnie przeznaczone do tego holowniki i to tylko do najbliższego zjazdu lub parkingu. Co więc zrobić, gdy samochód popsuje się na autostradzie? Należy wówczas, o ile to możliwe i bezpieczne, zepchnąć pojazd na pas awaryjny, a następnie ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 m od samochodu i włączyć światła awaryjne. Po zabezpieczeniu samochodu pozostaje jedynie wezwanie pomocy drogowej, która ściągnie samochód z jedni lawetą. Niedostosowanie się do zakazu grozi mandatem w wysokości 200 zł. Holowanie auta na drodze ekspresowej jest natomiast możliwe, przy zachowaniu maksymalnej prędkości 60 km/h. Należy jednak pamiętać, że ze względu na prędkości innych aut jest to niebezpieczne. 

Czy można holować automat?

Jednym z ograniczeń związanych z holowaniem samochodu jest automatyczna skrzynia biegów. Aut wyposażonych w automatyczną przekładnię nie można holować, bo grozi to kosztowną awarią. W automatycznej skrzyni biegów nie wystarczy ustawić drążek zmiany biegów w pozycji neutralnej, bo brak smarowania skrzyni podczas holowania mógłby doprowadzić do zatarcia układu. Wynika to z faktu, że przekładnia smarowana jest ciśnieniowo, a przy niedziałającym silniku nie pracuje również układ smarowania. 

Niektórzy producenci dopuszczają możliwość holowania samochodu na bardzo krótkim dystansie, umożliwiającym odkorkowanie ulicy lub zabranie samochodu z niebezpiecznego miejsca. Należy wówczas ustawić lewarek skrzyni w pozycji „N” i holować auto przy niedużej prędkości. Jeśli awaria jest związana ze skrzynią biegów lub nie ma możliwości zmiany ustawienia z pozycji „P”, samochód musi być odholowany lawetą albo autem z tzw. motylem holowniczym unoszącym oś napędową.
Autor: Szymon Sonik