Data publikacji:

Jakie śruby do felg aluminiowych i stalowych?

Dobór śrub do kół nie jest tak łatwy, jak mogłoby się wydawać. Nie wystarczy dopasować średnicę śruby oraz jej gwint, by bezpiecznie zamocować koło. Jakie parametry mają znaczenie? Sprawdź, jak poprawnie dobrać śruby do felg aluminiowych i stalowych.

śruby do felg aluminiowych

Śruby do felg aluminiowych i stalowych a średnica i skok gwintu

Doradzaliśmy już, jak dobrać oponę do felgi. Nie mniej istotne jest dopasowanie śruby. Wybierając śruby do felg aluminiowych lub stalowych, musisz sprawdzić średnicę oraz skok gwintu.

Zmierzenie samej średnicy nie będzie większym problemem, zwłaszcza jeśli masz pod ręką suwmiarkę. Pamiętaj, by mierzyć zewnętrzną średnicę zwoju, nie zaś średnicę samego trzpienia. Średnica podawana jest w systemie metrycznym, np. 12, 14, 16 mm, lub calowym: 1/2, 3/8, 7/16, 9/16. Śruby produkowane w obu systemach mają różne średnice i nie są kompatybilne.

Inny ważny parametr to skok gwintu, czyli przesunięcie osiowe po jednym obrocie śruby. Innymi słowy informuje ono o tym, ile zwojów zmieści się na śrubie o danej długości. Skok śrub do felg stalowych i aluminiowych może wynieść 1,25, 1,5, 1,75, a w niektórych przypadkach nawet 2. Przykładowe oznaczenie zwoju gwintu to np. M12 x 1,25.

Rodzaje gniazd śrub – jak je rozpoznać?

Niezwykle ważnym parametrem śrub do felg jest rodzaj gniazda. Wyróżnia się gniazda płaskie, stożkowe oraz kuliste. Śruby dobiera się w taki sposób, by ich kołnierz idealnie dopasował się do gniazda. Zastosowanie niewłaściwych śrub może skończyć się przekręceniem gwintu lub niepełnym dokręceniem śrub. W skrajnym przypadku doprowadzi to do odkręcenia się koła.

Ocena rodzaju gniazd na oko może być w niektórych przypadkach myląca, niektóre gniazda kuliste mają bowiem jedynie niewielkie wgłębienie. Aby nie popełnić błędu, przyłóż prosty przedmiot do gniazda i sprawdź, czy nie pojawia się tam szczelina.

Jak dobrać długość śruby do felg?

Prawidłowo dobrana śruba do felg to taka, która sięga ok. 12 mm poza felgę. Zastosowanie zbyt krótkich śrub sprawi, że nakrętka nie zaciśnie się na wystarczającej liczbie zwojów, co osłabi osadzenie felgi. Z kolei zbyt długa śruba będzie narażona na warunki atmosferyczne i szybko pokryje się korozją. W niektórych sytuacjach może to wręcz uniemożliwić zdjęcie felgi.

Warto też pamiętać, że dla każdej śruby dedykowana jest konkretna liczba obrotów potrzebna do całkowitego wkręcenia, np. 5, 6, 7 czy 8 pełnych obrotów. Pamiętaj, że długość śruby mierzy się od początku osadzenia do końca śruby. Zmierzenie samej gwintowanej części lub całej śruby jest błędem.

Przeczytaj również: Jak skutecznie odnowić felgi aluminiowe domowym sposobem?

Rozmiar klucza do śrub do felg aluminiowych i stalowych

Kolejnym kryterium doboru śrub do felg jest rozmiar klucza, którym odkręcisz śruby. Najpopularniejsze rozmiary to 17 i 19, choć w niektórych samochodach stosuje się też śruby 21 i 23. Większość uniwersalnych kluczy do kół wyposażonych jest w nasadki o tych rozmiarach.

Czym się różnią śruby do felg aluminiowych? W felgach aluminiowych najczęściej spotkasz się z mniejszymi łbami śrub. Podyktowane jest to względami estetycznymi oraz ochroną felgi przed zarysowaniem. Nie dotyczy to jednak felg z gniazdami ukrytymi pod deklem oraz mniejszą liczbą śrub. Felgi aluminiowe są stosunkowo miękkie i podatne na zarysowania, dlatego warto do ich odkręcania użyć specjalnych nasadek udarowych z ochronnym tworzywem.

Jak dobrać długość śruby do nowych felg?

Po zmianie felg lub dodaniu dystansów należy dobrać nowe śruby mocujące koło. To niezwykle ważne, bowiem stare śruby mogą okazać się zbyt krótkie. Osadzenia felgi różnią się pomiędzy sobą, nawet w przypadku felg o tym samym rozmiarze. Musisz to uwzględnić także montując koło zapasowe nie należące do danego kompletu felg.

Śruby do felg aluminiowych i stalowych – różnica

Śruby do felg stalowych różnią się od tych do alufelg kilkoma szczegółami. Przede wszystkim znacznie częściej stosuje się śruby kuliste, podczas gdy felgi aluminiowe przykręca się z reguły śrubami stożkowymi. Zamieniając letnie koła na felgach aluminiowych na zimowy komplet stalówek, musisz się upewnić, czy nie trzeba przy okazji zastosować innych śrub.

Dodatkowo felgi aluminiowe są zazwyczaj znacznie grubsze od stalowych, przez co wymagają dłuższych śrub. Gwint oraz średnica śruby są, co oczywiste, takie same dla danego modelu.

Śruby antykradzieżowe do felg

Wyjątkowo cenne lub unikatowe felgi warto zabezpieczyć specjalnymi śrubami antykradzieżowymi. Do ich odkręcenia niezbędny jest specjalny przyrząd i nie da się ich usunąć zwykłym kluczem.

Aby zabezpieczyć koło wystarczy zamontować tylko jedną taką śrubę, reszta może być zwykła. Kupując samochód używany ze śrubami używanymi, upewnij się, że sprzedający posiada odpowiedni klucz do ich odkręcenia.

Autor: Szymon Sonik