Olej silnikowy ma kluczowe znaczenia dla działania silnika. Wybór nieodpowiedniego środka smarnego doprowadzi do powstania nagarów, a zbyt długa jazda na zużytym oleju skończy się zatarciem silnika. Podpowiadamy, jaki olej do silnika benzynowego wybrać.
Nowoczesne silniki benzynowe są bardzo wrażliwe na jakość oleju. Ze względu na wymogi ekologiczne dotyczące emisji spalin producenci samochodów przykładają dużą wagę do zmniejszenia oporów własnych silnika, a wielu kierowców szuka jak najlepszych produktów w rankingu olejów silnikowych. Olej silnikowy ma także wpływ na skuteczność spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przypominamy, że zadaniem oleju jest nie tylko smarowanie metalowych elementów, ale także ochrona ich przed korozją i zanieczyszczeniami. Wpływa dodatkowo na utrzymanie właściwej temperatury silnika, dlatego tak ważne jest kontrolowanie jego poziomu i to, ile oleju silnikowego wlejemy.
Jednostki benzynowe nie generują tak wielu zanieczyszczeń jak silniki wysokoprężne, dlatego oleje stworzone do nich nie muszą zawierać tak dużej ilości składników czyszczących i neutralizujących szkodliwe związki. Pamiętaj jednak, że każdy producent aut ma własne zalecenia jakościowe, które olej powinien spełnić. Jaki zatem olej do silnika benzynowego wybrać?
Podstawowym kryterium doboru oleju do silnika benzynowego jest klasa lepkościowa SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych), np. 5W30 czy 5W40, 10W40 lub 0W30. Określa ona tzw. temperaturę zimową i letnią oleju, czyli to, jaką lepkość zachowuje płyn w niskiej oraz roboczej temperaturze. Jaki olej do silnika benzynowego kupić? Normę SAE należy dobrać według instrukcji producenta, a także warunków pogodowych, w jakich będzie poruszał się samochód.
To jednak nie wszystkie parametry, jakim musi sprostać olej silnikowy do jednostek benzynowych. Ważne są także dodatkowe specyfikacje, np.:
Wielu producentów aut osobowych, np. Volkswagen, BMW, Opel, FIAT, Volvo lub Ford, stosują dodatkowe normy własne, które dookreślają także konkretne składniki, jakie powinien zawierać olej. Jest to związane chociażby z obecnością filtra DPF, turbodoładowania lub innych elementów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie silnika. Normy te powinny być wyszczególnione na opakowaniu oleju.
W przypadku silnika zasilanego LPG jakość oleju jest jeszcze istotniejsza. Temperatura spalania gazu jest wyższa niż benzyny, dlatego olej musi brać udział w schładzaniu silnika. W trakcie spalania gazu wytwarzają się cząsteczki wody, dlatego olej silnikowy do LPG musi mieć silne właściwości antykorozyjne. Zalecamy wybór oleju wysokiej klasy ACEA i API lub oleju stworzonego specjalnie z myślą o zasilaniu gazowym.
Zmiana oleju syntetycznego na półsyntetyczny lub mineralny nie jest konieczna. Sprawny silnik z dużym przebiegiem (powyżej 300 tys. km), powinien dobrze współpracować nawet z olejem syntetycznym o niskiej lepkości.
Jeśli jednak pierścienie olejowe oraz uszczelniacze zaworowe są wyeksploatowane, wybór oleju o wyższej lepkości może przynieść doraźną poprawę. Zachęcamy jednak do wymiany zużytych elementów lub próby zregenerowania ich (np. płukanką do silnika).