Zakup pierwszego motocykla budzi emocje, ale te są kiepskim doradcą. Decyzja podjęta na chłodno pozwoli ci natomiast w pełni cieszyć się pierwszym jednośladem. Jaki motocykl na początek wybrać, by nauka jazdy była bezpieczne i pozbawiona frustracji? Sprawdź nasz artykuł!
Szybki i dynamiczny ścigacz, a może ciężki i masywny cruiser, czyli prawdziwy krążownik szos? Marzenia o idealnym motocyklu to jedno, ale opanowywanie techniki jazdy – drugie. Pierwszy motocykl nie powinien być zbyt mocny i ciężki, bo jazda na nim będzie przypominać nierówną walkę o przetrwanie. Nerwowa manetka gazu w motocyklu sportowym utrudni ci naukę zmiany biegów, a ciężki chopper będzie trudny w manewrowaniu.
Jazda na pierwszym motocyklu powinna być przyjemna, dlatego dobierz odpowiedni rodzaj motocykla. Często polecane są nakedy czy motocykl turystyczny dla początkującego, czemu nie można się dziwić. Mają minimalną ilość owiewek, dzięki czemu nawet po parkingowej wywrotce uszkodzenia nie będą zbyt duże.
Dodatkowo tego rodzaju motocykle są bardzo zwrotne, więc łatwiej je opanować podczas jazdy. Podróżowanie motocyklem wymaga czasami przeciskania się przez korki samochodowe, więc warto jak najszybciej opanować masę jednośladu. Modele ważące 150-190 kg będą na początek w sam raz.
Oprócz wagi motocykla ważna jest też pozycja na siodle. Siedzisko powinno być ulokowane dość nisko, by bez trudu podeprzeć się obiema nogami. Niski środek ciężkości poprawi też sterowność maszyny przy niskich prędkościach. Pierwszy motocykl powinien zapewnić komfortową, wyprostowaną pozycję, która ułatwia obserwację drogi i daje poczucie lepszego panowania nad otoczeniem.
Jeśli nie zależy ci na dużej mocy i sportowych wrażeniach, a szukasz jedynie niezawodnego środka transportu, dobrym wyborem na początek może być duży skuter. Te o pojemności 125, 250 lub 400 cm3 mają na tyle dużą moc, że umożliwiają komfortowe uczestniczenie w ruchu. W odróżnieniu - skutery 50 cm3 mają maksymalną prędkość ograniczoną do 45 km/h.
Komfortowy skuter ma pewne przewagi nad motocyklem dla początkujących. Przede wszystkim nie wymaga obsługi sprzęgła i biegów, więc w całości skupisz się na obserwowaniu drogi i innych pojazdów. Nauka jazdy na skuterze jest przez to znacznie prostsza, a włączanie się do ruchu nie wiąże się z ryzykiem zgaśnięcia silnika. Plusem skutera jest też duża przestrzeń bagażowa, komfortowa kanapa oraz rozbudowany system owiewek, który umożliwi jazdę nawet w garniturze.
Jeśli jednak zależy ci na klasycznym motocyklu z biegami, polecamy motocykl 125. To nie żart! Niewielki silnik o pojemności 125 cm3 nie zapewni sportowych wrażeń, ale jest wprost idealny do nauki jazdy. Wybacza wiele błędów, ale nie pozwala przedwcześnie poczuć się zbyt pewnie. Markowe motocykle 125 rozpędzają się do prędkości ok. 120 km/h, więc nie musisz się martwić, nie będziesz zawalidrogą.
Najważniejszą zaletą motocykla o takiej pojemności jest to, że możesz go przetestować zanim zdobędziesz prawo jazdy kat. A2 lub A. Motocyklem 125 można poruszać się, posiadając jedynie prawo jazdy kat. B! Jego moc nie może być jednak wyższa niż 15 KM (11 kW), a stosunek mocy do masy nie może przekraczać 0,1 kW/kg. W praktyce większość modeli spełnia te warunki.
Dzięki motocyklowi 125 nie tylko nauczysz się jeździć, ale i sprawdzisz, czy jest to zajawka dla ciebie. Jakie wybrać motocykle 125? Ranking polecanych maszyn pomoże ci zorientować się w ofercie.
„Motocykl dla początkującego do 5 tys. zł” – takie frazy bez trudu znajdziesz w internecie, przeglądając artykuły poradnikowe. Jest w tym jednak pewna pułapka, o której musisz pamiętać. Choć w tej cenie znajdziesz wiele ciekawych propozycji, większość motocykli nie spełni oczekiwań. To często bardzo stare, wyeksploatowane konstrukcje, których po prostu nie opłaca się naprawiać – stąd niska cena.
Zaskakująco tanie motocykle zasilane są często przestarzałymi gaźnikami, których poprawna regulacja jest trudna, zwłaszcza dla początkującego. Jazda gasnącymi lub pracującymi nierówno motocyklami będzie więc dodatkową uciążliwością. Stare motocykle nie mają też nowoczesnych systemów wspomagających motocyklistę, np. ABS-u oraz kombinowanego układu hamulcowego CBS.
Czy to oznacza, że jedynym rozwiązaniem jest zakup nowego motocykla? Absolutnie nie! Rynek motocykli używanych jest bardzo bogaty i z pewnością znajdziesz coś dla siebie. Czasem jednak lepiej jest wybrać nieco słabszy i mniejszy motocykl, ale nowszy i utrzymany w lepszym stanie. Pamiętaj też o tym, by na oględziny zabrać mechanika lub bardziej doświadczonego kolegę – trzeźwa i nieemocjonalna opinia z pewnością się przyda.
Moc motocykla uzależniona jest od tego, jaki rodzaj motocyklowego prawa jazdy posiadasz. Jeśli masz mniej niż 24 lata i jest to twoje pierwsze prawo jazdy, możesz wyrobić jedynie kat. A2. Umożliwia ona prowadzenie motocykli o mocy maksymalnej 35 kW, czyli ok. 46,7 KM. Maksymalny stosunek mocy do masy to natomiast 0,2 kW/kg. Co ciekawe, w tej kategorii mieści się kilka sportowych modeli, np. Kawasaki Ninja 400, Honda CBR 500 R oraz Yamaha YZF-R3.
Aby ubiegać się o prawo jazdy kat. A2, musisz mieć minimum 18 lat. Po dwóch latach posiadania go możesz wyrobić prawo jazdy kat. A.
Po ukończeniu 24. roku życia otwierają się nowe możliwości. Możesz wówczas zdecydować się od razu na kategorią A, która nie ma żadnych ograniczeń co do mocy, pojemności silnika czy masy motocykla. Pokusa jest duża, ponieważ na wyciągnięcie ręki dostajesz sportowe „litry”, czyli ścigacze z silnikiem o pojemności 1000 cm3, a także inne emocjonujące motocykle.
Tutaj jednak również zachęcamy do wstrzemięźliwości i rozpoczęcia od motocykla o pojemności 250-500 cm3 i mocy do ok. 70 KM. Wbrew pozorom zbyt duża moc będzie na początku jedynie przeszkodą i utrudni ci opanowanie prawidłowych nawyków. Nie chcesz przecież obawiać się obsługi manetki gazu lub klamki sprzęgła, a sportowe motocykle nie wybaczają błędów.
Polecane modele motocykli dla początkujących