Data modyfikacji:

Regeneracja alternatora: na czym polega i czy warto?

Trudno wyobrazić sobie współczesne samochody bez źródła prądu. O zapewnienie energii elektrycznej dba alternator. Usterki alternatora wychodzą na jaw najczęściej zimą, gdy prądnica musi zapewnić sporą ilość energii do rozruchu silnika. Na szczęście wyeksploatowany alternator można zregenerować. Zobacz, na czym polega regeneracja alternatora.

regeneracja alternatora

Jak działa alternator?

Alternator jest nazywany małą elektrownią samochodu. Jest to prądnica prądu przemiennego, trójfazowego, zasilająca elektronikę auta oraz doładowująca akumulator. Alternator zbudowany jest z wirnika, stojana, prostownika diodowego, regulatora napięcia, szczotkotrzymacza ze szczotkami, wentylatora i koła pasowego.

Jak działa alternator? Za pomocą paska wielorowkowego energia mechaniczna silnika przenoszona jest na koło pasowe alternatora. Silnik wprawa w ruch wirnik alternatora znajdujący się w nieruchomych uzwojeniach stojana. Przez wykorzystanie indukcji elektronicznej w stojanie wytwarzany jest prąd przemienny.

Nie może on być jednak wykorzystany do zasilenia elektroniki samochodu, gdyż instalacja przystosowana jest do prądu stałego. Stąd też wyprodukowany prąd trafia do diod prostowniczych, a dopiero następnie trafia do odbiorników samochodu.

Alternator nagrzewa się w czasie pracy, dlatego schładzany jest wbudowanym wentylatorem. O utrzymanie stałego prądu ładowania (14,4 V), bez względu na obroty silnika, dba regulator napięcia. Zapobiega on m.in. przeładowaniu akumulatora oraz uszkodzeniu wrażliwej elektroniki.

Regeneracja alternatora: objawy zużycia lub usterki

Niedomaganie alternatora początkowo może być niemal niezauważalne. Typowe objawy to przygaszanie świateł, nieprawidłowa praca wskaźników, częste przepalanie żarówek, hałas spod maski czy nadmiernie szybkie rozładowywanie akumulatora (mimo pokonywania wystarczających dystansów).

W przypadku poważniejszych usterek może dojść do całkowitej utraty ładowania. Na zegarach zauważysz wówczas czerwoną ikonkę akumulatora, nawet przy włączonym silniku.

Przeczytaj także: Piszczący pasek - przyczyny, naprawa

Przyczyny awarii alternatora:

  • uszkodzenie regulatora napięcia,
  • zerwanie paska wielorowkowego osprzętu silnika,
  • zatarcie łożysk wirnika i koła pasowego,
  • przemagnesowanie obwodów,
  • zwarcie w instalacji elektrycznej,
  • zalanie alternatora,
  • zużycie szczotek węglowych.

Na czym polega regeneracja alternatora?

Regeneracja alternatora jest w stanie przywrócić mu pełnię sprawności. Po identyfikacji przyczyny uszkodzenia alternator jest demontowany, rozbierany na części pierwsze i oczyszczany z zabrudzeń oraz korozji.

W następnym kroku regeneracji alternatora wymienia się zużyte elementy (np. łożyska i szczotki) lub gdy to możliwe, szlifuje oraz przetacza. Jeśli uszkodzone jest uzwojenie, alternator zostaje przewijany na nowo.

Popularną usterką jest uszkodzenie regulatora napięcia. Należy go czym prędzej wymienić, zanim nie spowoduje poważniejszych awarii. Przed złożeniem elementy naoliwia się i smaruje pastą przewodzącą.

W dobrym punkcie regeneracji alternatorów odnowiona zostanie również obudowa. Najpierw piaskuje się ją i oczyszcza z rdzy, a następnie maluje. Przed wydaniem alternatora klientowi, jest on testowany na stole probierczym.

Czy warto przeprowadzać regenerację alternatora?

Budowa alternatora jest stosunkowo prosta, a ewentualne naprawy nie należą do najtrudniejszych. Mając podstawową wiedzę mechaniczną i elektroniczną oraz kilka narzędzi (klucze, śrubokręty, imadło, ściągacz do łożysk, lutownica), można przeprowadzić drobne naprawy na własną rękę.

Sporo pieniędzy oszczędzisz także, oddając alternator do regeneracji. Niemal zawsze jest to tańsze niż wymiana alternatora na nowy. Dobrym rozwiązaniem jest też zakup regenerowanego alternatora i oddanie zepsutego w ramach rozliczenia. Pozwoli ci to zaoszczędzić czas oraz pieniądze.

Autor: Szymon Sonik