Zapas większej ilości paliwa wbrew pozorom w wielu sytuacjach ma sens. W jaki sposób bezpiecznie przechowywać benzynę lub olej napędowy? Jak długo można składować paliwo? Podpowiadamy, jaki kanister na paliwo wybrać.
Niewielki kanister na paliwo przydaje się w wielu sytuacjach. Jest nieoceniony w przypadku niespodziewanego braku paliwa oraz przy dowożeniu benzyny do spalinowych narzędzi ogrodowych, np. kosiarek, traktorków czy pilarek. To jednak nie wszystkie sytuacje, w których mogą się przydać kanistry.
Podczas epidemii wirusa SARS-CoV-2, gdy rządy państw zalecają ograniczanie wyjść z domu, zatankowanie dodatkowego paliwa do kanistra może mieć duże znacznie. Dzięki temu ograniczysz wizyty na stacji benzynowej i w razie prac ogrodowych nie będziesz zmuszony do niepotrzebnych wyjazdów.
Zapas paliwa przyda się np. podczas przekraczania granic, gdy istnieje ryzyko utknięcia w długim korku na wiele godzin. W takiej sytuacji najlepiej mieć pełen bak paliwa, ale niewielki kanister 5 l również się przyda – choćby po to, by pomóc innemu kierowcy tarasującemu ruch.
Większość kanistrów dostępnych na stacjach benzynowych lub w supermarketach to kanistry plastikowe. Są niedrogie i dobrze nadają się do transportowania niewielkich ilości paliwa do domowych kosiarek czy pilarek spalinowych. Istotną zaletą jest też to, że są przezroczyste (lub mają podziałkę), a więc można łatwo kontrolować ilość paliwa we wnętrzu. Niestety są przy tym stosunkowo nietrwałe i mogą uleć rozszczelnieniu.
Do przechowywania większej ilości benzyny lub oleju napędowego warto więc użyć kanistrów metalowych o większej pojemności, np. kanistrów 10 l czy nawet 20 l. Metalowe kanistry na paliwo są bardzo wytrzymałe, odporne na uderzenia i wyposażone w odpowietrznik, więc przechowywanie w nich paliwa jest najbezpieczniejsze.
Należy jednak zwrócić uwagę na to, czy metalowy kanister na benzynę zabezpieczony jest specjalną farbą antykorozyjną. Drobiny rdzy w paliwie mogłyby doprowadzić do zapchania filtra paliwa lub uszkodzenia wtrysków.
Jakiej pojemności kanister na paliwo wybrać? Najwygodniejsze w użyciu są kanistry 5 i 10 l. Zazwyczaj są to kanistry plastikowe, których cena waha się od ok. 20 do 50 zł. Jeśli jednak planujesz przechowywać duże ilości paliwa, wybierz kanister 20- lub 30-litrowy. Choć dostępne są również kanistry o pojemności 40, a nawet 50 l, ich podniesienie i obsługa może sprawić sporo problemu, zwłaszcza jeśli będą zatankowane do pełna.
Równie duże znaczenie ma budowa kanistra. Dobrej jakości kanistry metalowe, np. wzorowane na kanistrach Bundeswehry, wyposażone są w poręczne uchwyty umożliwiające tankowanie paliwa w różnych pozycjach. Wygodę zapewnią także dołączane do kanistra lejki, które umożliwią zatankowanie paliwa bezpośrednio do baku. O brak rozchlapywania paliwa dba odpowietrznik.
Wraz z nadejściem pandemii koronawirusa ceny paliw spadły nawet poniżej 4 zł. To rekordowy wynik, niespotykany od kilkunastu lat, dlatego wielu kierowców decyduje się na zrobienie większych zapasów paliwa. Czy słusznie? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę to, jak długo można przechowywać paliwo oraz w jakich warunkach.
Poprawnie przechowywane paliwo może być magazynowane nawet kilka lat. Największą trwałością cechuje się olej napędowy do silników wysokoprężnych (do 8 lat), natomiast benzyna nieco mniejszą – do 2 lat.
W dłuższej perspektywie z paliw może wytrącać się woda, parafina oraz inne substancje mogące zaszkodzić silnikowi. Okres trwałości paliw można wydłużyć za pomocą stabilizatorów dodawanych do paliwa.
Kanistry z paliwem powinny być składowane w suchym i chłodnym miejscu, z dala słońca i źródeł ciepła. Zapasy najlepiej zrobić zimą, gdy rafinerie dodają do paliw dodatki uszlachetniające, ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach.
Przed użyciem długo składowanego paliwa warto upewnić się, że nie znajduje się w nim rdza ani inne zanieczyszczenia. Dobrym pomysłem jest przelanie go przez lejek z sitkiem. Jeśli zamierzasz składować paliwa różnego rodzaju, koniecznie oznacz kanistry w wyraźny sposób.
Przeczytaj także:
Autor: Szymon Sonik