Piana aktywna to jeden z najbardziej niedocenianych środków do mycia samochodu. Tymczasem jest niemal niezbędna, by umyć samochód bez ryzyka porysowania lakieru. Jaką pianę aktywną wybrać? W jaki sposób ją nakładać? Jakiej pianownicy użyć? Podpowiadamy!
Ręczne mycie samochodu to najbezpieczniejsza metoda usuwania zabrudzeń. Na nic jednak zdadzą się miękkie rękawice mikrofibrowe do mycia auta oraz dobrej jakości szampony samochodowe, jeśli pominiesz mycie wstępne. Początkowe zmiękczenie i spłukanie grubszego brudu pozwala bowiem na bezpieczny kontakt rękawicy z karoserią. Jest to ważny etap pielęgnacji samochodu.
O ile kurz i drobne zabrudzenia bez trudu spłuczesz samą wodą, grubsza warstwa błota wymaga wytoczenia cięższych dział. Jest nią piana aktywna do samochodu, czyli środek rozpuszczający różnego rodzaju zabrudzenia, np. zaschnięte błoto, sól drogową, zaschnięte owady, ptasie odchody czy soki drzew. Pominięcie mycia wstępnego skutkowałoby tym, że wszystkie te drobinki dostałyby się pod gąbkę lub rękawie i zadziałałyby niczym papier ścierny.
Wybór wśród pian aktywnych jest bardzo duży. Jaką pianę aktywną do mycia samochodu kupić? Jak sprawdzić, czy jest bezpieczna dla lakieru? Czym różnią się poszczególne rodzaje pian do mycia auta?
Zacznijmy od tego, że powinieneś wybrać… pianę aktywną samochodową. Niektóre środki do zastosowania w pianownicy przeznaczone są m.in. do mycia elewacji lub kostki brukowej. Takich pian aktywnych zdecydowanie unikaj.
Gdy już się upewnisz, że masz do czynienia z pianą aktywną przeznaczoną do mycia samochodu, sprawdź jej pH, czyli skalę kwasowości i zasadowości roztworów. Najbezpieczniejsze dla lakieru, elementów plastikowych, a także wosków do samochodu są piany aktywne o neutralnym pH.
Choć nie są tak mocne jak piany zasadowe, są proste w użyciu i znacznie bezpieczniejsze w stosowaniu. Doskonale nadają się do regularnego stosowania, zwłaszcza na samochodach zabezpieczonych woskiem, sealantem, powłoką ceramiczną lub quick detailerem.
Do cięższych zadań przeznaczone są mocno zasadowe piany aktywne. Najczęściej oparte są na silnie żrącym wodorotlenku sodu, dlatego należy używać ich z rozwagą. Piany te dedykowane są głównie samochodom ciężarowym, plandekom czy maszynom budowlanym, jednak okazjonalnie znajdą zastosowanie w pielęgnacji samochodu osobowego.
Trzeba wziąć tylko pod uwagę to, że mogą naruszyć zabezpieczenie lakieru, a także przyspieszyć zmatowienie karoserii. Najagresywniejsze piany są z reguły dwufazowe, więc należy je wymieszać przed przelaniem do pianownicy.
Jak wygląda mycie pianią aktywną? Do nałożenia piany aktywnej na karoserię auta potrzebujesz pianownicy. Może to być pianownica montowana na lancę myjki ciśnieniowej, pianownica niskociśnieniowa do węża ogrodowego, pianownica podłączana o kompresora lub pianownica ręczna.
Najłatwiejsza w użyciu, a zarazem najskuteczniejsza jest pianownica podłączana do pistoletu myjki. Uwaga! Nie chodzi tu o zasobnik na detergent montowany w korpusie urządzenia.
Jak stosować pianę aktywną? Nałóż ją od dołu do góry na cały samochód, włącznie z kołami i nadkolami. Aplikacja od dołu pozwoli na lepsze doczyszczenie najbardziej brudnych miejsc (tj. progów, kół, zderzaków), a dodatkowo spowolni spływanie piany.
Nałożoną pianę aktywną pozostaw na kilka minut, jednocześnie nie dopuszczając do jej wysychania. Pamiętaj, by nie myć auta w pełnym słońcu ani nie natryskiwać piany na gorącą karoserię. Zanim piana wyschnie, spłucz ją dokładnie myjką ciśnieniową. Samochód jest gotowy do bezpiecznego mycia właściwego, czyli mycia ręcznego „na dwa wiadra”.
Autor: Szymon Sonik