Cofnięcie licznika to oszustwo, którego celem jest zawyżenie wartości samochodu i ukrycie przyszłych kosztów. Kupując taki samochód, narażasz się na nieprzewidziane wydatki, które mogą być bardzo duże.
Takie samochody użytkowane są zazwyczaj w długich trasach i nie pokonują 10 tys. km rocznie – to nie miałoby sensu ekonomicznego.
Może się okazać, że ostatnia wizyta w serwisie miała miejsce 5 lat temu, a zarejestrowany przebieg był zaledwie kilka tysięcy mniejszy niż obecnie,
Aby odczytać tę informację, musisz mieć interfejs diagnostyczny wpinany w gniazdo OBDII i program na smartfona, tablet lub komputer,
Moduły te rejestrują także np. liczbę rozruchów silnika, wciśnięć pedału hamulca czy wymiany oleju, co może dać obraz o sposobie użytkowania auta,
Każdy z podzespołów ma określony resurs, dlatego znając prawdziwy przebieg samochodu, można przygotować się na naprawy, regeneracje czy wymiany.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że przebieg nie mówi o samochodzie wszystkiego. Równie duży wpływ na stan samochodu ma wiele innych czynników. Samochód z niskim przebiegiem, ale używany na krótkich dystansach, może mieć bardziej zużyty silnik niż auto pokonujące setki kilometrów na autostradzie.
Zawieszenie samochodu użytkowanego na kiepskiej jakości drogach również będzie mocniej wyeksploatowane niż auta o wyższym przebiegu, jeżdżącego po gładkim asfalcie. Do tego dochodzi styl jazdy kierowcy, sposób garażowania, warunki klimatyczne, regularność przeglądów itd.
Jeśli są zadbane i były regularnie serwisowane, mogą posłużyć lepiej niż wyeksploatowane sztuki z niższym przebiegiem.
Podmiana wszystkich elementów byłaby dla handlarzy nieopłacalna, dlatego dość łatwo znaleźć ślady ingerencji w przebieg samochodu.