Smarować należy każdy motocykl wyposażony w łańcuch. Nie dotyczy to jedynie posiadaczy modeli na pas napędowy, który jednak z różnych względów jest rzadziej wybierany. Łańcuch przenosi ogromne obciążenia i powinien być utrzymywany w jak najlepszym stanie. Jego uszkodzenia doprowadzą do degradacji elementów współpracujących i dużych wydatków w późniejszym czasie, a w skrajnych przypadkach mogą być niebezpieczne. Dowiedz się, jaki olej do smarowania łańcucha motocyklowego wybrać, aby być z niego zadowolonym.
Kiedyś łańcuchy z motocykli ściągało się całkowicie, by móc odpowiednio je doczyścić i nasmarować. Pielęgnowało się je za pomocą mokrych smarów o ciężkiej konsystencji, które przeważnie brudziły również wszystko dookoła. Obecnie smarowanie jest o wiele prostsze, w większości przypadków niebrudzące i niewymagające ściągania łańcucha do wysmarowania metalowych elementów współpracujących ze sobą. Wszystko dzięki o-ringom i x-ringom stosowanym w łańcuchach, by zapewnić bezpieczeństwo każdego ogniwa, zmniejszyć tarcie i wydłużyć okres eksploatacji.
Smarowanie go jest istotnym zabiegiem pielęgnacyjnym większości jednośladów. Warto o nie zadbać, ponieważ stosowane regularnie wydłuża czas, przez który można bezpiecznie jeździć bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Smar chroni elementy i podzespoły motocykla, zmniejsza tarcie pomiędzy nimi i sprawia, że odbywa się ona nieco ciszej. Większość smarów chroni metal przed korozją i zawiera dodatkowe środki konserwujące.
Wyróżniamy dwa rodzaje smarów do motocykli:
Dostępne są wygodne smary w sprayu, których nie trzeba nakładać ręcznie na łańcuchy, co byłoby trudniejsze, gdyż dostęp jest często ograniczony przez wspomniane już gumowe uszczelki. Tego rodzaju produkty dobrze wnikają w konstrukcję łańcucha zabezpieczoną ringami i nie wymagają od właściciela pojazdu brudzenia się smarem. Suche są przeważnie tylko z nazwy. W rzeczywistości po spryskaniu łańcucha smarem preparat bazowy szybko odparowuje, pozostawiając na łańcuchu subtelną warstewkę ochronną, która odporna jest na wodę i odpowiednio dba o łańcuch oraz zębatki.
Wybierając smar, warto przeczytać, jakie ma on właściwości. Powinien wyróżniać się jak najlepszymi parametrami smarnymi, czyli przyczepnością, odprowadzaniem ciepła i odpornością na intensywne tarcie. Dobrze, jeśli dodatkowo zabezpiecza łańcuch, a w przypadku smarów tradycyjnych również inne elementy przed korozją.
Kwestia związana z przyciąganiem zanieczyszczeń jest sporna, ponieważ zależy od wybieranego wariantu smaru – suchego lub mokrego. Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety, tak samo jak zwolenników i przeciwników. Spray powinien być wyposażony w precyzyjny aplikator, który ułatwi dokładne dozowanie i nałożenie produktu. Jeśli zawiera kilka substancji konserwujących, np. teflon i wosk naraz, to dobrze, ponieważ może działać wielotorowo.
Smarować można wyłącznie czysty łańcuch, zatem wcześniej istotne jest, aby wiedzieć, jak można go wyczyścić. Niektórzy twierdzą, że łańcucha nie trzeba czyścić, a smar można nakładać bezpośrednio na brudny układ, jednak nie jest to prawda. Poprzednia warstwa smaru to zazwyczaj siedlisko rozmaitych zanieczyszczeń zebranych w czasie jazdy, które poprzez swoją strukturę ścierają łańcuch i zębatki.
Na wyłączonym silniku, po ustawieniu maszyny na nóżce, czyścimy łańcuch za pomocą szmatki i szczoteczki oraz sprayu czyszczącego, obracając koło. Można robić to również w standardowym ustawieniu motocykla, przepychając go co kawałek, aż do wyczyszczenia całego łańcucha. Warto zadbać o to, aby spray czyszczący nie wpływał negatywnie na stan łańcucha. Powinien być on dobrej jakości – odpowiednio czyścić i odtłuszczać elementy metalowe, nie uszkadzając przy tym gumowych uszczelek. W zakresie szczoteczek do wyboru mamy profesjonalne szczoteczki przeznaczone do czyszczenia łańcuchów lub szczoteczki do zębów czy paznokci.
Smarowanie łańcucha, zwłaszcza smarem w sprayu, jest bardzo proste. Pod łańcuch należy podłożyć ściereczkę, którą później można wyrzucić, lub papier. Pryskamy łańcuch z około 10-15 centymetrów w stronę wewnętrzną, tak by zminimalizować ryzyko spryskania również innych elementów motocykla. Po zakończeniu smarowania nie należy od razu wsiadać na maszynę, ponieważ smar musi mieć okazję dobrze osiąść. Można jednak poruszyć kilka razy tylnym kołem dla dobrego rozprowadzenia preparatu po elementach współpracujących.
Łańcuch należy smarować co około 400 kilometrów przebiegu, warto jednak pamiętać, że w przypadku intensywniejszej eksploatacji i częstej jazdy w trudnych warunkach, ta wartość powinna obniżyć się do 300 km. Ten czas jest częściowo zależny również od parametrów wybranego smaru i sposobu użytkowania pojazdu. Żeby sprawdzić, czy smarowanie jest już konieczne, trzeba spojrzeć na rolki od łańcucha. Jeśli są suche, trzeba wyczyścić te okolice i nałożyć preparat ponownie.