Data modyfikacji:

Jak i dlaczego warto sprawdzić przebieg auta?

Fałszowanie przebiegu samochodów to temat rzeka. Niestety, na uczciwość handlarzy w większości przypadków nie można liczyć. Choć wprowadzane są kolejne programy i sposoby utrudniające cofanie liczników, wciąż jest to powszechny proceder. Jak sprawdzić przebieg auta i nie dać się oszukać?
mechanik samochodowy

Dlaczego warto sprawdzić przebieg auta?

Wysoki przebieg samochodu, zwłaszcza wyposażonego w silnik wysokoprężny, wcale nie musi być dużą wadą. Pod warunkiem, że przebieg ten znany jest kupującemu i uwzględniany jest przy wycenie samochodu.

Cofnięcie licznika to oszustwo, którego celem jest zawyżenie wartości samochodu i ukrycie przyszłych kosztów. Kupując taki samochód, narażasz się na nieprzewidziane wydatki, które mogą być bardzo duże.

Symptomy, które mogą świadczyć o dużym przebiegu auta

Nieuczciwi sprzedawcy przykładają dużą uwagę do tego, by zatuszować realny przebieg samochodu. Niektórzy ograniczają się jednak do zmiany jedynie wskazania na liczniku kilometrów. Co może wskazywać na duży przebieg samochodu?
  • Mocno wytarta kierownica
  • Przetarcia na fotelu kierowcy
  • Mocno zużyte (lub świeżo wymienione) nakładki pedałów
  • Zniszczony mieszek i gałka drążka skrzyni biegów
  • Zdarte napisy z pokręteł i przełączników (np. elektrycznych szyb)
  • „Świeża” książka serwisowa, dokumentująca przebieg i historię auta
Warto również zastanowić się, jak duży przebieg powinien mieć dany typ samochodu. O ile niewielki kilometraż małego auta miejskiego lub sportowego nie powinien dziwić, to trudno uwierzyć w sporadyczne używanie dobrze wyposażonego kombi z silnikiem diesla.

Takie samochody użytkowane są zazwyczaj w długich trasach i nie pokonują 10 tys. km rocznie – to nie miałoby sensu ekonomicznego.

Jak sprawdzić przebieg auta?

Gdzie sprawdzić przebieg auta? Jak łatwo się domyślić, wartość na liczniku kilometrów nie jest wiarygodnym źródłem. Kupując używany samochód, znajdziesz informacje na temat przebiegu w:
  • książce serwisowej – jeśli jest oryginalna, znajdziesz w niej terminy przeglądów oraz stan licznika w danym momencie.

    Może się okazać, że ostatnia wizyta w serwisie miała miejsce 5 lat temu, a zarejestrowany przebieg był zaledwie kilka tysięcy mniejszy niż obecnie,

  • komputerze pokładowym – doświadczeni handlarze fałszują również tę wartość, ale jeśli licznik cofany był niechlujnie, możesz znaleźć rozbieżności.

    Aby odczytać tę informację, musisz mieć interfejs diagnostyczny wpinany w gniazdo OBDII i program na smartfona, tablet lub komputer,

  • systemach elektronicznych – w nowych samochodach jest możliwość sprawdzenia przebiegu lub częstotliwości użytkowania poszczególnych podzespołów, np. ABS-u, układu ESP, sterowników poduszek powietrznych, kluczyka, radia itd.

    Moduły te rejestrują także np. liczbę rozruchów silnika, wciśnięć pedału hamulca czy wymiany oleju, co może dać obraz o sposobie użytkowania auta,

  • po numerze VIN – znając numer VIN, możesz zamówić płatny raport na temat samochodu lub sprawdzić jego przebieg w rejestrze Centralnej Ewidencji Pojazdów na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/ ,
  • plakietkach serwisowych przy silniku – jeśli nieuważny handlarz przegapi taką plakietkę, znajdziesz na niej datę przeglądu,
  • śladach wymontowywania zegarów – przekładanie lub mechaniczne cofanie licznika pozostawi na zegarach ślady po wymontowywaniu. Sprawdź stan śrub i poszukaj podejrzanych rys.

Przebieg samochodu – czy zawsze ma kluczowe znaczenie?

Nie ulega wątpliwości, że niski przebieg jest jednym z najważniejszych kryteriów przy zakupie samochodu. Świadczy m.in. o tym, w jaki sposób eksploatowany był samochód i określa przybliżone zużycie elementów.

Każdy z podzespołów ma określony resurs, dlatego znając prawdziwy przebieg samochodu, można przygotować się na naprawy, regeneracje czy wymiany.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że przebieg nie mówi o samochodzie wszystkiego. Równie duży wpływ na stan samochodu ma wiele innych czynników. Samochód z niskim przebiegiem, ale używany na krótkich dystansach, może mieć bardziej zużyty silnik niż auto pokonujące setki kilometrów na autostradzie.

Zawieszenie samochodu użytkowanego na kiepskiej jakości drogach również będzie mocniej wyeksploatowane niż auta o wyższym przebiegu, jeżdżącego po gładkim asfalcie. Do tego dochodzi styl jazdy kierowcy, sposób garażowania, warunki klimatyczne, regularność przeglądów itd.

Warto więc pamiętać, że od samego przebiegu dużo ważniejszy jest stan konkretnego egzemplarza. Nie warto więc wykluczać samochodów, które mają na liczniku 200, 300, a nawet 400 tys. km.

Jeśli są zadbane i były regularnie serwisowane, mogą posłużyć lepiej niż wyeksploatowane sztuki z niższym przebiegiem.

Gdzie sprawdzić przebieg samochodu?

Jeśli nie ufasz swoim umiejętnościom i chcesz mieć jak największą pewność, skorzystaj z usług specjalistycznych warsztatów diagnostycznych. Cena sprawdzenia przebiegu to ok. 100-200 zł, a pozwoli ci uniknąć kosztownej wpadki.

Podmiana wszystkich elementów byłaby dla handlarzy nieopłacalna, dlatego dość łatwo znaleźć ślady ingerencji w przebieg samochodu.

Autor: Szymon Sonik