Data publikacji:

Co oznaczają kontrolki w samochodzie?

Współczesne auta wyposażone są w deski rozdzielcze zawierające szereg światełek i wyświetlaczy, mających na celu przekazanie kierowcom pewnych, nieraz bardzo istotnych informacji. Warto jest wiedzieć, co oznaczają poszczególne kontrolki i które z nich możemy zignorować, a które z całą pewnością nie pozwolą na kontynuowanie nam dalszej jazdy.

Przeczytaj również: Kontrolka check engine

co oznaczają kontrolki w samochodzie

Podstawową funkcją kontrolek na desce rozdzielczej jest po prostu ułatwienie kierowcy właściwej obsługi auta oraz ostrzeganie przed ewentualnymi problemami. Producenci samochodów tworzą je z myślą o komforcie i bezpiecznym podróżowaniu.

Lampki kontrolne pomagają w zdefiniowaniu i zażegnaniu poważnych awarii, zanim awarie te przerodzą się kosztowny problem. Z tego wynika, że wskazana jest znajomość znaczenia poszczególnych kontrolek, choćby tych najważniejszych, w zdecydowany sposób wpływających na bezpieczeństwo podróżowania.

Jakie znaczenie ma kolor kontrolki w samochodzie?

Zacznijmy od kolorów kontrolek na desce rozdzielczej. Z reguły są trzy: zielony, żółty i czerwony. Nieraz pojawia się też barwa niebieska kontrolki, ale jej znaczenie jest analogiczne do barwy zielonej.

Trzeba wiedzieć, że zielone lub niebieskie kontrolki mają zazwyczaj znaczenie informacyjne, czyli mówią kierowcy, jakie funkcje w aucie są aktualnie włączone. Dotyczą one przede wszystkim zewnętrznego oświetlenia pojazdu, zapalają się również w przypadku włączenia tempomatu czy systemu wspomagania parkowania.

Nieco inne znaczenie w przypadku kontrolek w samochodzie ma kolor żółty. Kontrolka w tym kolorze ma znaczenie informacyjno-ostrzegawcze, czyli mówi kierowcy, że coś działa niewłaściwie lub nie działa w ogóle. Może też oznaczać, że np. w samochodzie kończą się płyny eksploatacyjne albo wskazywać na zmiany zachodzące w aucie lub jego otoczeniu.

Jeżeli natomiast na kokpicie zapali się kontrolka w kolorze czerwonym, to znak, że powinniśmy natychmiast zatrzymać pojazd i postąpić zgodnie z instrukcją pojazdu. I choć nie zawsze kolor czerwony oznacza poważną awarię pojazdu, nie możemy go zignorować.

Zielone kontrolki w samochodzie

Zielona kontrolka na desce rozdzielczej pali się w przypadku:

  • włączonych świateł mijania – reflektor z czterema ukośnymi paskami,
  • włączonych przednich świateł przeciwmgielnych – reflektor z trzema przekreślonymi paskami,
  • włączonego kierunkowskazu (migająca) – strzałki wskazujące kierunek,
  • włączonego tempomatu – prędkościomierz z małą, zewnętrzną strzałką,
  • sprawnego systemu poduszek powietrznych – siedzący ludzik z kółkiem przed sobą,
  • włączonego systemu wspomagania parkowania – litera P z trójkątem,
  • włączonego asystenta pokonywania wzniesień – autko na podjeździe.

Kontrolki żółte lub pomarańczowe

Kolor żółty na kokpicie auta zapala się w przypadku:

  • włączonego tylnego światła przeciwmgielnego – reflektor z trzema przeciętymi paskami,
  • włączonej rezerwy paliwa – ikona małego dystrybutora,
  • awarii oświetlenia pojazdu – żarówka z wykrzyknikiem,
  • niskiego ciśnienia w oponach – ¾ koła z bieżnikiem i wykrzyknikiem w środku,
  • awarii systemu wtrysku paliwa (Check Engine) – ikonka przedstawiająca blok silnika. Jest jedną z najważniejszych kontrolek w aucie, choć jej zapalenie nie zawsze oznacza wystąpienie poważnej awarii. W tym przypadku silnik samochodu może przejść w tzw. tryb awaryjny i nie rozwijać pełnej mocy. Przyczyn zapalenia się Check Engine może być wiele, np. zwykły błąd któregoś z czujników, awaria zaworu EGR czy też poważny defekt układu wtryskowego,
  • awarii świec żarowych – pozioma sprężynka,
  • awarii skrzyni biegów – zębate koło z wykrzyknikiem w środku,
  • wyłączenia poduszki powietrznej po stronie pasażera – fotelik ustawiony tyłem do kierunku jazdy,
  • awarii systemu ESP – niezamknięte koło z trójkątem wpisanym w środek lub litery ESP w kółku,
  • oblodzonej nawierzchni drogi – płatek śniegu.

Kontrolki w kolorze czerwonym

Najczęściej występujące na kokpitach samochodów kontrolki w kolorze czerwonym to:

  • wysoka temperatura płynu chłodzącego – ikonka przedstawiająca termometr położony prostopadle do dwóch linii falistych. Może ona oznaczać, że wskutek przeciążenia lub usterki układu chłodzenia silnik uległ przegrzaniu,
  • awaria wspomagania układu kierowniczego – kierownica z wykrzyknikiem,
  • awaria układu ładowania akumulatora – ikona przedstawiająca akumulator z symbolem „+” i „-”. Gdy jest zapalona, oznacza to, że bateria się nie ładuje. W takiej sytuacji należy sprawdzić, czy wszystko z akumulatorem jest w porządku i czy nie doszło do usterki alternatora (np. problem z paskiem lub pęknięcie obudowy),
  • niewystarczający poziom oleju silnikowego – dzbanek z kropelką („lampa Aladyna”),
  • awaria czujnika bądź systemu ABS – czerwone koło z napisem ABS w środku. Oznacza ona problem z działaniem systemu ABS. Lampka ta może zgasnąć sama, gdy zapaliła się w wyniku błędu czujnika,
  • zbyt duży stopień zużycia klocków hamulcowych – okrąg z przerywanymi po jego obu stronach liniami,
  • awaria układu elektroniki auta – symbol samochodu i klucza. Zapalenie się tej kontrolki może zwiastować: awarię związaną z EGR, awarię przepływomierza, zapchany DPF, usterkę świec żarowych w silniku Diesla czy uszkodzenie czujnika położenia wału korbowego lub wałka rozrządu,
  • sygnalizator ogólny – trójkąt z wykrzyknikiem w środku, sygnalizuje awarię jednego z ważnych układów w samochodzie, lecz nie wskazuje szczegółowo którego.

Reasumując, rolą kontrolek na pulpicie jest pomaganie kierowcy oraz zwiększanie bezpieczeństwa jazdy. W związku z tym dobrze jest wiedzieć, co one symbolizują i kiedy możemy z danym problemem zmierzyć się sami, a kiedy wizyta u specjalisty jest nieunikniona. 

Zdjęcie: stockcentral/Envato Elements
Autor: Paweł Sadowski