Twoje sprzęgło zaczęło pracować nieprawidłowo i obawiasz się, że usterka może być poważna? Podczas wciskania pedału sprzęgła pojawia się niepokojący odgłos? A może masz problemy z wrzuceniem biegu? Sprawdź stan łożyska oporowego. Wyjaśniamy, jakie są objawy awarii łożyska wyciskowego.
Łożysko oporowe jest elementem sprzęgła samochodowego. Odpowiada za wyciskanie sprężyny talerzowej i rozłączanie napędu. W momencie wysprzęglenia pokonuje opór sprężyny centralnej i odłącza docisk od tarczy sprzęgła. W starszych konstrukcjach za rozłączenie napędu odpowiadała stalowa linka.
Współcześnie stosuje się siłownik hydrauliczny zainstalowany centralnie na osi sprzęgła, co zapewnia najskuteczniejsze przeniesienie siły z pedału sprzęgła na sprężynę talerzową. Łożysko oporowe może być zintegrowane z wysprzęglikiem centralnym lub siłownikiem hydraulicznym zamontowanym poza obudową skrzyni.
Sprawdź typowe objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów
W momencie wysprzęglenia łożysko oporowe podlega bardzo dużym przeciążeniom, dlatego z czasem może się zużyć. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów wykorzystywanych w ruchu miejskim, w którym często zmienia się biegi, rusza z miejsca. Wpływ na zużycie łożyska oporowego ma także niepoprawne użycie pedału sprzęgła. Długotrwałe trzymanie stopy na sprzęgle, np. w oczekiwaniu na zielone światło, to popularny błąd wśród kierowców. W takim przypadku lepiej wrzucić bieg jałowy i nie obciążać łożyska oporowego.
Zobacz, na czym polega regeneracja sprzęgła