Data publikacji:

Co to jest pompa vacum i jakie są objawy usterki?

Pompa vacum to jeden z tych podzespołów, o których nie mówi się zbyt wiele. Jej usterki są sporadyczne, dlatego większość kierowców nie zawraca sobie nią głowy. Czym jednak jest pompa vacum i jaką rolę odrywa w samochodzie? Wyjaśniamy, jak działa pompa vacum oraz jak rozpoznać awarię podzespołu.
pompa vacum

Co to jest pompa vacum?

Pompa vacum to powszechne określenie pompy próżniowej montowanej głównie w autach z silnikiem wysokoprężnym. Odpowiada ona za wytwarzanie podciśnienia, dlatego jednostki benzynowe nie są w nią wyposażane. Dzieje się tak dlatego, że silniki benzynowe wytwarzają wystarczające podciśnienie w kolektorze dolotowym z przepustnicą, dlatego stosowanie dodatkowej pompy nie ma sensu. Zupełnie inaczej jest w przypadku silników Diesla, które nie mają przepustnicy, a pedał gazu steruje ilością paliwa wtryskiwanego do komór spalania. Przepływ powietrza w kolektorze dolotowym nie jest niczym ograniczony, tak więc podczas pracy silnika na biegu jałowym podciśnienie jest zbyt niskie. Stąd też konieczność zastosowania pompy vacum.

Dlaczego pompa vacum jest tak ważna?

Jaką rolę pełni podciśnienie w układzie i dlaczego ma tak duże znaczenie? Trzeba pamiętać, że uzależnione jest od niego działanie innych podzespołów. Najważniejszym z nich jest oczywiście wspomaganie hamulców. Podciśnienie generowane pod silnik wykorzystywane jest do zwielokrotnienia nacisku na tarcze hamulcowe, dlatego różnica ciśnień jest niezbędna, by zachować poprawną pracę serwa hamulcowego. W wysokoprężnych silnikach zasilanych pompowtryskiwaczami pompa vacum służy również do podnoszenia ciśnienia paliwa. Oprócz tego podciśnienie pomaga również w pracy sprzęgła, zaworu EGR czy turbosprężarki. Standardowe podciśnienie generowane przez pompę vacum mieści się w zakresie od -0,7 do -0,9 bara, a wartości te można sprawdzić manometrem.

Pompa vacum – objawy awarii

Najczęstszą usterkę pompy vacum jest rozszczelnienie, co zauważysz po plamach oleju. Wyciekający olej osadza się często na gorących elementach silnika, dlatego możesz również odczuć nieprzyjemny zapach palonego oleju tuż po uruchomieniu silnika. Typową oznaką awarii pompy vacum jest też spadek siły hamowania. Zauważalne jest to zwłaszcza na jałowych obrotach, np. podczas dojazdu do świateł na ludzie. Nieprawidłowe działanie pompy może odbić się przy okazji na pogorszonej pracy sprzęgła. Jeśli silnik wyposażony jest w turbodoładowanie, symptomem uszkodzenia pompy może być przy okazji nierówna, skokowa praca turbiny. W zależności od konstrukcji silnika odczujesz pogorszoną pracę jednostki i brak mocy.

Regeneracja czy wymiana pompy vacum?

Uszkodzenie pompy vacum nie musi wiązać się z kosztowną naprawą. W większości przypadków dochodzi jedynie do nieszczelności, co stosunkowo łatwo naprawić. Koszt nowych uszczelek zamyka się nawet w kilkudziesięciu złotych. Większy problem sprawi zatarcie tłoków lub wirnika pompy. Wówczas ratunkiem bywa regeneracja, która przywróci elementowi pierwotne parametry. Zestawy naprawcze bez problemu kupisz w internecie, ale polecamy oddanie podzespołu do profesjonalnej naprawy lub zakup regenerowanej części i oddanie starej w zamian. W przypadku poważnych zniszczeń pozostaje jedynie kupno nowego elementu. Nowa pompa vacum kosztuje nawet ponad 1000 zł, dlatego warto najpierw sprawdzić tańsze rozwiązania.

Jak przedłużyć żywotność pompy vacum?

Wpływ na stan pompy vacum ma przede wszystkim olej silnikowy. Odpowiada on za chłodzenie elementu, który rozgrzewa się podczas wytwarzania podciśnienia. Świeży olej zapewni chłodzenie, ochroni metalowe części przed korozją i zapobiegnie zabrudzeniu pompy. Pamiętaj o regularnej wymianie oleju silnikowego i wybieraj dobrej jakości środek smarny, a problemy z pompą vacum nie będą spędzać ci snu z powiek.
Zdjęcie: borodai/Envato Elements
Autor: Szymon Sonik