Data publikacji:

Jaki będzie najlepszy silnik do gazu?

Gaz to w Polsce coraz popularniejszy sposób na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych naszego pojazdu. Warto jednak pamiętać, że zabieg ten nie jest możliwy w przypadku każdego silnika. Jaki silnik do gazu będzie odpowiedni? Sprawdź, na co powinniśmy zwrócić uwagę, planując proces montowania instalacji LPG.

jaki silnik do gazu

Czy opłaca się instalować gaz w naszym samochodzie?

Instalacja gazu w samochodzie to często jeden z najpopularniejszych sposobów na realne zmniejszenie ceny użytkowania naszego pojazdu. Montaż instalacji LPG przez wielu z nas jednoznacznie kojarzy się z oszczędnością, wynikającą z niższej ceny paliwa LPG. Czy jednak w każdym wariancie będzie to dla nas opłacalna inwestycja?

Zwróćmy uwagę na fakt, iż instalacja gazu to wydatek początkowy rzędu 3-4 tysięcy złotych. Dla niektórych może to być więc już cena zaporowa. Jednak z czasem koszt inwestycji zwróci się, o ile nasz styl jazdy, specyfika wykorzystania samochodu oraz, co najważniejsze, budowa silnika będzie odpowiednia.

Jeśli wszystkie te kwestie są przez nas dobrze przeanalizowane, a sama instalacja LPG jest regularnie serwisowana, możemy być pewni tego, że instalacja układu LPG będzie dla nas doskonałym obszarem do oszczędności na użytkowaniu pojazdu. Sprawdźmy zatem, jaki silnik do gazu wybrać.

Przeczytaj także, jakie świece do LPG wybrać

Jaki silnik do gazu? Kupno samochodu z LPG czy instalacja w obecnie użytkowanym pojeździe? 

Już ponad 3 miliony samochodów jest na Polskim rynku wyposażonych w instalację LPG. To oznacza, że zakup pojazdu na gaz nie jest dużym wyzwaniem. Co więcej, dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędności generujemy już od pierwszego dnia użytkowania samochodu.

Jednak mimo wszystko wielu z nas woli zdecydować się na instalację LPG w samochodzie dotychczas używanym. Dlaczego tak jest? Dlaczego pomimo pozornie niższych kosztów, w skład których wchodzi zakup nowego samochodu, my wolimy inwestować w montaż gazu? Jest to spowodowane większą kontrolą nad wyborem oraz serwisowaniem instalacji. Decydując się na montaż gazu, mamy możliwość wyboru konkretnego rodzaju instalacji, sprawujemy pieczę nad regularnym serwisowaniem jej oraz uważamy na prawidłową eksploatację.

Jeśli więc jesteśmy przywiązani do naszego obecnego pojazdu, zamierzamy przebyć z nim jeszcze tysiące kilometrów w ciągu następnych lat, dobrą praktyką będzie instalacja LPG właśnie w nim, aniżeli kupno samochodu, który już wyposażony jest w instalacje LPG.

Jaki będzie najlepszy silnik do gazu? Czy wszystkie silniki nadają się do transformacji na gaz? 

Na przestrzeni wielu lat eksperci opracowywali kilka generacji instalacji gazu w samochodach. Począwszy od pierwszej, przez kilka kolejnych generacji, gaz był możliwy do zastosowania jedynie w silnikach, które dysponowały współpracą pomiędzy zapłonem iskrowym.

Wraz z rozwojem technologii coraz większa liczba silników może zostać przetransformowana na gaz. Najnowsza generacja instalacji LPG nie posiada już osobnych wtryskiwaczy gazu czy reduktorów. To sprawia, że przejście na gaz staje się coraz mniej kłopotliwe, a my możemy wybierać spośród dobrych silników do gazu.

Jaki będzie najlepszy silnik do gazu? Warto mieć świadomość, że wciąż nie żyjemy w świecie, w którym każdy silnik nadaje się do przejścia na gaz. Wiele modeli samochodów dalej wyposażonych jest w zaawansowane i skomplikowane projektowo silniki, które mogą stanowić duży problem przy potencjalnej chęci zmiany instalacji na gazową. Warto mieć to w pamięci – silniki niedostosowane do LPG mogą doświadczyć wielu usterek, które są charakterystyczne dla niepoprawnego dostosowania instalacji do silnika.

Jakie usterki pojawiają się w silnikach nieprzystosowanych do LPG?

Wymiana instalacji na LPG jest w większości przypadków podyktowana dużymi oszczędnościami, jakie kierowca będzie w stanie osiągnąć w ciągu kilku następnych lat eksploatacji takiego pojazdu. Warto jednak mieć świadomość, że nie wszystkie silniki dobrze znoszą LPG, co może skutkować nieprzewidzianymi awariami i usterkami silnika. Które z nich występują najczęściej?

Przede wszystkim pęknięcie głowicy. Ta poważna usterka, której źródłem jest wysoka temperatura spalania, może słono kosztować nas u mechanika. Jeśli po instalacji LPG w naszym pojeździe zauważyliśmy problemy z uruchomieniem silnika bądź jego samoczynny gaśnięcie, winą za to możemy obarczyć właśnie głowicę.

To najpopularniejsza, lecz nie jedyna usterka, której możemy doświadczyć podczas eksploatacji samochodu na gaz. Inne powszechnie opisywane awarie to uszkodzenie świec zapłonowych, katalizatora, awaria wtryskiwaczy, a także sondy lambda. Objawy awarii nie zawsze jednak są wynikiem samej instalacji LPG, a niepoprawnego montażu, w którym podzespoły nie są odpowiednio dobrane lub źle ustawione. To, jaki silnik do gazu wybierzemy, ma więc niebagatelne znaczenie.

Jakie będą najlepsze silniki do gazu?

Istnieją konkretne cechy konstrukcyjne silnika, które wpływają pozytywnie na działanie instalacji gazowej w naszym samochodzie. O jakich cechach dokładnie mowa?

Przede wszystkim konstrukcja głowicy silnika. Ze względu na podwyższoną temperaturę pracy silnika wyposażonego w instalację LPG, głowica po kilkunastu miesiącach eksploatacji może ulec awarii – wypaleniu. To z kolei powoduje konieczność oddania samochodu do mechanika. Dlatego też istotne jest, by głowica była odporna na podwyższone temperatury.

Jako alternatywa można zdecydować się również na dozowanie do silnika płynu, którego celem jest smarowanie powierzchni zaworów. Jest to jednak dodatkowa inwestycja. 

Kolejny obszar, który pozytywnie wpłynie na instalację LPG, jest wtrysk pośredni benzyny. Jeśli wtryskiwacze są zlokalizowane bezpośrednio w głowicy silnika, istnieje duże ryzyko nadmiernego nagrzewania się wtryskiwaczy. Jeśli silnik wyposażony jest we wtrysk pośredni, problem nadmiernego nagrzewania nie występuje.

Ostatnim istotnym elementem jest brak turbosprężarki. Oczywiście silnik posiadający takie turbodoładowanie nie przekreśla całkowicie możliwości montażu LPG – najnowsza generacja instalacji sprosta temu zadaniu. W przypadku braku tego elementu jednak montaż gazu jest znacznie łatwiejszy, a co za tym idzie, z pewnością również tańszy.

Przykłady modeli samochodów, w których LPG to dobry pomysł

Osoby, które nie są zaznajomione z tajnikami motoryzacji, z pewnością mają ogromny problem z identyfikacją, czy ich konkretny samochód jest odpowiednim materiałem na bezproblemowy montaż instalacji LPG. Postaramy się poniżej odpowiedzieć na to pytanie, wymieniając grupy silników, które z powodzeniem zniosą transformację na LPG. Jakie silniki są odpowiednie do gazu?

Opel 1.4

Modele takie jak Opel Corsa czy Opel Astra posiadają niejednokrotnie fabrycznie zainstalowaną instalację gazową. W przypadku marki Opel z gazem najlepiej radzą sobie silniki 1.4 Twinport oraz 1.4 Turbo.

VAG MPI

Samochody niemieckiej grupy VAG to przykład tego, jak proste konstrukcyjnie silniki doskonale radzą sobie z montażem LPG. Mowa tu zarówno o Audi, Volkswagen, jak i o samochodach marki Skoda czy Seat. Szczególnie dobrze w tym obszarze radzą sobie samochody Skoda – Fabia czy Rapid – pomimo małej pojemności doskonale radzą sobie z gazem.

1.4 T-jet oferowane przez Fiat

Silnik 1.4 T-jet to bardzo mocno polecana jednostka, która doskonale zdaje swój egzamin podczas transferu na LPG. Fiat Bravo czy Fiat Punto, a nawet inne marki jak Alfa Romeo to samochody, w których instalacja gazu nie wiąże się z żadnym ryzykiem.

Alternatywa? Fabryczna instalacja LPG

W wielu przypadkach jedyną przeszkodą, przez którą nie decydujemy się na wdrożenie instalacji LPG w swoim samochodzie, jest relatywnie wysoki koszt takiej inwestycji. Włożenie około 3 tysięcy złotych może i jest dobrą inwestycją, jednak jej owoce ujrzymy dopiero po kilku latach jazdy.

Specjalnie dla takich klientów producenci samochodów coraz częściej wychodzą z propozycją zakupu samochodu z fabrycznie wbudowaną instalacją LPG. Takie rozwiązanie jest wyjątkowo atrakcyjne, głównie z tego względu, że podwyższa to cenę auta nieznacznie, a już od pierwszych kilometrów możemy liczyć na znacznie mniejsze koszty eksploatacji naszego samochodu.

Autor: Norbert Rukowski