Data publikacji:

Co oznacza niebieski dym z wydechu?

Dym z rury wydechowej pojazdu to naturalna sprawa. Dzieje się tak, ponieważ efektem spalania wewnątrz silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, jest mieszanka gazów, która ulatnia się z układu spalania właśnie przez układ wydechowy do atmosfery. W sprawnie działającym pojeździe spaliny powinny być bezbarwne. W okresie zimowym akceptowalny jest nieco bardziej biały dym ulatniający się po rozruchu samochodu na zimnym silniku. Jest to nic innego jak para wodna, która staje się bardziej widoczna w otoczeniu właśnie za sprawą niskich temperatur. Sprawy komplikują się w przypadku, kiedy biały dym utrzymuje się znacznie dłużej. Dodatkowo zaniepokoić powinien fakt ulatniających się czarnych lub niebieskich spalin. Co to oznacza dla kierowcy? Jakie są przyczyn ulatniającego się właśnie niebieskiego dymu z wydechu naszego pojazdu?
niebieski dym z wydechu

Dym z układu wydechowego – rodzaje

Wyżej wspomnieliśmy, że niepokoić powinny te konkretne sytuacje, kiedy zmienia się kolor ulatniającego się dymu z rury wydechowej pojazdu. Warto zaznaczyć, że nie każda z tych sytuacji jest niebezpieczna. Jak zaznaczyliśmy, biały dym z rury wydechowej pojawia się często przy rozruchu w niskich temperaturach, tak samo są sytuacje, kiedy czarne kłęby nie powinny nas niepokoić. Przykładem jest kopcenie z auta z silnikiem wysokoprężnym.

W dieslach, w momencie kiedy gwałtownie naciśniemy pedał gazu do końca, równie gwałtownie otwiera się przepustnica i dostaje się większa ilość powietrza do układu dolotowego. Tym samym zauważyć można czarne kopcenie za pojazdem, które przy agresywnej jeździe jest zjawiskiem naturalnym właśnie przez gwałtowne wymuszanie położenia przepustnicy.

O ile biały i czarny dym poza tymi sytuacjami są już sygnałami, że coś dzieje się z naszym samochodem, o tyle niebieski dym zawsze symbolizuje potencjalne awarie. To właśnie tym konkretnym przypadkiem zajmiemy się bardziej szczegółowo.

Biały dym z wydechu

Biały dym z wydechu bardzo często sygnalizuje, że posiadamy nieszczelny układ chłodzenia i ciecz chłodząca dostaje się do komór spalania. Nie jest to nic groźnego, jednak wymaga kontroli ilości cieczy chłodzącej oraz w miarę sprawnego uszczelnienia układu chłodzącego, nawet przy pomocy specjalistycznych preparatów, dzięki którym uszczelnienie można przeprowadzić w warunkach domowych. W groźniejszych sytuacjach biały dym oznaczać może nieszczelność uszczelki pod głowicą. Ta sytuacja wymaga dużo szybszej reakcji w celu naprawy, gdyż może to doprowadzić do unieruchomienia pojazdu.

Czarny dym z wydechu

Powszechnie przyjęło się stwierdzenie, że diesel musi kopcić. Jednak nie jest to do końca zgodne z prawdą, ponieważ czarny dym przytrafia się również w silnikach benzynowych. Co jest powodem czarnego dymu? Dzieje się tak z powodu niespalonej mieszanki paliwowo-powietrznej. Nadmierna ilość czarnego dymu sugerować może problem z wtryskiwaczami i układem dolotowym. Dodatkowo warto sprawdzić systemy recyrkulacji spalin EGR lub sondę lambda. Objawami uszkodzenia może być właśnie czarny dym.

Niebieski dym z wydechu – przyczyny i awarie

Niebieski dym z wydechu świadczy o przedostającym się do układu spalania oleju. Im bardziej błękitny dym dostrzegamy, tym więcej oleju przepala się z mieszanką paliwową. Jest to problem dość poważny, ponieważ spaliny w tym kolorze świadczą o krańcowym zużyciu silnika i zwiastują poważne problemy.

Auta wyposażone w turbosprężarkę również mogą dymić na niebiesko. W tej sytuacji może być to znak, że układ sprężania należy poddać regeneracji. Diagnostyka pojawiania się niebieskiego dymu polega na oszacowaniu momentu, w którym się on pojawia. Dla przykładu, kiedy błękitne spaliny można zaobserwować przy pracy silnika na tzw. luzie, oznacza to, że uszkodzeniu uległy pierścienie tłokowe silnika. W przypadku niebieskiego dymu przy opadających obrotach pracy silnika, sugerować się należy wymianą uszczelniaczy zaworów w komorze spalania.

Dodatkowo w silnikach Diesla warto sprawdzić filtr powietrza, gdyż ten zanieczyszczony przez oleje powoduje również wydostanie się niebieskiego dymu przez układ wydechowy. Tak czy inaczej, niebieskiego dymu nie należy lekceważyć, ponieważ zaniedbany problem poskutkuje bardzo poważnymi uszkodzeniami jednostki sterującej.

Autor: Przemysław Mańka