Data publikacji:

Na czym polega mycie detailingowe? Detailing samochodowy bez tajemnic

Masz wrażenie, że twój samochód stracił swój blask i nie wygląda tak dobrze, jak przed laty? Być może problemem jest niewłaściwe mycie auta. Przedstawiamy sposób na mycie detailingowe samochodu, które nie tylko nie zaszkodzi lakierowi, ale i poprawi jego wygląd. Satysfakcja gwarantowana.

mycie detailingowe

Co to jest detailing samochodowy?

Detailing samochodowy wykracza daleko poza samo mycie auta. To kompleksowa usługa poprawy wyglądu samochodu, a także zabezpieczenia go przed uszkodzeniem. Podstawowe usługi to m.in. korekta lakieru (polerowanie), usuwanie ciężkich zabrudzeń, czyszczenie tapicerki czy nakładanie powłok ochronnych.

Samo mycie detailingowe skupia się nie tylko na idealnym doczyszczeniu samochodu. Oprócz usunięcia nawet najbardziej uciążliwych plam oraz wżerów liczy się także delikatność procesu. Nie wystarczy użyć mocnej chemii samochodowej, jak w przypadku mycia naczep czy pojazdów rolniczych. Mycie detailingowe ma za zadanie zminimalizować ryzyko zarysowania lakieru, które np. na myjni szczotkowej jest bardzo duże.

Mycie detailingowe – akcesoria

Wydatki na początku przygody z auto detailingiem mogą być stosunkowo duże. Akcesoria i kosmetyki samochodowe nie należą do najtańszych, ale wystarczą na długo. Jednostkowe mycie auta nie musi być więc drogie, zwłaszcza biorąc pod uwagę efekt końcowy. Jakie rzeczy przydadzą się na początek?

  • myjka ciśnieniowa,
  • dwa wiadra,
  • rękawica mikrofibrowa,
  • tęcznik mikrofibrowy,
  • ściereczki mikrofibrowe,
  • szampon samochodowy,
  • piana aktywna,
  • płyn do mycia szyb,
  • płyn do felg (np. typu krwawa felga),
  • APC,
  • pędzel detailingowy (lub miękki malarski z plastikową skuwką),
  • quick detailer, wosk lub sealant.

Auto detailing krok po kroku

  • mycie kół,
  • mycie wstępne,
  • mycie właściwe,
  • osuszanie,
  • zabezpieczenie.

Zacznij od kół

Kompleksową pielęgnację auta warto zacząć od mycia kół. Mycie detailingowe nie pomija żadnego z elementów, więc musisz osobno zająć się felgami, oponami oraz nadkolami. Nałóż na felgi dedykowany preparat, a następnie delikatnie wyczyść pędzlem wszelkie zakamarki. Płyn typu krwawa felga pomoże usunąć nie tylko zanieczyszczenia drogowe, ale i metaliczny pył z klocków hamulcowych.

Do opon oraz nadkoli użyj szczotki oraz APC lub oprysku z piany aktywnej. Są także dedykowane środki do czyszczenia opon o dużej skuteczności, ale nie potrzebujesz ich na początku auto detailingowej zajawki.

Mycie wstępne – jeden z najważniejszych elementów mycia detailingowego

Najważniejszym etapem mycia samochodu jest usunięcie błota oraz drogowego brudu. Jeśli dostałoby się pod gąbkę lub rękawice, na pewno porysowałoby lakier. Aby usunąć grubsze zanieczyszczenia, użyj piany aktywnej lub preparatu typu TFR w oprysku. Są to zasadowe lub neutralne środki, których zadaniem jest rozpuszczenie brudu.

Po odczekaniu kilku minut wystarczy spłukać pianę myjką ciśnieniową. Na karoserii samochodu pozostanie jedynie delikatny nalot, który bezpiecznie usuniesz podczas mycia właściwego.

Mycie na dwa wiadra

Samo opłukanie samochodu myjką ciśnieniową nie wystarczy. Na karoserii pozostaną bowiem brunatne zacieki, które kłócą się z filozofią auto detailingu. Pora na mycie właściwe, czyli mycie na dwa wiadra. Ten sposób jest najbezpieczniejszy dla lakieru i używa się go w profesjonalnych studiach detailingowych.

Do jednego wiadra nalej wody z szamponem samochodowym (wg proporcji zalecanych przez producenta), a do drugiego czystą wodę. To drugie wiadro posłuży do wypłukiwania zanieczyszczeń z rękawicy. Najlepiej, jeśli wyposażysz je w separator brudu, czyli kratkę przytrzymującą drobiny na dni wiadra. Po wymyciu panelu lub niewielkiego fragmentu karoserii zanurz rękawicę w czystej wodzie, a dopiero po tym nabierz wody z szamponem.

Osuszanie i zabezpieczanie lakieru

Ostatni etap detailingowego mycia samochodu to osuszenie i zabezpieczenie lakieru. Dzięki temu nie pozostaną na nim białe ślady po wodzie, czyli tzw. waterspoty. Do zebrania wody z lakieru użyj delikatnego ręcznika typu fluffy. Aby ułatwić sobie zadanie, spryskaj wcześniej karoserię woskiem na mokro. Wosk rozbije taflę wody i ułatwi zebranie kropel.

Do zabezpieczenia lakieru warto użyć dobrego wosku do samochodu lub powłoki ceramicznej. To jednak dość żmudne zadanie, wymagające przygotowania podłoża (dekontaminacji lakieru), dlatego na początek wystarczy wosk w płynie, sealant lub quick detailer.

Nałóż niewielką ilość preparatu na mikrofibrę, rozprowadź krzyżowo na elemencie i wypoleruj do osiągnięcia błysku. Środki te podbiją kolor, nadadzą szklistość i zapewnią hydrofobowy efekt. Te właściwości ułatwią przy okazji kolejne mycie samochodu.

Autor: Szymon Sonik