Czujnik temperatury spalin – awaria
Czujnik temperatury spalin pracuje w bardzo trudnych warunkach. Musi znosić wysokie temperatury, jak i również obciążenia wywołane przez układ wydechowy pojazdu. Najczęściej spotykane typy awarii to właśnie te związane z warunkami użytkowania czujnika. Elementy miernicze czy mocujące ulegają przegrzaniu lub obluzowaniu ze względu na wysoką temperaturę. Uszkodzenie czujnika temperatury spalin powinno być wykrywane przez sterowniki podłączone do komputera pokładowego, dzięki czemu użytkownik informowany jest przez samochód poprzez zapalenie kontrolki temperatury. Najbardziej niepożądaną wartością odczytywaną przez czujnik jest wartość w granicy błędu pracy sensora. System nie wykrywa potencjalnego uszkodzenia, ponieważ dane odczytywane nieznacznie odbiegają od normy i nie podejmuje próby przesłania informacji do użytkownika. Nie oznacza to jednak, że awarii nie ma.
Jak rozpoznać awarię czujnika temperatury spalin?
O ile na desce rozdzielczej w kokpicie kierowca zostanie poinformowany przez system sterujący o potencjalnym uszkodzeniu, sprawa wydaje się dość oczywista. Jak zatem rozpoznać awarię przy braku zapalonej kontrolki? Jak samodzielnie sprawdzić, czy czujnik nie uległ uszkodzeniu? Pierwsze, co powinno rzucić się w oczy użytkownika, który często eksploatuje swój pojazd, to podwyższona emisja spalin i większe spalanie paliwa podczas pracy silnika. Są to bez wątpienia najłatwiejsze do wykrycia symptomy. Osobom bardziej doświadczonym w mechanice samochodowej do wykrycia usterki wystarcza podłączenie komputera diagnostycznego do gniazda EOBD w pojeździe czy zbadanie ciśnienia doładowania silnika. Zarówno zbyt niskie, jak i za wysokie ciśnienie informuje o ewentualnych usterkach czujnika temperatury spalin.