Jeśli kółka w twoich rolkach nie kręcą się już tak dobrze, jak na początku, najwyższa pora na wymianę łożysk. Ale jakie łożyska do rolek wybrać? Czym różnią się łożyska ABEC 5 od 7? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z doborem łożysk.
Podpowiadaliśmy już, jakie kółka do rolek wybrać. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się łożyskom. Nawet niezbyt dobrej jakości łożyska sprawują się całkiem dobrze tuż po zakupie rolek. Można to sprawdzić, mocno zakręcając kółkiem. Powinno ono toczyć się bez większych oporów, z minimalnym hałasem.
Różnica w jakości łożysk wyjdzie na jaw dopiero po kilku jazdach. Dobre łożyska do rolek w dalszym ciągu będą kręcić się swobodnie, natomiast w tych gorszych poczujesz wyraźny opór.
Zużycie łożysk w kołach rolek rozpoznasz po dużym oporze w trakcie jazdy oraz zmienionym dźwięku. Zatarte łożyska szumią dość głośno i nieprzyjemnie. Jak niszczą się łożyska? Dostaje się do nich wilgoć, piach oraz błoto z chodnika.
Łożyska rolkowe nie są szczelne i nie chroni ich żadna gruba powłoka, więc dość szybko może pojawić się na nich korozja. Z tego względu warto je regularnie konserwować. Jak to zrobić? O tym przeczytasz poniżej.
Jednym z popularniejszych rodzajów łożysk do rolek jest grupa ABEC. W sprzedaży dostępne są najczęściej łożyska ABEC 5, 7 i 9, choć można spotkać także te z numerem 3 i 1. Im wyższy numer, tym szybsze łożyska, przeznaczone do bardziej sportowej jazdy. Przyjmuje się więc, że łożyska z oznaczeniem 3 i 5 świetnie nadają się dla początkujących, ABEC 7 to dobry wybór do regularnej jazdy, a łożyska ABEC 9 wybierane są przez doświadczonych rolkarzy, stawiających głównie na prędkość.
Poszczególne modele łożysk różnią się mimośrodem, czyli tolerancją w spasowaniu. Im wyższy model, tym precyzyjniejsze łożysko, wykonane z lepszych materiałów, rozpędzające się do wyższych prędkości. Niestety, wraz ze wzrostem precyzji maleje wytrzymałość wyposażenia. Łożyska ABEC 7 i 9 trzeba wymieniać nieco częściej niż ich niższe wersje.
Innym systemem montowanym w rolkach firmy Rollerblade są łożyska SG. Zamiast smaru czy oleju stosuje się w nich żel silikonowy charakteryzujący się mniejszym oporem.
Numeracja rozmiarów łożysk SG jest taka sama jak w przypadku łożysk ABEC, a więc można zastosować te same kryteria podczas doboru. Im wyższy numer, tym bardziej zaawansowane łożysko, przeznaczone dla bardziej doświadczonych użytkowników. Co ciekawe, wspólną cechą jest też średnica łożysk do rolek, dzięki czemu można stosować modele ABEC i SG zamiennie.
Niektóre firmy produkują łożyska do rolek o własnych oznaczeniach, różniące się od wiodących łożysk ABEC jedynie drobnymi szczegółami. System ILQ firmy Twincam wyróżnia się sześcioma, a nie siedmioma kulkami w łożysku. Taka zmiana ma na celu zmniejszenie oporu oraz zwiększenie wytrzymałości konstrukcji.
Wybierając ILQ lub SG, musisz także liczyć się z tym, że nie są one rozbieralne. Po zużyciu nie da się ich oczyścić i nasmarować ponownie – pozostaje wymiana na nowe.
Zaletą łożysk do rolek ABEC jest możliwość ich rozłożenia i zakonserwowania. Aby to zrobić, wyjmij łożyska z kółek, a następnie delikatnie zdejmij z nich obudowę. W zależności od konstrukcji musisz ją podważyć szpilką, wyjąć gumkę uszczelniającą lub zdjąć obejmę w kształcie litery C.
Elementy łożyska wyczyść w odtłuszczaczu lub detergencie. Wysusz wszystkie elementy, a następnie złóż je ponownie. Zastosuj świeży smar lub olej. Zaletą oleju jest mniejszy opór, więc możesz w ten sposób przyspieszyć swoje łożyska. Nie przesadź jednak z jego ilością – wystarczy kilka kropel.
Po nałożeniu świeżego smaru łożyska mogą pracować niezbyt płynnie, ale nie musisz się tym przejmować. Już po kilkunastu obrotach kółka powinny się ułożyć i pracować poprawnie.