Zakup motocykla to ostatni etap przygotowań do motocyklowej zajawki. W pierwszej kolejności musisz kupić dobrej jakości strój, buty i kask, które są de facto jedynym zabezpieczeniem w razie upadku. Zobacz, jak wybrać dobry kombinezon na motor i na jakie parametry zwrócić uwagę podczas zakupu.
Ubranie motocyklowe do miejskiej jazdy na pierwszy rzut oka niewiele różni się od casualowego stroju. Ukryte w dżinsach lub tekstylnej kurtce wzmocnienia ujrzysz dopiero po dokładniejszym przyjrzeniu się z bliska. Dzięki temu strój motocyklowy jest uniwersalny i możesz w nim wybrać się do sklepu, urzędu lub pracy.
Skompletowany z dwóch różnych elementów strój nie sprawdzi się jednak w każdych warunkach. Po przyjęciu aerodynamicznej pozycji na sportowym motocyklu może się okazać, że nie zakrywa wszystkich części ciała. O nieprzyjemne i niekorzystne dla zdrowia zawianie np. nerek wcale nie trudno.
Znacznie poważniejszym problemem jest jednak kwestia bezpieczeństwa. Oddzielna kurtka i spodnie nie chronią w optymalny sposób tułowia. Stąd też kierowcy dosiadający mocnych i szybkich maszyn decydują się najczęściej na pełny kombinezon motocyklowy. To najlepsza ochrona na motocyklu.
Przeczytaj również: Kamera na kask motocyklowy: czy warto, jaką wybrać?
Kombinezon na motor może być z dwóch lub jeden części. Jednoczęściowy kombinezon motocyklowy zaprojektowany jest z myślą o torze i tam jest jego najlepsze miejsce.
W codziennym użytkowaniu bywa kłopotliwy – nie da się zdjąć samej góry, a po jej rozpięciu zwisa ona i włóczy się po podłodze. Już samo załatwienie spraw fizjologiczne bywa utrudnione. Nie zmienia to faktu, że jednoczęściowy kombinezon na motocykl zapewnia największe bezpieczeństwo i jeśli zamierzasz jeździć na torze, taki zakup ma sens.
Znacznie lepszym wyborem na co dzień jest dwuczęściowy kombinezon na motocykl. Wyposażony jest w zamek i spinki, które pozwalają połączyć kurtkę ze spodniami, dlatego nie musisz obawiać się podwiewania. Zaletą dwuczęściowego kombinezonu jest możliwość zdjęcia samej kurtki – to bardzo przydatne na postoju lub tuż po dotarciu do celu.
Dodatkowym atutem jest możliwość połączenia elementów w różnych rozmiarach. Dobierając kombinezon na motor, musisz znaleźć kompromis pomiędzy rozmiarem góry i dołu. Osoby o nietypowej budowie ciała mogą mieć z tym problem. Pamiętaj, że strój motocyklowy musi być dobrze dopasowany. Tylko wtedy wszystkie ochraniacze będą utrzymywały się cały czas na swoim miejscu.
Największym uznaniem cieszą się kombinezony na motor skórzane. Są trwałe, stylowe i odporne na przetarcia. W najbardziej narażonych miejscach stosuje się podwójne warstwy skóry, co chroni przed bolesną kontuzją.
Miłą cechą skórzanego stroju motocyklowego jest także to, że z czasem dopasowuje się on do sylwetki jeźdźca i stanowi z nim jedną całość. Do produkcji kombinezonów stosuje się skórę bydlęcą o grubości ponad 1 mm.
Tańszym odpowiednikiem skórzanych kombinezonów są te wykonane z tkaniny syntetycznej. Ich popularność wynika jednak nie tylko z niższej ceny, ale też ze względów praktycznych. Syntetyczne kombinezony motocyklowe są wygodniejsze i lepiej odprowadzają pot z ciała. To zasługa odpinanych podpinek, które można dostosować do obecnej aury.
Dodatkowo dobre kombinezony na motor wyposażone są w membranę Gore-Tex, która przepuszcza parę wodną, ale zatrzymuje krople wody. Dzięki temu strój nie namaka zbyt mocno i w czasie delikatnego deszczu nie wymaga zakładania dodatkowego pokrowca przeciwdeszczowego.
W dobrych kombinezonach motocyklowych znajdziesz także elastyczne wstawki. Sama skóra jest zbyt sztywna i stosowana jest głównie na fragmentach bezpośrednio narażonych na przetarcie. W wielu innych miejscach, np. na wewnętrznej części ud, stosowane są wkładki stretch poprawiające komfort noszenia kombinezonu oraz zakres ruchów.
Sprawdź również nasz ranking motocykli 125.
Wewnątrz każdego kombinezonu motocyklowego znajdziesz usztywnienia zwane protektorami. Chronią one najbardziej narażone stawy, tj. barki, łokcie kolana czy biodra. W niektórych miejscach, np. na biodrach, stosuje się też miękkie wypełniacze zabezpieczające nie tylko przed otarciami, ale i złamaniami. Dobrej jakości protektory wykonane są z elastomerów, włókna węglowego lub kevlaru.
To jednak nie koniec zabezpieczeń stosowanych w kombinezonach motocyklowych. Równie ważna jest jakość przeszyć oraz wzmocnień materiału, np. na kości ogonowej. Same szwy muszą być zaprojektowane w taki sposób, by nie uwierały w trakcie jazdy. Jeśli podczas przymiarki łączenie cię uwiera, podczas jazdy stanie się nie do wytrzymania.
W niektórych modelach kombinezonów na motocykl znajdziesz też zewnętrzne protektory, tzw. slidery. Ich zadaniem jest ochrona materiału przed przetarciem. Są jednorazowe, dlatego po ewentualnym „szlifie” należy wymienić je na nowe.
Specyficznym rodzajem sliderów są te kolanowe, które służą jako ogranicznik w trakcie pokonywania zakrętów. W niektórych środowiskach delikatne zdarcie sliderów jest wręcz powodem do dumy i dowodem dużych umiejętności kierowcy. Potraktuj to jednak z przymrużeniem oka.
Nawet krótki postój na światłach lub powolna jazda w zatłoczonych uliczkach mogą dać ci w kość. Wystarczy, że temperatura na dworze przekroczy 20-25 stopni C. Aby jazda w kombinezonie motocyklowym była komfortowa, musi mieć on dobrze zaprojektowany system wentylacji. Jego podstawą są rozpinane wywietrzniki w strategicznych miejscach, np. na klatce piersiowej, na plecach czy pod pachami.
Podobną funkcję spełniają wstawki z przewiewnego materiału lub perforowanej skóry. Kombinezony syntetyczne mają najczęściej dodatkową podpinkę zimową, więc w sezonie letnim nie zapominaj o wypięciu jej.
Jeśli wybierasz się w długą podróż motocyklową, rozważ zapakowanie dodatkowego kombinezonu. Chodzi o przeciwdeszczowy kombinezon motocyklowy, który jest właściwie zwiewnym pokrowcem nieprzepuszczającym wody.
Koszt zakupu to zaledwie kilkaset złotych, a uchroni cię przed długim suszeniem odzieży oraz przemarznięciem w trakcie jazdy. Jest to ważne zwłaszcza w przypadku kombinezonów skórzanych, które słabo radzą sobie z opadami. Kombinezon przeciwdeszczowy przyda ci się także do jazdy zimą jako dodatkowa warstwa odzieży.
Na koniec zajmiemy się najmniej przyjemną częścią poradnika, czyli wydatkami na kombinezon. Niestety, dobrej jakości modele kombinezonów nie są tanie. Ceny skórzanych kombinezonów dwuczęściowych zaczynają się od ok. 2500 zł, a górna granica jest bardzo wysoko.
Jednoczęściowe kombinezony motocyklowe, przeznaczone na tor, są jeszcze droższe. Znajdziesz oczywiście modele tańsze nawet o połowę, jednak ich jakość często bywa zagadką. Jeśli chcesz mieć gwarancję bezpieczeństwa, wybierz kombinezon motocyklowy zaufanej firmy, np. Spidi, Shima, Alpinestars, 4SR czy Dainese.
Nie da się ukryć, że kombinezon motocyklowy nie należy do najwygodniejszych strojów. Warto zadbać więc o to, by wewnętrzna warstwa zapewniła komfort i ochroniła przed otarciami.
Sporym błędem jest zakładanie pod górną część kombinezonu bawełnianej koszulki. Bawełna szybko namaka potem, więc w czasie upałów będzie mokra już po kilku kilometrach jazdy. Lepszym wyborem jest syntetyczna lub wełniana (np. z wełny merino) bielizna termoaktywna na zimę, ale także pozostałe pory roku.
Autor: Szymon Sonik