Dlaczego pompa vacum jest tak ważna?
Jaką rolę pełni podciśnienie w układzie i dlaczego ma tak duże znaczenie? Trzeba pamiętać, że uzależnione jest od niego działanie innych podzespołów. Najważniejszym z nich jest oczywiście wspomaganie hamulców. Podciśnienie generowane pod silnik wykorzystywane jest do zwielokrotnienia nacisku na tarcze hamulcowe, dlatego różnica ciśnień jest niezbędna, by zachować poprawną pracę serwa hamulcowego. W wysokoprężnych silnikach zasilanych pompowtryskiwaczami pompa vacum służy również do podnoszenia ciśnienia paliwa. Oprócz tego podciśnienie pomaga również w pracy sprzęgła, zaworu EGR czy turbosprężarki. Standardowe podciśnienie generowane przez pompę vacum mieści się w zakresie od -0,7 do -0,9 bara, a wartości te można sprawdzić manometrem.
Pompa vacum – objawy awarii
Najczęstszą usterkę pompy vacum jest rozszczelnienie, co zauważysz po plamach oleju. Wyciekający olej osadza się często na gorących elementach silnika, dlatego możesz również odczuć nieprzyjemny zapach palonego oleju tuż po uruchomieniu silnika. Typową oznaką awarii pompy vacum jest też spadek siły hamowania. Zauważalne jest to zwłaszcza na jałowych obrotach, np. podczas dojazdu do świateł na ludzie. Nieprawidłowe działanie pompy może odbić się przy okazji na pogorszonej pracy sprzęgła. Jeśli silnik wyposażony jest w turbodoładowanie, symptomem uszkodzenia pompy może być przy okazji nierówna, skokowa praca turbiny. W zależności od konstrukcji silnika odczujesz pogorszoną pracę jednostki i brak mocy.