Jazda w cyklu miejskim mocno odbija się na kondycji sprzęgła. Mimo że fabrycznie montowane elementy powinny wytrzymać ok. 150-200 tys. km, w wielu przypadkach ich żywot kończy się znacznie szybciej. Wymiana sprzęgła to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych, dlatego niektórzy poszukują tańszej alternatywy. Jest nią profesjonalna regeneracja sprzęgła. Na czym polega i czy warto się na nią zdecydować?
Pierwsze objawy zużytego sprzęgła wyczujesz podczas ruszania, dynamicznego przyspieszania lub zmiany biegów. Charakterystyczny uślizg sprzęgła spowodowany jest nadmiernym zużyciem lub uszkodzeniem okładzin ciernych.
Jak go rozpoznać? Wystarczy, że dodasz gazu na wysokim biegu (np. 4 lub 5), przy prędkości ok. 40-50 km/h. Obroty silnika powinny wzrastać jednostajnie, wraz z rozpędzaniem się samochodu. Jeżeli samochód nie przyspiesza, a wskazówka obrotomierza gwałtownie wędruje w górę, sprzęgło nie spełnia swojego zadania.
To oczywiście nie jedyne usterki związane ze sprzęgłem. Zużyte sprzęgło może także prowadzić do szarpania samochodu w trakcie ruszania, problemów z wrzucaniem biegów lub wyraźnym oporem. Często odczuwalne są także drgania na lewarku zmiany biegów oraz pedale sprzęgła. Uszkodzenie łożyska objawi się natomiast szumem lub terkotaniem słyszalnym po wysprzęgleniu, czyli odłączeniu skrzyni biegów od koła zamachowego silnika.
Takie objawy mogą wskazywać na konieczność wymiany sprzęgła lub jej tańszej alternatywy, czyli regeneracji.
Kompletna regeneracja sprzęgła polega na rozłożeniu wszystkich elementów na najdrobniejsze części oraz ocenie ich zużycia. Najmocniej zużytą częścią jest oczywiście okładzina cierna stykająca się z kołem zamachowym, ale wymiany mogą wymagać również inne elementy.
Często wymienia się również tłumiki drgań tarczy sprzęgła, sprężynę dociskową czy pierścień dociskowy. Wymienić należy również każdorazowo łożysko sprzęgła, nie podlega ono bowiem regeneracji. Pozostałe elementy sprzęgła są dokładnie czyszczone, by zregenerowany komplet pracował bez żadnych oporów.
Nie każde sprzęgło da się zregenerować. Poważniejsze uszkodzenia, np. mechanizmu regulacji, pęknięcie piasty lub nadmierne wyeksploatowanie części, dyskwalifikują naprawę, a przynajmniej czynią ją nieopłacalną. Z tego względu niezwykle ważna jest prawidłowa ocena wszystkich elementów oraz znajomość trwałości sprzęgła w danym modelu auta.
Zasadność regeneracji sprzęgła uzależniona jest również od tego, ile kosztuje nowy element. Nowe, oryginalne sprzęgło może kosztować nawet ponad 2 tys. zł, więc w takim przypadku regeneracja pozwoli oszczędzić sporą ilość gotówki. Jeśli jednak nowe sprzęgło kosztuje kilkaset złotych, lepiej zdecydować się na nową część.
W jakich przypadkach najczęściej regeneruje się sprzęgło? Jedną z takich sytuacji jest przypadkowe spalenie tarczy stosunkowo nowego sprzęgła. Może do tego dojść podczas np. ciągłego trzymania stopy na sprzęgle, po zbyt gwałtownym przyspieszeniu lub w samochodach z bardzo dużym momentem obrotowym. Wówczas można domniemywać, że pozostałe części sprzęgła są w dobrym stanie i wymiany wymaga jedynie okładzina cierna.
Na regenerację sprzęgła decydują się także kierowcy, którzy najczęściej podróżują na długich dystansach. Sprzęgło nie jest wtedy nadmiernie obciążane, więc nawet niewielka regeneracja może wystarczyć do swobodnego przemieszczania się. I to pomimo tego, że nie przywróci pełnych właściwości sprzęgła oraz nie zapewni równie dużej trwałości, co nowy element.
Dużym problemem w ocenie korzyści z odnowienia sprzęgła jest nieprecyzyjna definicja regeneracji. Dla jednych będzie to kompleksowa kontrola wszystkich elementów, a dla niektórych jedynie nabicie nowej tarczy sprzęgła. Warto jednak pamiętać, że samo przynitowanie nowej okładziny ciernej wyeliminuje problem na krótko. Z czasem mogą pojawić się inne problemy, np. z łożyskiem sprzęgła, tarczą dociskową, wysprzęglikiem czy tłumikami drgań.
Demontaż sprzęgła to zajęcie czasochłonne, wymagające odkręcenia wielu części (np. półosi i skrzyni biegów), a przez to i kosztowne. Lepiej od razu zająć się wszystkimi mankamentami, niż ponownie płacić za tę samą usługę. Dodatkowo serwisy specjalizujące się w regeneracji sprzęgieł dobiorą części zamienne dobrej jakości, nieodbiegające trwałością od oryginalnych podzespołów.
Sprzęgło zregenerowane przy użyciu sprawdzonych elementów może mieć większą trwałość niż nowe, ale nieoryginalne sprzęgło. Niedrogie zamienniki niejednokrotnie psują się już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.
Niewątpliwą zaletą regeneracji sprzęgła jest znacznie niższy koszt. Przywrócenie sprzęgłu sprawności pochłonie ok. 30-40 proc. kosztów wymiany kompletnego sprzęgła. Najdroższa jest zazwyczaj sama usługa, która wymaga poświęcenia kilku roboczogodzin.
Warto jednak podkreślić, że mowa wyłącznie o sprzęgłach w dobrym stanie, które potrzebują jedynie drobnych napraw. Im więcej uszkodzonych części, tym wyższy okaże się ostateczny rachunek. Z tego względu, oddając sprzęgło do regeneracji, warto na wszelki wypadek sprawdzić ceny nowego, oryginalnego sprzęgła lub dobrej jakości, sprawdzonego zamiennika.
Bez względu na to, czy zdecydujesz się na wymianę, czy na regenerację, liczy się czas. Jeśli zaobserwujesz objawy ślizgającego się lub szarpiącego sprzęgła, możliwie szybko udaj się do warsztatu. Zwlekanie z naprawą może odbić się na kondycji innych elementów.
Jeśli okładziny cierne są nadmiernie zużyte, elementy tarczy sprzęgła w krótkim czasie uszkodzą także koło zamachowe. Te montowane w samochodach z silnikiem wysokoprężnym, czyli dwumasowe koła zamachowe, najczęściej są bardzo drogie. Nie trzeba też dodawać, że sprawne sprzęgło jest podstawą panowania nad samochodem i mocno wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Przeczytaj także: Koło dwumasowe. Objawy zużycia
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.