Data modyfikacji:

Jak czytać oznaczenia opon rowerowych?

Planujesz kupić nową oponę lub dętkę, ale nie wiesz, jaki rozmiar wybrać? Wszystkie informacje znajdziesz na oponach. W ten sposób nie tylko dobierzesz rozmiar opon rowerowych, ale i upewnisz się, do jakiej wartości ją napompować. Podpowiadamy, jak czytać oznaczenia opon rowerowych.

jak czytać oznaczenia gier

Rozmiar opon rowerowych – system francuski, calowy i ETRTO

Mogłoby się wydawać, że rozmiar opony jest rzeczą prostą, ale w przypadku opon rowerowych funkcjonują trzy różne systemy oznaczeń – francuski (metryczny), calowy i ETRTO. Oznaczenia opon rowerowych mogą być w pierwszej chwili nieprzejrzyste, ale już po chwili nie sprawiają żadnego problemu. Jak je rozpoznać i czytać?

  • System francuski (np. 700 x 40C) – pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę oznaczoną w milimetrach, a druga szerokość opon rowerowych. Litera po liczbie, A, B lub C informuje o średnicy wewnętrznej, dlatego opony o różnych oznaczeniach nie będą pasować na tę samą obręcz.
  • System calowy (np. 29” x 2,25”) – oznaczenie średnicy koła za pomocą systemu calowego jest popularniejsze, np. 24, 26, 27,5 czy 29 cali. Druga liczba, podobnie jak w systemie francuskim, oznacza szerokość opony. Tym razem jest ona jednak podana w calach. 1 cal to 2,54 cm.
  • System ETRTO (np. 32-622) – system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) powstał dla ujednolicenia wymiarów i ułatwienia wymiaru opon. Jest to system metryczny i oznacza wartości podawane w milimetrach. W odróżnieniu od systemu francuskiego, oprócz szerokości opony, oznaczana jest średnica wewnętrzna, a nie zewnętrzna opony. Ułatwia to dobór opony do rozmiaru obręczy. Dla przykładu: opony szosowe 28" i MTB 29" zakładane są na obręcz o tej samej średnicy, czyli 622 mm.

Oznaczenie zalecanego ciśnienia na oponach rowerowych

Z boku opony znajdziesz także zakres ciśnienia, z jakim może pracować dana opona. Wartości te są wyrażone zarówno w barach, jak i PSI. 1 bar to ok. 14,5 PSI. Ogólna zasada jest taka, że im cieńsza opona, tym wyższe powinno być w niej ciśnienie. Producenci podają jednak szerszy zakres, umożliwiający dobranie ciśnienia do wagi oraz upodobań rowerzysty.

Mniejsze ciśnienie zapewnia większy komfort oraz zwiększa przyczepność, jednak może doprowadzić do dobicia opony i przebicia dętki (tzw. snake). Opony napompowane do maksymalnej wartości lepiej się toczą i zapewniają mniejszy opór, jednak amortyzują mniej wstrząsów.

Tubeless Ready – co to oznacza?

Oznaczenie „Tubeless Ready” informuje o tym, że opona dostosowana jest do systemu bezdętkowego. Po założeniu wentyla można więc zamienić klasyczną dętkę tzw. mleczkiem uszczelniającym. Jego zadaniem jest wulkanizacja ewentualnych przebić w trakcie jazdy. Jeśli jednak uszkodzenie opon bezdętkowych będzie zbyt duże, nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć dętkę.

Kierunkowość opony rowerowej

Bieżnik opon rowerowych może się różnić w zależności od kierunku jazdy, a nawet koła. Zazwyczaj skonstruowany jest w taki sposób, by odprowadzać wodę niewielkimi kanalikami. Kierunkowość opony oznaczona jest strzałką i napisem ROTATION.

W przypadku rowerów górskich można także spotkać się z oznaczeniem przedniego i tylnego koła. Przednia opona ma szerzej rozstawione klocki, zapewniające sterowność na błocie, natomiast opona tylna stworzona jest z myślą o jak najefektywniejszym przekazaniu napędu.

Inne oznaczenia opon rowerowych

Na oponach rowerowych możesz znaleźć także inne symbole, najczęściej informujące o zastosowanych technologiach producenta. Zazwyczaj będą to informacje o wkładce antyprzebiciowej, rodzaju opony (drutowa lub zwijana), warstwach opony oraz o typie gumowej mieszanki.

Autor: Szymon Sonik