Budowa gaźnika
Tradycyjne karburatory składają się z kilku podstawowych elementów. Chociaż w nowych samochodach na próżno szukać gaźnika, to warto wiedzieć, z czego składa się takie urządzenie montowane niegdyś w samochodach. Najważniejsze elementy budowy gaźnika to:
- wlot powietrza,
- gardziel,
- komora pływakowa,
- pływak,
- zawór,
- dysza,
- przepustnica.
Działanie gaźnika jest zgodne z prawem Bernoulliego, dlatego w zwężeniu kanału, w którym przepływa powietrze, osiągnięte wówczas ciśnienie jest mniejsze od zewnętrznego, dlatego następuje zasysanie paliwa, które dostarcza dysza.
Powietrze, które jest zasysane przez tłok, przepływa przez zwężenie (gardziel), a spadek ciśnienia w przewężeniu gardzieli sprawia, że paliwo jest zasysane z komory pływakowej. Pływak dzięki zaworowi może utrzymywać stały poziom paliwa, który jest zawsze poniżej poziomu wypływu paliwa z dyszy do gardzieli.
O ilości podawanego paliwa decyduje prędkość powietrza, jaką może osiągnąć, przepływając przez karburator. Prędkość powietrza z kolei jest zależna od otwarcia przepustnicy, które jest sterowane pedałem przyspieszania.
Jak działa gaźnik – dodatkowe elementy
Przedstawione powyżej elementy budowy gaźnika pozwalają na zarysowanie podstawowej i elementarnej konstrukcji tego urządzenia. W praktyce, do prawidłowej pracy karburatora niezbędne są także inne elementy składowe. Aby poprawić działanie gaźnika, a przez to sprawność całego samochodu, niezbędne są także takie elementy:
- urządzenie dozujące wspomagające tworzenie mieszanki,
- urządzenie biegu jałowego,
- urządzenie rozruchowe,
- urządzenie wzbogacające,
- urządzenie kompensacyjne,
- pompka przyśpieszająca,
- zawór hamowania silnikiem,
- inne elementy elektryczne.