Planujesz kupić nową oponę lub dętkę, ale nie wiesz, jaki rozmiar wybrać? Wszystkie informacje znajdziesz na oponach. W ten sposób nie tylko dobierzesz rozmiar opon rowerowych, ale i upewnisz się, do jakiej wartości ją napompować. Podpowiadamy, jak czytać oznaczenia opon rowerowych.
Mogłoby się wydawać, że rozmiar opony jest rzeczą prostą, ale w przypadku opon rowerowych funkcjonują trzy różne systemy oznaczeń – francuski (metryczny), calowy i ETRTO. Oznaczenia opon rowerowych mogą być w pierwszej chwili nieprzejrzyste, ale już po chwili nie sprawiają żadnego problemu. Jak je rozpoznać i czytać?
Z boku opony znajdziesz także zakres ciśnienia, z jakim może pracować dana opona. Wartości te są wyrażone zarówno w barach, jak i PSI. 1 bar to ok. 14,5 PSI. Ogólna zasada jest taka, że im cieńsza opona, tym wyższe powinno być w niej ciśnienie. Producenci podają jednak szerszy zakres, umożliwiający dobranie ciśnienia do wagi oraz upodobań rowerzysty.
Mniejsze ciśnienie zapewnia większy komfort oraz zwiększa przyczepność, jednak może doprowadzić do dobicia opony i przebicia dętki (tzw. snake). Opony napompowane do maksymalnej wartości lepiej się toczą i zapewniają mniejszy opór, jednak amortyzują mniej wstrząsów.
Oznaczenie „Tubeless Ready” informuje o tym, że opona dostosowana jest do systemu bezdętkowego. Po założeniu wentyla można więc zamienić klasyczną dętkę tzw. mleczkiem uszczelniającym. Jego zadaniem jest wulkanizacja ewentualnych przebić w trakcie jazdy. Jeśli jednak uszkodzenie opon bezdętkowych będzie zbyt duże, nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć dętkę.
Bieżnik opon rowerowych może się różnić w zależności od kierunku jazdy, a nawet koła. Zazwyczaj skonstruowany jest w taki sposób, by odprowadzać wodę niewielkimi kanalikami. Kierunkowość opony oznaczona jest strzałką i napisem ROTATION.
W przypadku rowerów górskich można także spotkać się z oznaczeniem przedniego i tylnego koła. Przednia opona ma szerzej rozstawione klocki, zapewniające sterowność na błocie, natomiast opona tylna stworzona jest z myślą o jak najefektywniejszym przekazaniu napędu.
Na oponach rowerowych możesz znaleźć także inne symbole, najczęściej informujące o zastosowanych technologiach producenta. Zazwyczaj będą to informacje o wkładce antyprzebiciowej, rodzaju opony (drutowa lub zwijana), warstwach opony oraz o typie gumowej mieszanki.