Data modyfikacji:

Łożysko koła. Objawy awarii i konieczność wymiany

Wśród usterek samochodowych awaria łożyska koła jest jednym z najgroźniejszych. Bagatelizowanie tej usterki może doprowadzić do całkowitego zatarcia i zablokowania koła. Jazda z uszkodzonym łożyskiem jest niebezpieczna i to nie tylko przy dużych prędkościach. Jak rozpoznać awarię łożyska i jak sprawdzić łożysko w kole?

łozysko

Uszkodzone łożysko koła – objawy usterki

Pierwszym objawem nieprawidłowej pracy łożyska koła jest zazwyczaj charakterystyczny dźwięk, przypominający wycie lub chrobotanie. Podobne objawy mogą dać oczywiście i inne usterki, np. zużyty bieżnik opon (wyząbkowany) czy klocki hamulcowe trące o tarczę. W większości przypadków odróżnienie tych objawów jest jednak dość proste. Oprócz niepokojących dźwięków najczęściej towarzyszą usterce łożyska inne symptomy, wpływające na zachowanie samochodu. Jeśli wykryjesz kilka z nich jednocześnie, masz większą pewność, że źródłem problemu jest właśnie łożysko.

Zepsute łożysko koła może początkowo dawać dość subtelne sygnały. Często pojawiają się jedynie podczas pokonywania zakrętów lub hamowania. Z biegiem czasu zatarte łożysko coraz mocniej daje się we znaki, więc nie warto czekać z naprawą na ostatnią chwilę. Na co warto zwrócić uwagę, podejrzewając awarię łożyska koła?

Przeczytaj także: Łożysko oporowe. Objawy awarii i naprawa

Objawy uszkodzonego łożyska:

  • głośne wycie z okolicy koła,
  • ściąganie na jedną ze stron,
  • drgania kierownicy,
  • wyczuwalny luz na kole,
  • szarpnięcia kierownicą podczas skręcania.

Przyczyny awarii łożysk kół

Awarie łożysk kół nie zdarzają się często. W większości przypadków powstają nagle, po najechaniu na krawężnik, wyrwę w asfalcie lub uderzeniu kołem o przeszkodę. Najgroźniejsze dla łożyska są uderzenia boczne, dlatego należy uważać podczas wjeżdżania na krawężnik czy pokonywania torów. Uszkodzenie może się też pojawić po długotrwałej jeździe z nieprawidłowo ustawioną geometrią kół. Niepożądane naprężenia przyspieszają eksploatację łożysk. Taki sam efekt przyniesie dynamiczna, agresywna jazda, zwłaszcza w terenach górskich, pełnych serpentyn i podjazdów.

Zobacz także, jakie są charakterystyczne objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów

Jak sprawdzić łożysko w kole?

Aby sprawdzić, które łożysko huczy, najlepiej zaopatrzyć się w podnośnik samochodowy oraz dwie kobyłki. Dzięki podniesieniu obu kół jednej osi można łatwo porównać, czy szum podczas obracania kół jest taki sam. Sam proces diagnozowania zużytego łożyska rozpocznij więc od podniesienia przodu lub tyłu samochodu i ustawienia go na kobyłkach. Jeśli masz samochód przednionapędowy i zaczynasz od sprawdzenia przednich kół, wrzuć bieg jałowy. Zakręć rękami kołem i posłuchaj odgłosu. Zatarte łożysko odezwie się charakterystycznym dźwiękiem szurania. Sprawdź przy okazji, czy klocki hamulcowe nie trą o tarcze.

Jeszcze lepszym sposobem jest uruchomienie silnika i wrzucenie trzeciego biegu. Koła będą wówczas swobodnie obracać się w powietrzu, dzięki czemu wychwycenie niepokojących dźwięków jest jeszcze łatwiejsze. Jeśli kręci się tylko jedno koło, być może drugie jest właśnie zatarte. Cały napęd jest bowiem przekazywany na koło z najmniejszym oporem. Aby sprawdzić drugie, nieruchome koło, zatrzymaj to kręcące się.

Diagnostyka kół tylnej osi wygląda podobnie. W autach przednionapędowych nie da się ich napędzić silnikiem, więc pozostaje ręczna próba rozkręcenia. Sprawdź nie tylko dźwięki, ale też opory, długość swobodnego obrotu, a także luz na łożysku koła. W skrajnie wyeksploatowanym łożysku koło może ustawić się pod kątem.

Naprawa łożyska koła – co musisz wiedzieć?

W nowoczesnych samochodach stosuje się zazwyczaj łożysko koła zespolone z piastą oraz czujnikiem ABS-u, więc wymiana samego łożyska nie zawsze jest możliwa. Co więcej, w niektórych modelach łożysko połączone jest nawet z tarczą hamulcową. Należy wówczas wymienić cały element, najlepiej na obu kołach jednej osi. Jeśli łożysko zużyło się naturalnie, a nie na skutek uderzenia, najpewniej taki sam los spotka pozostałe koła. Co ciekawe, najczęściej psują się łożyska prawych kół. To efekt gorszej jakości asfaltu od strony pobocza, a także kratek kanalizacyjnych znajdujących się na skraju jezdni.

Autor: Szymon Sonik